U Škody jsou vizionáři, také BMW půjde do tříválců

Pravděpodobně tím rozlítím řadu našich čtenářů, ale musel bych být lhář, pokud bych řekl cokoli jiného, než že motor 1,2 HTP je jedním z největších omylů vývoje současných malých škodovek. Problémem tohoto symbolu přitom není ani jeho objem, ani jeho výkon, ale fakt, že jeho konstrukce sestává jen ze tří válců. Tři lidé možná tvoří dobrý kolektiv, ale tři válce nedělají dobrý motor. Zvuk, charakter i kultivovanost hrají v případě HTP jinou ligu než jakýkoli průměrný čtyřválec. Bohužel druhou.

Smysl použití takových motorů, byť v případě příměstského přibližovala (v české realitě navíc rodinného vozu) jsem nepochopil. Pozitivní efekt na spotřebu je zcela domnělý, výkon motoru vždy měl s relativně těžkou Fabií docela dost práce ve všech svých verzích a o výsledné spotřebě paliva hodné ekorallye nemohla být při běžném využití řeč. Vůbec vývoj HTP se mi zdá být jako klasické „lose-lose” - motor má možná nízkou papírovou spotřebou, ale jeho chování je neadekvátní kvalitám zbytku vozů, ve kterých je používán, a nevýznamně (pokud vůbec nějak) nižší reálná spotřeba za tyto ústupky nestojí.

Domníval jsem se, že po této peripetii již nikoho nenapadne tříválcový motor vyvíjet a nasadit. Ale ejhle, někdo se přece jen našel. A není to třeba Dacie, ale rovnou BMW. Mnichovská automobilka, kdysi známá výrobou sportovně laděných vozů s vynikajícími atmosférickými benzinovými šestiválci, dnes známá výrobou všeho možného, co alespoň z dálky připomíná auto a vejde se do toho přeplňovaný diesel, hodlá na své cestě do pekel přiložit pod kotel polínkem z nejvybranějších. Pro budoucí řadu 1 a možná i 3 totiž zcela seriózně počítá s nasazením motoru 1,35 R3. Výkon bude samozřejmě vyšší než v případě HTP, spekulace hovoří o přeplňování a výkonu od 120 do 180 koní, těžko to ale změní něco na tom, že tři válce v řadě u čtyřtaktního motoru nelze vyvážit v žádném směru a výsledkem těžko bude něco, co by si automobilka před svými zákazníky mohla dát za rámeček. Kdysi si někteří dělali z majitelů Škody Fabia s motorem HTP legraci slovy: „Vidíš, vždyť tam máš půlku řadového šestiválce BMW, R6/2.” Teď ovšem budou muset zvážnět, s novou Fabií HTP dostanete brzy motor BMW již celý. Ve škodovce to zkrátka prokoukli a již před mnoha léty věděli, co dnes v Mnichově teprve tuší...

U BMW si lze, jak už je v poslední době zvykem při představení většiny novinek, položit jen řečnickou otázku „Jak hluboko lze ještě klesnout?”, ale podobným směrem chtějí zamířit i další. Také VW totiž chystá rozvoj tříválců, které se mají objevit nejen v Polu a dalších malých modelech, ale nově i v Golfu. Šéf vývoje VW Hackenberg dokonce říká, že Golf čeká s tímto motorem skvělá budoucnost. Já si myslím, že s takovými motory nás skvělá budoucnost rozhodně nečeká...

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků