Univerzální voják: Test nové a hodně překopané generace BMW R 1200 R

Nová generace bavorského modelu R 1200 R je víc než obyčejným roadsterem s nadáním pro každou špatnost. Ano, motorka to umí být hodná a pohodlná, ale díky řadě elektronických systémů i novému motoru a celé koncepci za to umí především pořádně vzít. Vypadá skvěle a ještě lépe jezdí.
Seznam kapitol
  1. Vymoženosti vás ohromí
  2. Technická data a cena

Řada R už dlouhou dobu tvoří jeden z pilířů produkce motocyklů BMW a notnou řadu let platila za klasický roadster se spíše konzervativnějším vzhledem. Jeho posláním bylo pohodlí a co nejlepší kompromis poskytující komfort jak při kratších přesunech, tak i na delších cestách a cizí mu neměla být – a nebyla – ani nějaká ta sportovnější jízda.

S novou generací ale zažil model R 1200 R malé zemětřesení. To, na co se dlouhou dobu spoléhal, vzalo zasvé. Koncepce velkého plochého dvouválce zůstala, nicméně vzduchem a olejem chlazený agregát byl nahrazen vodníkem a především, do té doby nedotknutelné přední zavěšení Telelever dostalo vale a bylo nahrazeno klasickou obrácenou teleskopickou vidlicí. Na motocyklu hraje i nový lakovaný příhradový rám, který je pastvou pro oči, a tak z klasiky zbylo jen jednostranné zadní zavěšení Paralever, u kterého je ale kardan po vzoru ostatních modelů přemístěn vlevo a výfuk přesunutý na pravou stranu.

Test novinky Jawa 350 OHC: Co na tom, že je z Číny.....

Test novinky Jawa 350 OHC: Co na tom, že je z Číny.....

Konstrukčních a zásadních novot tedy nabízí erko nadbytek, nicméně zdatně jim sekundují i úpravy designu. Řada z nich jde ruku v ruce s již zmíněnými novinkami, ať už je řeč o samotném rámu nebo oku lahodící mohutné upside-down vidlici, která na sebe v případě testovaného motocyklu upozorňovala zlatým lakováním.

Třešničkou na dortu jsou příplatkové spoilery pod motorem, efektní lakování a grafika na nádrži, nový tvar předního světlometu s LED pro denní svícení, či nový tvar podsedlovky. Ze všech komponentů sálá síla a obrovské sebevědomí a celá motorka tak působí více sportovně a agresivně. Možná se nyní více podobá vybraným japonským konkurentům, ale aura pravého bavoráku zůstává. Kdyby kvůli ničemu jinému, tak díky nepřehlédnutelnému plochému dvouválci.

Elektronika velí

Dost ale teorie, erko předvádí to nejlepší až v momentu, kdy na něho usednete a rozjedete se. Než tak ale učiníte, zarazí vás několik věcí. Tak zaprvé, klíček není kam strčit. Testovaný exemplář byl vybaven příplatkovým bezklíčovým ovládáním. Jde o maximálně praktickou věc, na kterou si velmi rychle zvyknete. Na místě klasické spínací skříňky je pouze tlačítko, kterým v případě dosahu klíče aktivujete elektroniku. Pak nezbývá, než nastartovat klasickým ovladačem na pravé ruce. Stejně tak se bez nutnosti vyndávat klíč z kapsy obejdete i při otvírání víčka nádrže, naopak jediný případ, kdy ho budete potřebovat, je otvírání prostoru pod sedadlem.

Retro koncept motocyklu BMW R 5 Hommage dostal kompresor

Retro koncept motocyklu BMW R 5 Hommage dostal kompresor

Další zděšení by nezkušenému mohl způsobit pohled na nespočet ovladačů na pravém, a zejména pak levém řidítku. Respektive pohled na nový rozměrný multifunkční displej, který doplňuje klasický analogový tachometr a řadu nezbytných kontrolek. Ten nabídne tolik informací, až se vám z toho udělá na začátek nevolno. Zejména při pomyšlení, jak se tohle všechno dá při jízdě ovládat. Ale nebojte se. Dá se – a velmi snadno. Navíc na přehršel informací se velmi rychle zvyká, a pokud posléze přesednete na svůj bajk, který tak ukecaný není, bude vám to rázem chybět.

Erko vám totiž prozradí nejen dojezd nebo průměrnou spotřebu, ale třeba i venkovní teplotu, aktuální čas nebo tlak v pneumatikách. Samozřejmostí je ukazatel aktuálně zařazeného rychlostního stupně, kde se vám navíc ukazuje i vhodná doba pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. Nechybí pochopitelně ani otáčkoměr, byť pro ten jediný bych preferoval výraznější zpracování.

Netřeba ale smutnit. Pokud vám nevyhovuje podoba zobrazení, jsou tu ještě další dva módy s jinak uspořádanými informacemi. Styl 2 upřednostňuje právě otáčkoměr, styl 3 pak digitálně zobrazovanou aktuální rychlost. Dominantní informace jsou vždy doplněné o další údaje. Přesto jsem si osobně nejvíc oblíbil základní nastavení nabízející veškeré dostupné informace. A to i ty o nastavení podvozku a palivových map. Ano, čtete správně....další vymoženosti modelu R 1200 R, další informace dostupné na rozměrném displeji, a další funkce, které lze za jízdy pomocí příslušných ovladačů měnit. Že erko disponuje i vyhřívanými hefty, automaticky přepínanými světly a tempomatem? Překvapí vás to ještě?

Motor - přítel do nepohody

Usednutí za řidítka nového modelu R 1200 R odhalí velmi pohodlnou pozici s rukama příjemně nataženýma na vyšší a široká řidítka. Komu by základní posez nevyhovoval, preferoval by sportovnější pozici, nebo potřeboval mít vzhledem ke své výšce sedadlo o něco výš (či níž), nabízí BMW výběr upravující jeho výšku od 790 až do 820 mm. Při manipulaci se zdá být motorka ještě lehčí, než doopravdy je.

BMW R nineT Scrambler je retro srdcovka v terénním stylu

BMW R nineT Scrambler je retro srdcovka v terénním stylu

Včetně náplní váží 231 kg a jakmile se rozjedete, začínáte vnímat její skvělé vyvážení a obdivovat perfektní manévrovatelnost. Motor při jízdě nepostrádá klasický charakter plochého dvouválce, při protůrování na neutrál se přesto prakticky ani nepohne. Disponuje výkonem 125 koní, což, jak se brzo ukáže, je na dvouválec prostě dost. Co mě mile překvapilo je, že motor běží i v nízkých otáčkách velmi vyrovnaně, necuká a reaguje velmi plynule. Síly má i v tomto pásmu na rozdávání a jízdu doprovází příjemné bručení linoucí se z mohutného chromovaného výfuku. Komu by toto bylo málo, může investovat něco ze svých úspor do příplatkového Akrapoviče.

Ve spodních i středních otáčkách je ale erko příjemný kliďas připravený vás bezstarostně provézt městem nebo doprovázet při kochačkách na vašich výletech do přírody. Jakmile za něj ale vezmete, je v mžiku připravený ke každé špatnosti, stejně jako Harry Potter při jeho slavnostní přísaze nad Pobertovým plánkem. V tu chvíli ukáže erko s jeho nově nadopovaným motorem svůj potenciál a vyráží mocně vpřed. Napříč otáčkovým pásmem, s podporou mohutného krouťáku, vstříc zakázaným rychlostem a se zátahem, který vám musí vykouzlit úsměv na tváři. Plochý dvouválec nejimpozantněji zatahuje mezi pěti a sedmi tisíci otáček, ale nebojí se ani vyššího pásma, ve kterém motorka vesele uhání dál.

Právě v reakci na plyn při akceleraci v tomto otáčkovém pásmu jsou znát rozdíly mezi nachystanými režimy palivových map. Volit lze standardně buď režim Road a Rain, v případě příplatkové verze ještě režimy User a Dynamic, které automaticky doplňuje i kontrola prokluzu DTC. Při plné akceleraci je v módu Dynamic patrná ostřejší reakce na pokyny plynoucí z vašeho pravého zápěstí, ale ani režim Road není žádný ospalec a drtivé akcelerace se nebojí. Až v režimu Rain je patrné výraznější zklidnění i umírněnější a plynulejší zátah s větší čitelností.

Jakkoliv jsme erko v průběhu testu podrobili nejen výrazné dynamické prověrce, několikrát projeli městem, ale vyzkoušeli i delší cestu ve dvou, na konci testu nám palubní ukazatel spotřeby hlásal hodnotu 4,6 l/100 km. Za to nezbývá než mnichovské inženýry pochválit na otevřené scéně. Tahle motorka jede a při svých výkonech prakticky nic nežere...

Podvozek - zhoupne i přitlačí

Stejně jako reakce motoru, i chování podvozku lze díky elektronice snadno měnit a přizpůsobit. To hlavní je, že erko je i při svém spíše tužším nastavení velmi pohodlné a podvozek poskytuje v kteroukoli chvíli dostatek jistoty a především zpětné vazby. Osobně musím říct, že o poznání víc, než v případě starších verzí vybavených vpředu systémem Telelever.

Test ojetiny BMW řady 3 Touring E91: Kupujte šestiválce, nebudou!

Test ojetiny BMW řady 3 Touring E91: Kupujte šestiválce, nebudou!

Elektronicky stavitelný podvozek ESA umožňuje nastavit zatížení stroje v závislosti na tom, jestli jedete sám nebo ve dvou, případně s kufry a následně zvolit buď režim Dynamic nebo Road. Odpružení se samo automaticky přizpůsobuje těmto hodnotám a situaci na silnici. Tedy v závislosti na povrchu, rychlosti i náklonu. V režimu Road se motocykl umí více zhoupnout a je příjemnější při jízdě ve dvou na delší vzdálenost, osobně jsem ale nakonec stejně vsadil na mód Dynamics a nechával ho činným i při průjezdu městem.

Když už jsme u podvozku, pochválit musím ještě brzdy. Ty klasicky disponují vypínatelným ABS, navrch ale vynikají obrovským, na segment roadsterů snad až naddimenzovaným výkonem. Jsou výkonné a navíc se skvěle dávkují. Nejpřísnější měřítka snese i řazení. To je sice trochu hrubší, ale přesné a všechny rychlosti padají na své pozice velmi snadno. Zábavnou vymožeností je navíc příplatkový Quickshifter, který pilotovi umožňuje řazení bez spojky nejen nahoru, ale i dolu. Ten se hodí zejména při ostřejší jízdě, anebo jen tak, pro efekt. Automatické meziplyny a atraktivní prskání do výfuku při plných brzdách před zatáčkou nemají chybu.

Sportovní roadster

Model R 1200 R prošel výraznou obměnou, která mu propůjčila agresivnější vzhled, klasičtější koncepci, ponechala univerzální nadání a dodala větší kus sportovního ducha. Erko má páru a plejádu užitečných elektronických vychytávek k tomu. Ty vám pomůžou z něj vymáčknout úplné maximum a přizpůsobí motocykl vašim požadavkům. I bez nich by ale erko o mnoho nepřišlo. Nabízí pohodlný posez, který vám umožní denně najet obrovskou porci kilometrů a pokud na to přijde, za městem se s modelem R 1200 R vyřádíte až až.

Komentovanou galerii, v níž si můžete důkladně prohlédnout detaily stroje, najdete zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vymoženosti vás ohromí
  2. Technická data a cena

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 236 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků