ÚAMK: Víte, co znamená ESP?

Ústřední automotoklub zveřejňuje pravidelně zajímavé informace pro české řidiče, tentokrát se zaměřil na ESP, funkci stabilizace podvozku. Dozvíte se něco o historii ESP, zjistíte, že ESP snížilo počty nehod na silnicích a dočtete se o nových funkcích ESP.
ÚAMK: Víte, co znamená ESP?

Krátce z historie

ESP (Electronic Stability Programme) - elektronický stabilizační program, se začal sériově vyrábět zhruba před deseti lety. Zpočátku byly tímto aktivním bezpečnostním systémem vybavovány výhradně nadstandardní osobní automobily vyšší třídy. Dnes jej nalezneme již u celé řady nově vyráběných vozidel až po třídu kompaktů. Systém pomáhá řidiči udržet v kritických situacích požadovanou jízdní stopu. Několik vědeckých studií zatím jednoznačně prokázalo, že díky podpoře těchto bezpečnostních systémů se počet dopravních nehod, při kterých řidiči bez vlivu dalších účastníků silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem, sníží až o 50 procent, díky ESP se tak v posledních deseti letech výrazně zvýšila bezpečnost silničního provozu.

Již v roce 1983 se začalo uvažovat o vylepšení stability vozidla při plném brzdění optimálním seřízením systému ABS. Tento nápad dostával v následujících letech stále konkrétnější obrysy. A v roce 1987 došlo k přihlášení příslušného základního patentu. V letech 1990/1991 rozšířili technici funkci systému reagujícího na celou řadu dalších jízdních situací. Již za dva a půl roku se vše dostalo do fáze, která umožnila zahájení sériové výroby, a v březnu 1995 se ESP začalo vyrábět.

V minulých letech byl bezpečnostní systém ESP vyznamenán mnoha významnými cenami. Například již v roce 1995 obdržel cenu "Henry Ford II distinguished award for excellence in automotive engineering"od Society of Automotive Engineering (SAE), nebo v roce 1999 cenu "Porsche" Vídeňské Univerzity. Ve Velké Británii získal systém v roce 2004 cenu "Prince Michael International Road Safety Award for Driver and Passenger Safety" za pozitivní vliv na bezpečnost silničního provozu.

ESP: a počty nehody klesají

Do jaké míry ESP(r) skutečně zvyšuje bezpečnost jízdy, ukázalo dosud mnoho průzkumů a studií. Tak například DaimlerChrysler prokázal v roce 2004, že od zavedení sériového ESP do všech osobních vozů Mercedes poklesl jejich podíl na celkovém počtu "nehod způsobených řidičem" v Německu asi o 42 procent. Nehody způsobené řidičem jsou dopravní nehody, při kterých řidič bez ovlivnění jinými účastníky silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem. Toyota došla po vyhodnocení přibližně jednoho miliónu dopravních nehod, při kterých došlo ke zranění osob, k výsledku, že sériové zavedení systému ESP by mohlo počet těžkých nehod způsobených řidičem zredukovat dokonce na polovinu. Studie institucí jako americký vládní úřad "National Highway Traffic Safety Administration" (NHTSA) tyto výsledky potvrzují. U osobních vozidel v USA, které byly v období mezi roky 1997 a 2002 sériově vybaveny ESP, je počet nehod způsobených řidičem v průměru o 35 procent nižší než u srovnatelné skupiny stejných modelů vozidel před zavedením ESP. Počet nehod způsobených řidičem se smrtelnými následky se snížil o 30 procent. Ve třídách vozů SUV (Sports Utility Vehicle) poklesl počet nehod způsobených řidičem podle studie dokonce o 67 procent, počet smrtelných nehod o 63 procent.

Nové funkce ESP

V poslední době dochází k dynamickému rozvoji rozšiřujících funkcí, které dále systémy doplňují. K systému ESP tak přibývá kromě "regulace vozidla", který působí proti smyku, také antiblokovací systém a regulace prokluzu. Tyto tři základní funkce byly v roce 1999 doplněny o funkce zvyšující komfort a bezpečnost. Tehdy byla použita u vozů SUV funkce "Hill Descent Control", která při prudkém klesání udržuje konstantní rychlost. Pak se přidružilo mnoho dalších funkcí: Funkce "Roll Over Mitigation" snižuje nebezpečí převrhnutí, "Trailer Sway Control" redukuje výkyvy těžkých přívěsů osobních vozů, a "Load Adaptive Control" rozpozná u lehkých užitkových vozidel skutečnou hmotnost vozidla a odpovídajícím způsobem upraví zásahy systému ESP. Větší komfort nabízejí "Hill Hold", pomocník při vyjíždění prudkých svahů, a "Traffic Jam Assist". Jestliže řidič vozidla s automatickou převodovkou sundá nohu z plynu, brzdný systém zpomalí pozvolna.

Vybavenost vozidel systémem ESP je v jednotlivých zemích velmi rozdílná. Podle předběžných výpočtů bylo v roce 2004 v Německu vybaveno systémem ESP již asi 64 procent všech nově vyrobených vozů, ve Francii mělo nový systém zabudováno asi 39 procent nových osobních automobilů. Pro Evropu celkem je podíl v tomto období asi 36 procent. V Japonsku a Severní Americe je míra vybavení zatím nižší. Ve Spojených státech asi 10 procent a v Japonsku ještě méně. Pro USA se ale rýsuje v následujících letech výrazný nárůst. Tři největší výrobci automobilů v USA, General Motors, Ford a Chrysler, již vyhlásily, že většina jejich vozů Sports Utility Vehicles (SUV) bude bezpečnostními systémy sériově vybavena nejpozději do roku 2006.

Jako řidiči bychom ale měli vždy mít na paměti, že i největší technická vymoženost nepřekoná zákony fyziky a že existují krajní meze, jejichž překročení může skončit velmi tragicky.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků