ÚOHS: část smluv státu s Kapschem je nezákonná

Vcelku v tichosti rozhodl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o platnosti dodatku ke smlouvě o elektronickém mýtnu mezi ministerstvem dopravy a společnosti Kapsch. Oficiálně zveřejní úřad své rozhodnutí až v pondělí, již nyní ale víme, že celý dodatek bude označen za nezákonný.

První dodatek ke smlouvě není přitom nijak bezvýznamný. Poměrně výrazně upravil termíny výstavby systému, ale hlavně přenesl zodpovědnost za eventuální provizorní řešení mýta na stát a také výrazně navýšil odměny společnosti Kapsch.

Za dodatek je zodpovědný hlavně bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský, který tuto smlouvu podepsal za stát. Oficiálním důvodem podpisu tohoto dodatku byl fakt, že po ukončení tendru a vítězství Kapsche se spustila lavina soudů a odvolání, které pozdržely začátek výstavby systému a musely se tak upravit původní termíny.

Tento fakt je vcelku pochopitelný, ale již zcela nepochopitelné bylo přenesení finanční odpovědnosti za běh naftových agregátů na stát, nebo navýšení odměn firmě Kapsch, nad rámec původní smlouvy.

I když ÚOHS označil tento dodatek jako nezákonný, zatím není jasné, co přesně to pro vztah Kapsche a státu bude znamenat. Označení pouhého dodatku smlouvy za nezákonné je totiž bezprecedentním rozhodnutím a jeho dopad bude zřejmě jasný nejdříve v pondělí. Pokud by byl zrušen pouze dodatek, znamenalo by to mj. fakt, že mýtné by se začalo na dálnicích vybírat až od 1. ledna 2008. I proto zvažují obě strany odvolání.

Ať už tato kauza skončí jakkoli, opět se ukazuje, že způsob zavádění elektronického mýta na našich silnicích je velmi podivný. Samotný pochybný tendr s předem daným vítězem, vysoká cena, následné dodatky, které zjevně zvýhodňují soukromou společnost Kapsch na úkor státu, to vše se dá označit různě, jen ne jako transparentní a čisté. Vrcholem všeho bude zřejme brzké doplnění mikrovlnného systému mýta o satelitní systém, který bude současná technika doplňovat jen proto, aby se celá investice do první fáze výstavby mýtného systému nějak zvůvodnila.

Na druhou stranu, kde jinde by měly zavádění podobně drahého systému provázet takové pochybnosti, když ne u nás? Žijeme přece v Česku...

 


 

K diskusi: Komu se podle vás vyplatilo zavedení mýta v současné podobě nejvíce? Na český stát to nevypadá...

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 2 příspěvky
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků