Ultima GTR: za tři milióny máte rekordmana

Sportovní automobil, který byl stvořen pro závody i pro každodenní použití na silnici. Hmotnost činí jen 990 kg, výkon motoru můžete vybírat od 300 do 720 koní. Vůz měl jediný smysl: pokořit legendární McLaren F1 v testu 0-160-0 km/h. Podařilo se to?
Ultima GTR: za tři milióny máte rekordmana

Ultima GTR

Klidné odpoledne, azurová obloha, ptáčkové zpívají, když najednou tuhle idylku vyruší nějaký zvuk. Není jasné, odkud přichází, ale jde vám mráz po zádech. A najednou je tu, vyřítí se ze zatáčky rychlostí, která absolutně vyvrací všechny fyzikální zákony. Proletí okolo vás a vzniklá podtlaková vlna za autem vám vytrhne noviny z ruky. Ano, taková je Ultima GTR. Cítíte z názvu respekt? Měli by jste, protože tenhle malý supersport drží světový rekord v akceleraci z 0 km/h na 160 km/h a následném úplném zastavení.

Na takové auto s výkonem a obratností McLarenu F1 nepotřebujete třicet miliónů, ani deset, stačí vám „pouhé“ tři milióny korun. Pro podepsání objednávky budete muset do anglického hrabství Leicester, do městečka Hinckley, kde je sídlo firmy. Vůz byl veřejnosti předveden v roce 1999 a měl za úkol pouze jediné: sesadit dosavadního pomyslného krále supersportů, McLaren F1. Heslo pro návrh auta znělo: v jednoduchosti je síla. S tímto mottem vznikl kompaktní sporťák, který má široké pole využití.

Pořádná kola a brzdy

Podvozek byl pro tehdejší dobu něco nadčasového, bez problémů může konkurovat dnešním supersportovním vozům. Nápravy mají lichoběžníkovou konstrukci zavěšení s trojúhelníkovými rameny. Zavěšení je plně nastavitelné, což dovoluje vyladit přesnou geometrii vozu k danému účelu: na závodní okruh nebo do běžného provozu. Kola mají disky z lehkých slitin od firmy OZ Racing o rozměru 9Jx18 palců vpředu a 13Jx18 palců vzadu. O přenos síly z motoru na vozovku se stará pětistupňová manuální převodovka Porsche G50 a dobrou trakci zajišťují pneumatiky Goodyear Eagle 245/35 ZR18 a 335/30 ZR18. Brzdy mají standardní velikost a nastavení přesně dle potřeb vozu. Ocelové, duté kotouče s příčným vrtáním o velikosti 320x30 milimetrů svírají čtyřpístkové třmeny s plně seřiditelným tlakem. Ze všech podpůrných systémů má Ultima pouze ABS.

Základní kostru vozu tvoří rám z ocelových vysokopevnostních trubek. Zajímavostí je, že zákazník si může vybrat různé stupně vyladění pohonné jednotky (zhruba od 300 do 720 koní), avšak základem GTR je motor, který pochází z Chevroletu Corvette. Jedná se o klasický litinový small block, osm válců, šestnáct ventilů, rozvod OHV, výkon 345 kW (469 k) při 5600 ot/min a maximální kroutící moment 475 Nm v 4 400 ot/min. Jak už bývá u tohoto typu aut zvykem, i v Ultimě leží agregát před zadní nápravou.

Tip: přehled všech dostupných pohonných jednotek pro Ultimu GTR.

Klimatizace nechybí

Celý vůz váží pouhých 990 kilogramů a proto se dostává hodně vysoko v poměrném výkonu: 474 k na tunu (s výše zmiňovaným motorem, top-verze má 727 k na tunu). Díky skvělé aerodynamice, na které se podílelo známé vývojové středisko MIRA (the Motor Industry Research Association), zvládne GTR spolknout stovku za 3,3 s a se stejnou chutí pokračuje dál. Na 160 km/h byste na stopkách viděli čas 8,4 s.

Interiér je spartánsky vybaven, vše se montovalo s ohledem na výslednou hmotnost, přesto ale ve voze nechybí klimatizace. O bezpečnost se stará integrovaná klec, splňující podmínky pro závody britské série GT, a sportovní sedačky s velkým bočním vedením včetně čtyřbodových bezpečnostních pásů. Jak jsem se zmínil výše, cena začíná na hranici třech miliónů korun, záleží na vybraném motoru. Pokud se ale cítíte jako zkušení automechanici, můžete si nechat zaslat z Anglie jednotlivé kusy vozu a celou stavebnici si poskládat doma. Cena bez motoru vás pak vyjde na něco málo přes milión korun.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Motor z Corvetty; stavebnice pro šikovné domácí kutily

Nový rekord: 0-160-0 za 10,3 s

Cíl byl vytyčen: porazit McLaren F1, a to s běžnou verzí GTR nebylo učiněno. Za použití běžných komponentů se motor vyladil na vyšší výkon (470 kW/640 k při 6 500 ot/min) a vyrazilo se na letištní ranvej v Bruntingthorpe, kde jsou výkonnostní a rychlostní testy na běžném pořádku. Ultima, která se postavila na startovní čáru a se stejnou hmotností jako u sériové verze, se měla pustit do boje s testem 0-160-0 km/h.

Na celý test dohlížel speciální úředník z Guinnessovy knihy rekordů. Na vůz byla namontován měřící přístroj, využívající techniku GPS, vše bylo připraveno na hlavní úkol dne. Celý vývoj a výroba Ultimy byla určena jen pro tento den, pro tento test. Vedení firmy vyslalo zkušeného řidiče za volant a netrpělivě očekávalo výsledek.

Zařazení prvního rychlostního stupně, spojka, plyn a raketový nástup motoru zatlačil řidiče do sedačky. Při rychlosti 100 km/h ukazovaly měřící přístroje hodnotu 2,8 s. „To by šlo,“ řekl ředitel společnosti Richard Marlow. Z nuly na 160 km/h akcelerovalo GTR za 5,9 s a v ten moment dupl pilot na brzdy. Výsledný čas? Celý test 0-160-0 zvládla Ultima GTR za 10,3 s! Nový světový rekord byl na světě a McLaren F1 byl poražen „na kolena“. Vždyť auto za desetinu jeho ceny jej porazilo o celou sekundu!

Tip: Video z testu 0-160-0 z ranveje v Bruntingthorpe, stáhněte si plakáty Ultimy GTR

Technické údaje

  • Ultima GTR
  • Rozměry 4 000 x 1 850 x 1 070 mm
  • Rozvor: 2 650 mm
  • Motor: 5.7 l V8
  • Výkon:345 kW (469 k)/5 600 ot,
  • Max. točivý moment: 475 Nm/4 400 ot.
  • Hmotnost: 990 kg
  • Maximální rychlost: 252 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 3,3 s
  • Zrychlení na 400 m: 11,9 s
  • Počet koní na tunu: 474
  • Cena: cca 3 000 000 Kč (rok 1999)

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků