ÚOHS: část smluv státu s Kapschem je nezákonná

Vcelku v tichosti rozhodl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o platnosti dodatku ke smlouvě o elektronickém mýtnu mezi ministerstvem dopravy a společnosti Kapsch. Oficiálně zveřejní úřad své rozhodnutí až v pondělí, již nyní ale víme, že celý dodatek bude označen za nezákonný.

První dodatek ke smlouvě není přitom nijak bezvýznamný. Poměrně výrazně upravil termíny výstavby systému, ale hlavně přenesl zodpovědnost za eventuální provizorní řešení mýta na stát a také výrazně navýšil odměny společnosti Kapsch.

Za dodatek je zodpovědný hlavně bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský, který tuto smlouvu podepsal za stát. Oficiálním důvodem podpisu tohoto dodatku byl fakt, že po ukončení tendru a vítězství Kapsche se spustila lavina soudů a odvolání, které pozdržely začátek výstavby systému a musely se tak upravit původní termíny.

Tento fakt je vcelku pochopitelný, ale již zcela nepochopitelné bylo přenesení finanční odpovědnosti za běh naftových agregátů na stát, nebo navýšení odměn firmě Kapsch, nad rámec původní smlouvy.

I když ÚOHS označil tento dodatek jako nezákonný, zatím není jasné, co přesně to pro vztah Kapsche a státu bude znamenat. Označení pouhého dodatku smlouvy za nezákonné je totiž bezprecedentním rozhodnutím a jeho dopad bude zřejmě jasný nejdříve v pondělí. Pokud by byl zrušen pouze dodatek, znamenalo by to mj. fakt, že mýtné by se začalo na dálnicích vybírat až od 1. ledna 2008. I proto zvažují obě strany odvolání.

Ať už tato kauza skončí jakkoli, opět se ukazuje, že způsob zavádění elektronického mýta na našich silnicích je velmi podivný. Samotný pochybný tendr s předem daným vítězem, vysoká cena, následné dodatky, které zjevně zvýhodňují soukromou společnost Kapsch na úkor státu, to vše se dá označit různě, jen ne jako transparentní a čisté. Vrcholem všeho bude zřejme brzké doplnění mikrovlnného systému mýta o satelitní systém, který bude současná technika doplňovat jen proto, aby se celá investice do první fáze výstavby mýtného systému nějak zvůvodnila.

Na druhou stranu, kde jinde by měly zavádění podobně drahého systému provázet takové pochybnosti, když ne u nás? Žijeme přece v Česku...

 


 

K diskusi: Komu se podle vás vyplatilo zavedení mýta v současné podobě nejvíce? Na český stát to nevypadá...

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků