ÚOHS: část smluv státu s Kapschem je nezákonná

Vcelku v tichosti rozhodl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o platnosti dodatku ke smlouvě o elektronickém mýtnu mezi ministerstvem dopravy a společnosti Kapsch. Oficiálně zveřejní úřad své rozhodnutí až v pondělí, již nyní ale víme, že celý dodatek bude označen za nezákonný.

První dodatek ke smlouvě není přitom nijak bezvýznamný. Poměrně výrazně upravil termíny výstavby systému, ale hlavně přenesl zodpovědnost za eventuální provizorní řešení mýta na stát a také výrazně navýšil odměny společnosti Kapsch.

Za dodatek je zodpovědný hlavně bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský, který tuto smlouvu podepsal za stát. Oficiálním důvodem podpisu tohoto dodatku byl fakt, že po ukončení tendru a vítězství Kapsche se spustila lavina soudů a odvolání, které pozdržely začátek výstavby systému a musely se tak upravit původní termíny.

Tento fakt je vcelku pochopitelný, ale již zcela nepochopitelné bylo přenesení finanční odpovědnosti za běh naftových agregátů na stát, nebo navýšení odměn firmě Kapsch, nad rámec původní smlouvy.

I když ÚOHS označil tento dodatek jako nezákonný, zatím není jasné, co přesně to pro vztah Kapsche a státu bude znamenat. Označení pouhého dodatku smlouvy za nezákonné je totiž bezprecedentním rozhodnutím a jeho dopad bude zřejmě jasný nejdříve v pondělí. Pokud by byl zrušen pouze dodatek, znamenalo by to mj. fakt, že mýtné by se začalo na dálnicích vybírat až od 1. ledna 2008. I proto zvažují obě strany odvolání.

Ať už tato kauza skončí jakkoli, opět se ukazuje, že způsob zavádění elektronického mýta na našich silnicích je velmi podivný. Samotný pochybný tendr s předem daným vítězem, vysoká cena, následné dodatky, které zjevně zvýhodňují soukromou společnost Kapsch na úkor státu, to vše se dá označit různě, jen ne jako transparentní a čisté. Vrcholem všeho bude zřejme brzké doplnění mikrovlnného systému mýta o satelitní systém, který bude současná technika doplňovat jen proto, aby se celá investice do první fáze výstavby mýtného systému nějak zvůvodnila.

Na druhou stranu, kde jinde by měly zavádění podobně drahého systému provázet takové pochybnosti, když ne u nás? Žijeme přece v Česku...

 


 

K diskusi: Komu se podle vás vyplatilo zavedení mýta v současné podobě nejvíce? Na český stát to nevypadá...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků