ÚAMK: věřte, že na místě nezabrzdíte

Také si myslíte, že dokážete zabrzdit „na fleku“? Na tuhle domýšlivost už ale doplatilo hodně lidí (hlavně chodců) i životem. Doba, kterou má řidič na reagování na měnící se dopravní situaci totiž závisí na mnoha prvcích, především na hustotě dopravních jevů a rychlosti jízdy. Čím větší je hustota a čím větší je rychlost, tím rychleji musí řidič reagovat.

Dokladem všeobecného uznání tohoto faktu jsou omezení rychlosti jízdy zvláště v obcích, kde se dopravní situace může rychle měnit. Pro chováni řidiče je také nutné brát v úvahu i změny úhlu periferního vidění v závislosti na rychlosti jízdy. Při rychlosti 30 km/h je pozorovaný bod na volné, přehledné silnici vzdálen asi 150 m, při rychlosti 100 km/h již asi 550 m. Reakční doby se prodlužují v závislosti na růstu složitosti reakce, jak ukazuje následující seznam reakčních dob na zrakový podnět, tedy od okamžiku, kdy překážku (třeba chodce) spatříme:

  • uvolnění pedálu plynu: 0,20 až 0,25
  • sešlápnutí pedálu brzdy: 0,43 až 0,49 (samostatně)
  • sešlápnuti pedálu brzdy: 0,60 až 0,71 (při další současné činnosti)

Odhad vzdálenosti pro zastavení vozidla před překážkou závisí na třech faktorech. Jsou to:

  1. počáteční rychlost vozidla
  2. vzdálenost odpovídající reakční době řidiče
  3. brzdná vzdálenost, která závisí na určité hodnotě součinitele tření.

Reakční doba se značně liší v různých podmínkách provozu. Zvláště nízké hodnoty bývají vyvozeny z pokusů s ostražitými řidiči, na testovacích přístrojích. Takové podmínky lze snad nalézt jen ráno, u neunavených řidičů. Ale ve skutečném provozu to pak vypadá zcela jinak, zejména třeba při návratu během večerní špičky, kdy má únava tendenci reakční dobu prodlužovat.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 15 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků