Unikátní hasičská Tatra vznikla pro boj s požáry v těžkém terénu. Váží 26.000 kg

Že se v Česku staví pořádné hasičáky opět dokazuje tradiční firma ze Slatiňan.

Český výrobce hasičské techniky Kobit – THZ se nedávno pochlubil speciální, šestikolovou Toyotou Hilux, která bude mít v blízké budoucnosti stále důležitější využití. Nyní však firma ze Slatiňan kousek od Chrudimi představuje další speciál. Tentokrát nejde o hašení elektromobilů, ale především o boj s požáry v těžkém terénu.

Podvozky Tater jsou rozsáhle využívaným základem i pro hasičské vozy, takže nepřekvapí, že tato unikátní cisterna CAS 40/9000/540 S3VH vychází z techniky Tatry Phoenix T158 6x6, která se obecně terénu nebojí.

Tato hasičská Toyota má na starosti požáry elektromobilů. Vznikla u české firmy

Tato hasičská Toyota má na starosti požáry elektromobilů. Vznikla u české firmy

O pohon se stará šestiválcový diesel o výkonu 340 kW (462 koní) a točivém momentu 2300 N.m ve spojení s automatickou převodovkou Allison 4500 s retardérem. Velké terénní pneumatiky byly pro využití mimo zpevněné silnice samozřejmostí. Na délku má Tatra 9350 mm, široká je 2550 mm a na výšku měří 3450 mm. Hmotnost? 26.000 kg.

Hasičská nástavba je šestikomorová hliníková se šroubovanými spoji. Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli a pojme 9000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Čerpací zařízení o výkonu 4000 litrů za minutu zvládá dodávku vody do nárazníkové i střešní lafety současně. Ovládání funkcí dotykem se pak objevuje i v kategorii hasičské techniky, kromě joysticku je totiž možné obě lafety a další funkce vozu ovládat tabletem.

Tatra 700 Miloše Zemana pořád jezdí. Je nádherná, dochovala se i unikátní výbava

Tatra 700 Miloše Zemana pořád jezdí. Je nádherná, dochovala se i unikátní výbava

Ve výbavě se dále objevuje teleskopický osvětlovací stožár s výkonem 30.000 lm, LED stavoznaky, dvojice vysokotlakých navijáků o délce hadice 60 metrů, zpomalovače uzavírání kulových kohoutů a samozřejmě hromada dalších nutných zařízení k zápolení s požáry.

Z fotek je zřejmé, že nasazení u těžké techniky kdesi v dolech/lomech nebude hasičské tatrovce dělat potíže. A právě v těžebním průmyslu bude sloužit, přesněji u Hasičského záchranného sboru v uhelném dolu Nástup v Tušimicích na Chomutovsku.

TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
TEST Audi e-tron 55 quattro Sportback: Tichý a hodně nápadný žrout elektřiny

Audi e-tron 55 quattro SB

Audi e-tron jsme tu měli už předloni. Tenkrát jsme s ním vyrazili do Rakouska a zažili pár neočekávaných dobrodružství. Dnes tu máme elegantnější verzi Sportback. Do žádných akcích se ale nehrneme, mrkneme na jeho schopnosti hezky v domácích podmínkách.

10.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 118 příspěvků
Renault Captur E-Tech v dlouhodobém testu: Povedený start! Rychlík to ale není

Renault Captur E-Tech 160 (1. díl)

Testovací auta se u nás zpravidla zdrží necelý týden. S plug-in hybridním Renaultem Captur však máme troch větší plány.

8.  1.  2021 | Jan Mička | 14 příspěvků