ÚAMK: Pozor na přeplněné letní dálnice

Letní dálnice bývá obvykle přeplněná - zvláště při začátku víkendů, kdy vyrážejí rodiny na dovolenou, obvykle na delší cesty. Tomu bychom se měli vyhýbat už z principu; musíme si totiž uvědomit, že zvláště trasy sever-jih se naplňují i vozy ze sousedních států.
ÚAMK: Pozor na přeplněné letní dálnice

Se patří státy jako Polsko, SRN i Skandinávie, o čemž svědčí zahlcené přechody na hranicích s Rakouskem na počátku července. Podobnou situaci v opačném směru můžeme předpokládat koncem srpna. Pokusme se proto volit pro návraty méně zatížené doby, sledujme aktuální rozhlasové dopravní informace i v zahraničí.

Neomezená rychlost?

Hodně se v poslední době u nás v souvislosti s přípravou novely zákona 361 diskutovalo o rychlosti na dálnici, mnozí řidiči, a hlavně poslanci, horovali pro rychlost "neomezenou", pouze, podle vzoru SRN, doporučenou.

Ale pozor! Ono to ani tam není všude tak docela pravda. Především: plná třetina dálnic v Německu má rychlost omezenu podle místních podmínek - na 100, 120 či 130 km/h. Kromě toho platí nejen v SRN, ale i např. ve Francii paušální omezení rychlosti na 50 km/h při viditelnosti snížené na 50 m, což nemusí být způsobeno jen třeba mlhou, ale i hustým deštěm. A když pak dojde k nejhoršímu - nehodě, posuzují i německé soudy velmi přísně, zda rychlost byla "přiměřená". A to při zavinění nehody při jízdě rychlostí vyšší než 130 km/h dokazuje řidič obvykle těžko. Vaše cesty za odpočinkem i návraty plánujte tedy s dostatečnou rezervou na přestávky a pamatujte, že jedním z nejnebezpečnějších nepřátel na silnici je únava.

Rozestavěno šest dálnic

K 1. lednu 2005 bylo v České republice 546 kilometrů dálnic a téměř 55 tisíc kilometrů silnic. To znamená zhruba polovina stavu, kterého by chtělo dosáhnout Ředitelství silnic a dálnic.

V letošním roce je rozestavěno celkem šest dálničních tahů na území České republiky. Jejich celková délka je více než sto kilometrů. Rok 2005 by měl přesvědčit všechny ty, kteří nejsou spokojeni s počtem nových dálničních kilometrů. Řidiči se tak mohou těšit na rychlejší a kvalitnější cestování po republice. Ještě letos v říjnu se otevře nová část dálnice D1. Řidiči se nově projedou i po pokračování dálnice D11 u Chlumce nad Cidlinou. Pro rok 2006 se počítá s uvedením do provozu nových dálničních kilometrů v okolí Hradce Králové, Ústí nad Labem a Plzně. Ve stejném roce se dočká spojení s hlavním městem i Hradec Králové. Až na malý úsek před Hradcem se dokončí dlouho očekávaná dálnice mezi Prahou, Poděbrady a Hradcem Králové.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Petra Laušmana ročně dostaneme od státu na údržbu a úpravy stávajících silnic a dálnic kolem 3 miliard korun, což je stav nedostačující, potřebovali bychom podstatně více financí ze státního rozpočtu, aby byly všechny plánované stavby dokončeny včas.Jen výstavba dálničního úseku mezi Vyškovem a Vrchoslavicemi, jehož délka je 17,6 kilometrů, spolykala téměř 6 miliard korun.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků