Ujetí od nehody prý řídí podobný signál, jaký vede ruku hazardéra

Ujet z místa havárie je zbabělost. Podle policejních statistik se tak ovšem zachová pětina českých řidičů. Zmizení z místa zaviněné nehody, aniž by se dotyčný zajímal, jaké ztráty na majetku nebo zdraví oběti způsobil, je u takového člověka nejspíš výsledkem složitosti psychických a možná i nervových dějů, které v takových situacích vznikají.

To je názor psychologa Karla Humhala, který v tomto případě použil přirovnání k hazardnímu hráči. „Kdysi jsem četl, že mozková centra hazardéra, který usedá před hrací automat, jsou o situaci informována na mnoha úrovních. Nejrychleji ale do mozku dorazí zpráva na jakési nejprimitivnější - pudové - úrovni reagování,“ řekl psycholog AutoRevue.cz.

Klepněte pro větší obrázek

„Zjednodušeně řečeno, hazardér vhodí minci do automatu dřív, než si uvědomí, že by to neměl dělat. Myslím, že něco podobného probíhá i v mozku při autonehodě, kterou člověk zaviní a potom od ní ujede. Na tuto skutečnost pamatuje dokonce i zákon, který netrestá útěk od dopravní nehody tak přísně jako například dodatečné okradení oběti. Vždyť i z historie je známé, že ve válce se za oloupení padlých vojáků popravovalo,“ dodal Humhal.

Podle policejních zdrojů se loni u nás při nehodách zbaběle zachovalo 11 371 řidičů, což je téměř o devět set víc než v roce 2009. Podle letošních průběžných statistik se situace k lepšímu rozhodně neposouvá. Ujetí od dopravní nehody je při tom trestný čin, za který hrozí pětileté vězení a zákaz řízení až na deset let. Neposkytnutí pomoci je tolerováno pouze u těch řidičů, kterým se prokáže, že by to znamenalo nebezpečí pro ně, nebo pro jiné osoby.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků