ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí

Drtivá většina aut, která jsou v současnosti k dostání na českém trhu, má i se zrcátky šířku větší než dva metry. Podle expertů ÚAMK je tedy diskutabilní, zda vůbec můžou vjíždět do levého zúženého pruhu na opravovaných úsecích dálnic. Doporučený odstup je totiž čtvrt metru na každé straně.
ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí

Veškeré střední a velké dodávky, ale třeba také Range Rover nebo Volkswagen Touraeg a Amarok musí na opravovaných úsecích tuzemských dálnic zůstat v pravém pruhu. Šířka těchto vozidel (se zrcátky) totiž přesahuje povolený limit 2,2 metru. V některých případech dokonce značně. Současný Ford Transit vymezený koridor přesahuje o 29 centimetrů, Volkswagen Crafter o 22 a Renault Master o 16.

Do levého zúženého pruhu by se rozhodně neměli pouštět ani řidiči oblíbené osobní verze Multivan odvozené od modelu transporter. Jeho šířka je totiž, podle ÚAMK, 238 centimetrů.

Při striktním výkladu pravidel by se dal zákaz vjezdu do tohoto prostoru uplatnit také na elektromobil Tesla Model S. U ní totiž měření ukázalo rovných 220 centimetrů.

V příštích letech se bude na D1 opravovat dvakrát tolik úseků než nyní

V příštích letech se bude na D1 opravovat dvakrát tolik úseků než nyní

ÚAMK rovněž v této souvislosti připomíná výzkum svých rakouských kolegů z autoklubu ÖAMTC, kteří zjistili, že 86 procent dotazovaných řidičů nezná šířku svého auta. Přitom v této zemi se do užšího levého pruhu smí vjíždět s auty, jejichž šířka nepřesahuje 2,1 metru. 29 procent nyní nabízených vozů ovšem je širších než je tento limit.

Podle technického průkazu se řídit nelze. Zde se totiž uvádí šířka bez zrcátek.

Problematické, podle názoru ÚAMK, může být řešení pojistného plnění v pojišťovně, pokud bude poškozeno vozidlo v úzkém levém pruhu, jehož šířka je větší už než 170 centimetrů. "Předpisy totiž hovoří o tom, že doporučený bezpečnostní odstup od okolních překážek, svodidel a ostatních vozidel je každé straně čtvrt metru.

Na dálnici D1 instalovali první radar. Úseky, kde se bude měřit, již odtajnili

Na dálnici D1 instalovali první radar. Úseky, kde se bude měřit, již odtajnili

Naštěstí k tomu zatím pojišťovny obvykle nepřihlížejí. "V pojišťovně Allianz šířku vozu neposuzujeme, a ani s takovým krokem do budoucna nepočítáme. Řidiči osobních automobilů tedy nemusí přeměřovat šířku svých vozů. Teoreticky bychom mohli zkoumat, zda automobil v „rychlém“ pruhu byl širší, než 2,2 metru. To ale jen v případě, že by se jednalo evidentně o široký vůz (větší dodávka apod.), jehož řidič nehodu způsobil, nikoli v případě, že by byl poškozeným," uvedl na dotaz Autorevue.cz Mirek Mazáč z tiskového oddělení pojišťovny. 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků