Ujetí od nehody prý řídí podobný signál, jaký vede ruku hazardéra

Ujet z místa havárie je zbabělost. Podle policejních statistik se tak ovšem zachová pětina českých řidičů. Zmizení z místa zaviněné nehody, aniž by se dotyčný zajímal, jaké ztráty na majetku nebo zdraví oběti způsobil, je u takového člověka nejspíš výsledkem složitosti psychických a možná i nervových dějů, které v takových situacích vznikají.

To je názor psychologa Karla Humhala, který v tomto případě použil přirovnání k hazardnímu hráči. „Kdysi jsem četl, že mozková centra hazardéra, který usedá před hrací automat, jsou o situaci informována na mnoha úrovních. Nejrychleji ale do mozku dorazí zpráva na jakési nejprimitivnější - pudové - úrovni reagování,“ řekl psycholog AutoRevue.cz.

Klepněte pro větší obrázek

„Zjednodušeně řečeno, hazardér vhodí minci do automatu dřív, než si uvědomí, že by to neměl dělat. Myslím, že něco podobného probíhá i v mozku při autonehodě, kterou člověk zaviní a potom od ní ujede. Na tuto skutečnost pamatuje dokonce i zákon, který netrestá útěk od dopravní nehody tak přísně jako například dodatečné okradení oběti. Vždyť i z historie je známé, že ve válce se za oloupení padlých vojáků popravovalo,“ dodal Humhal.

Podle policejních zdrojů se loni u nás při nehodách zbaběle zachovalo 11 371 řidičů, což je téměř o devět set víc než v roce 2009. Podle letošních průběžných statistik se situace k lepšímu rozhodně neposouvá. Ujetí od dopravní nehody je při tom trestný čin, za který hrozí pětileté vězení a zákaz řízení až na deset let. Neposkytnutí pomoci je tolerováno pouze u těch řidičů, kterým se prokáže, že by to znamenalo nebezpečí pro ně, nebo pro jiné osoby.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků