ÚAMK: věřte, že na místě nezabrzdíte

Také si myslíte, že dokážete zabrzdit „na fleku“? Na tuhle domýšlivost už ale doplatilo hodně lidí (hlavně chodců) i životem. Doba, kterou má řidič na reagování na měnící se dopravní situaci totiž závisí na mnoha prvcích, především na hustotě dopravních jevů a rychlosti jízdy. Čím větší je hustota a čím větší je rychlost, tím rychleji musí řidič reagovat.

Dokladem všeobecného uznání tohoto faktu jsou omezení rychlosti jízdy zvláště v obcích, kde se dopravní situace může rychle měnit. Pro chováni řidiče je také nutné brát v úvahu i změny úhlu periferního vidění v závislosti na rychlosti jízdy. Při rychlosti 30 km/h je pozorovaný bod na volné, přehledné silnici vzdálen asi 150 m, při rychlosti 100 km/h již asi 550 m. Reakční doby se prodlužují v závislosti na růstu složitosti reakce, jak ukazuje následující seznam reakčních dob na zrakový podnět, tedy od okamžiku, kdy překážku (třeba chodce) spatříme:

  • uvolnění pedálu plynu: 0,20 až 0,25
  • sešlápnutí pedálu brzdy: 0,43 až 0,49 (samostatně)
  • sešlápnuti pedálu brzdy: 0,60 až 0,71 (při další současné činnosti)

Odhad vzdálenosti pro zastavení vozidla před překážkou závisí na třech faktorech. Jsou to:

  1. počáteční rychlost vozidla
  2. vzdálenost odpovídající reakční době řidiče
  3. brzdná vzdálenost, která závisí na určité hodnotě součinitele tření.

Reakční doba se značně liší v různých podmínkách provozu. Zvláště nízké hodnoty bývají vyvozeny z pokusů s ostražitými řidiči, na testovacích přístrojích. Takové podmínky lze snad nalézt jen ráno, u neunavených řidičů. Ale ve skutečném provozu to pak vypadá zcela jinak, zejména třeba při návratu během večerní špičky, kdy má únava tendenci reakční dobu prodlužovat.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků