ÚAMK: Jak bojovat s únavou za volantem

Nastává období, kdy se i málo trénovaní řidiči vydávají na delší cesty a dostávají se do boje s únavou. Té podléhá každý řidič. Nevyhne se jí začátečník, „sváteční jezdec“, ani řidič z povolání. Pouze doba, kdy se únava dostaví, je u každého řidiče jiná. Řízení vozidla je namáhavé, i když obvykle nevyžaduje nadměrné síly svalů. Převážně jde o duševní činnost a z ní vyplývající zátěž lidského organismu. Pouze zkušený řidič může v klidu řešit složité dopravní situace a obtíže vyplývající z náročného provozu bez velkého psychického a fyzického zatížení.

Únava se projevuje postupným ubýváním výkonnosti. Vzniká zejména nepřetržitým opakováním určité činnosti. U řidičů se při únavě objevují pocity bolesti v zádech, ospalosti, nudy, ztrnulosti těla, bolesti nohou, pálení nebo zavírání očí, bolesti hlavy a pocity předrážděnosti. Výrazné projevy únavy se soustřeďují do oblasti očí. Vzhledem k uvedeným okolnostem je třeba dělat včas přestávky v jízdě. Doporučuje se též osvěžení cvičením. Přitom je vhodné využít přestávky k důkladnému vyvětrání vozidla. Není správné zahánět únavu kouřením, či jinými škodlivými povzbuzujícími prostředky. Není námitek proti černé kávě nebo čaji v menších dávkách.

Profesionálové mají povinné přestávky a odpočinek předepsány zákonem, ale pro nás ostatní platí doporučení, aby výkon řidičů byl po prvních třech hodinách nepřetržitého řízení vozidla přerušen bezpečnostní přestávkou minimálně 15 minut. Další řízení musí být přerušováno přestávkami častějšími Např. po čtvrté hodině jízdy přestávka nejméně pět minut, po páté deset minut a po šesté hodině patnáct minut atd..To je ovšem jen velmi hrubý návod. Řidič by měl zastavit co nejdříve, když si všimne, že u něho dochází k výraznému poklesu bdělosti až k ospalosti. K tomu může dojít někdy velmi záhy (již v první hodině jízdy), zejména není-li řidič dostatečně odpočatý, jede-li na monotónní trase, nebo když se kombinuje obojí.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků