ÚAMK: Jak bojovat s únavou za volantem

ÚAMK: Jak bojovat s únavou za volantem

Nastává období, kdy se i málo trénovaní řidiči vydávají na delší cesty a dostávají se do boje s únavou. Té podléhá každý řidič. Nevyhne se jí začátečník, „sváteční jezdec“, ani řidič z povolání. Pouze doba, kdy se únava dostaví, je u každého řidiče jiná. Řízení vozidla je namáhavé, i když obvykle nevyžaduje nadměrné síly svalů. Převážně jde o duševní činnost a z ní vyplývající zátěž lidského organismu. Pouze zkušený řidič může v klidu řešit složité dopravní situace a obtíže vyplývající z náročného provozu bez velkého psychického a fyzického zatížení.

Únava se projevuje postupným ubýváním výkonnosti. Vzniká zejména nepřetržitým opakováním určité činnosti. U řidičů se při únavě objevují pocity bolesti v zádech, ospalosti, nudy, ztrnulosti těla, bolesti nohou, pálení nebo zavírání očí, bolesti hlavy a pocity předrážděnosti. Výrazné projevy únavy se soustřeďují do oblasti očí. Vzhledem k uvedeným okolnostem je třeba dělat včas přestávky v jízdě. Doporučuje se též osvěžení cvičením. Přitom je vhodné využít přestávky k důkladnému vyvětrání vozidla. Není správné zahánět únavu kouřením, či jinými škodlivými povzbuzujícími prostředky. Není námitek proti černé kávě nebo čaji v menších dávkách.

Profesionálové mají povinné přestávky a odpočinek předepsány zákonem, ale pro nás ostatní platí doporučení, aby výkon řidičů byl po prvních třech hodinách nepřetržitého řízení vozidla přerušen bezpečnostní přestávkou minimálně 15 minut. Další řízení musí být přerušováno přestávkami častějšími Např. po čtvrté hodině jízdy přestávka nejméně pět minut, po páté deset minut a po šesté hodině patnáct minut atd..To je ovšem jen velmi hrubý návod. Řidič by měl zastavit co nejdříve, když si všimne, že u něho dochází k výraznému poklesu bdělosti až k ospalosti. K tomu může dojít někdy velmi záhy (již v první hodině jízdy), zejména není-li řidič dostatečně odpočatý, jede-li na monotónní trase, nebo když se kombinuje obojí.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků