Poslední projekt žákovského vozu se nesl v závodním duchu. Tak ho půjčili zkušenému jezdci, aby se trochu projel.
Speciál Škoda Afriq je osmým pokračováním tradičního projektu žákovských vozů, které staví studenti Středního odborného učiliště Škoda Auto. Jeho základem je městské SUV Kamiq, osazené hnacím ústrojím z Octavie. Konkrétně jde o benzinový motor 2.0 TSI se 140 kW (190 k), automatickou převodovku DSG a pohon všech kol. Za jeho volant se nyní posadil závodník Ondřej Klymčiw, který se čtyřikrát zúčastnil dakarské rallye na motocyklu a také se Škodou 130 LR v kategorii Dakar Classic.
„Afriq mi přišel velice zajímavý. Skvělá je automatická převodovka. Automat hodně pomáhá při rozjezdu v písku tím, že eliminuje lidský faktor – člověk se spojkovým pedálem přece jen pracuje pokaždé trochu jinak, automat se ale rozjede vždy stejně. Jde jen o povel od plynu, kolik a jak rychle ho dáte. Díky automatu se síla na kola dá přesně a jemně dávkovat, což je při rozjezdech na sypkém podkladu velice důležité: musíte se dávat do pohybu pomalu a hlavně plynule,“ popisuje Klymčiw. „Sám bych ještě uvítal možnost manuálně řadit pádly pod volantem, protože když chcete ručně volit stupně, nemáte čas sundávat ruce z volantu,“ navrhuje vylepšení.
„Kdyby se Afriq osadil bytelným závodním podvozkem a kdyby se k tomu přidalo přečipování motoru na nějakých tři sta koní, kombinace lehkého mrštného vozu s přeplňovaným motorem a pohonem všech kol by mne opravdu lákala,“ hodnotí dakarský závodník. „Ale jak říkám: i s autem tak, jak dnes je, by jednodušší točitá horská rally mohla být nezapomenutelným zážitkem. Bral bych ho hned a všemi deseti!“ uzavírá s úsměvem Klymčiw.