Že se v Česku staví pořádné hasičáky opět dokazuje tradiční firma ze Slatiňan.
Český výrobce hasičské techniky Kobit – THZ se nedávno pochlubil speciální, šestikolovou Toyotou Hilux, která bude mít v blízké budoucnosti stále důležitější využití. Nyní však firma ze Slatiňan kousek od Chrudimi představuje další speciál. Tentokrát nejde o hašení elektromobilů, ale především o boj s požáry v těžkém terénu.
Podvozky Tater jsou rozsáhle využívaným základem i pro hasičské vozy, takže nepřekvapí, že tato unikátní cisterna CAS 40/9000/540 S3VH vychází z techniky Tatry Phoenix T158 6x6, která se obecně terénu nebojí.
O pohon se stará šestiválcový diesel o výkonu 340 kW (462 koní) a točivém momentu 2300 N.m ve spojení s automatickou převodovkou Allison 4500 s retardérem. Velké terénní pneumatiky byly pro využití mimo zpevněné silnice samozřejmostí. Na délku má Tatra 9350 mm, široká je 2550 mm a na výšku měří 3450 mm. Hmotnost? 26.000 kg.
Hasičská nástavba je šestikomorová hliníková se šroubovanými spoji. Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli a pojme 9000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Čerpací zařízení o výkonu 4000 litrů za minutu zvládá dodávku vody do nárazníkové i střešní lafety současně. Ovládání funkcí dotykem se pak objevuje i v kategorii hasičské techniky, kromě joysticku je totiž možné obě lafety a další funkce vozu ovládat tabletem.
Ve výbavě se dále objevuje teleskopický osvětlovací stožár s výkonem 30.000 lm, LED stavoznaky, dvojice vysokotlakých navijáků o délce hadice 60 metrů, zpomalovače uzavírání kulových kohoutů a samozřejmě hromada dalších nutných zařízení k zápolení s požáry.
Z fotek je zřejmé, že nasazení u těžké techniky kdesi v dolech/lomech nebude hasičské tatrovce dělat potíže. A právě v těžebním průmyslu bude sloužit, přesněji u Hasičského záchranného sboru v uhelném dolu Nástup v Tušimicích na Chomutovsku.