ÚOHS: část smluv státu s Kapschem je nezákonná

ÚOHS: část smluv státu s Kapschem je nezákonná

Vcelku v tichosti rozhodl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o platnosti dodatku ke smlouvě o elektronickém mýtnu mezi ministerstvem dopravy a společnosti Kapsch. Oficiálně zveřejní úřad své rozhodnutí až v pondělí, již nyní ale víme, že celý dodatek bude označen za nezákonný.

První dodatek ke smlouvě není přitom nijak bezvýznamný. Poměrně výrazně upravil termíny výstavby systému, ale hlavně přenesl zodpovědnost za eventuální provizorní řešení mýta na stát a také výrazně navýšil odměny společnosti Kapsch.

Za dodatek je zodpovědný hlavně bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský, který tuto smlouvu podepsal za stát. Oficiálním důvodem podpisu tohoto dodatku byl fakt, že po ukončení tendru a vítězství Kapsche se spustila lavina soudů a odvolání, které pozdržely začátek výstavby systému a musely se tak upravit původní termíny.

Tento fakt je vcelku pochopitelný, ale již zcela nepochopitelné bylo přenesení finanční odpovědnosti za běh naftových agregátů na stát, nebo navýšení odměn firmě Kapsch, nad rámec původní smlouvy.

I když ÚOHS označil tento dodatek jako nezákonný, zatím není jasné, co přesně to pro vztah Kapsche a státu bude znamenat. Označení pouhého dodatku smlouvy za nezákonné je totiž bezprecedentním rozhodnutím a jeho dopad bude zřejmě jasný nejdříve v pondělí. Pokud by byl zrušen pouze dodatek, znamenalo by to mj. fakt, že mýtné by se začalo na dálnicích vybírat až od 1. ledna 2008. I proto zvažují obě strany odvolání.

Ať už tato kauza skončí jakkoli, opět se ukazuje, že způsob zavádění elektronického mýta na našich silnicích je velmi podivný. Samotný pochybný tendr s předem daným vítězem, vysoká cena, následné dodatky, které zjevně zvýhodňují soukromou společnost Kapsch na úkor státu, to vše se dá označit různě, jen ne jako transparentní a čisté. Vrcholem všeho bude zřejme brzké doplnění mikrovlnného systému mýta o satelitní systém, který bude současná technika doplňovat jen proto, aby se celá investice do první fáze výstavby mýtného systému nějak zvůvodnila.

Na druhou stranu, kde jinde by měly zavádění podobně drahého systému provázet takové pochybnosti, když ne u nás? Žijeme přece v Česku...

 


 

K diskusi: Komu se podle vás vyplatilo zavedení mýta v současné podobě nejvíce? Na český stát to nevypadá...

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků