ÚAMK: věřte, že na místě nezabrzdíte

Také si myslíte, že dokážete zabrzdit „na fleku“? Na tuhle domýšlivost už ale doplatilo hodně lidí (hlavně chodců) i životem. Doba, kterou má řidič na reagování na měnící se dopravní situaci totiž závisí na mnoha prvcích, především na hustotě dopravních jevů a rychlosti jízdy. Čím větší je hustota a čím větší je rychlost, tím rychleji musí řidič reagovat.

Dokladem všeobecného uznání tohoto faktu jsou omezení rychlosti jízdy zvláště v obcích, kde se dopravní situace může rychle měnit. Pro chováni řidiče je také nutné brát v úvahu i změny úhlu periferního vidění v závislosti na rychlosti jízdy. Při rychlosti 30 km/h je pozorovaný bod na volné, přehledné silnici vzdálen asi 150 m, při rychlosti 100 km/h již asi 550 m. Reakční doby se prodlužují v závislosti na růstu složitosti reakce, jak ukazuje následující seznam reakčních dob na zrakový podnět, tedy od okamžiku, kdy překážku (třeba chodce) spatříme:

  • uvolnění pedálu plynu: 0,20 až 0,25
  • sešlápnutí pedálu brzdy: 0,43 až 0,49 (samostatně)
  • sešlápnuti pedálu brzdy: 0,60 až 0,71 (při další současné činnosti)

Odhad vzdálenosti pro zastavení vozidla před překážkou závisí na třech faktorech. Jsou to:

  1. počáteční rychlost vozidla
  2. vzdálenost odpovídající reakční době řidiče
  3. brzdná vzdálenost, která závisí na určité hodnotě součinitele tření.

Reakční doba se značně liší v různých podmínkách provozu. Zvláště nízké hodnoty bývají vyvozeny z pokusů s ostražitými řidiči, na testovacích přístrojích. Takové podmínky lze snad nalézt jen ráno, u neunavených řidičů. Ale ve skutečném provozu to pak vypadá zcela jinak, zejména třeba při návratu během večerní špičky, kdy má únava tendenci reakční dobu prodlužovat.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků