ÚAMK: Jak bojovat s únavou za volantem

Nastává období, kdy se i málo trénovaní řidiči vydávají na delší cesty a dostávají se do boje s únavou. Té podléhá každý řidič. Nevyhne se jí začátečník, „sváteční jezdec“, ani řidič z povolání. Pouze doba, kdy se únava dostaví, je u každého řidiče jiná. Řízení vozidla je namáhavé, i když obvykle nevyžaduje nadměrné síly svalů. Převážně jde o duševní činnost a z ní vyplývající zátěž lidského organismu. Pouze zkušený řidič může v klidu řešit složité dopravní situace a obtíže vyplývající z náročného provozu bez velkého psychického a fyzického zatížení.

Únava se projevuje postupným ubýváním výkonnosti. Vzniká zejména nepřetržitým opakováním určité činnosti. U řidičů se při únavě objevují pocity bolesti v zádech, ospalosti, nudy, ztrnulosti těla, bolesti nohou, pálení nebo zavírání očí, bolesti hlavy a pocity předrážděnosti. Výrazné projevy únavy se soustřeďují do oblasti očí. Vzhledem k uvedeným okolnostem je třeba dělat včas přestávky v jízdě. Doporučuje se též osvěžení cvičením. Přitom je vhodné využít přestávky k důkladnému vyvětrání vozidla. Není správné zahánět únavu kouřením, či jinými škodlivými povzbuzujícími prostředky. Není námitek proti černé kávě nebo čaji v menších dávkách.

Profesionálové mají povinné přestávky a odpočinek předepsány zákonem, ale pro nás ostatní platí doporučení, aby výkon řidičů byl po prvních třech hodinách nepřetržitého řízení vozidla přerušen bezpečnostní přestávkou minimálně 15 minut. Další řízení musí být přerušováno přestávkami častějšími Např. po čtvrté hodině jízdy přestávka nejméně pět minut, po páté deset minut a po šesté hodině patnáct minut atd..To je ovšem jen velmi hrubý návod. Řidič by měl zastavit co nejdříve, když si všimne, že u něho dochází k výraznému poklesu bdělosti až k ospalosti. K tomu může dojít někdy velmi záhy (již v první hodině jízdy), zejména není-li řidič dostatečně odpočatý, jede-li na monotónní trase, nebo když se kombinuje obojí.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků