Existuje jen málo nových aut, která vám začnou po nákupu růst na ceně. Většinou jsou to naopak ekonomické propadáky a těmto modelům to jde na severoamerickém trhu nejlépe.
Kdo bude mít z masivní ztráty hodnoty relativně nového automobilu nepochybně velkou radost, jsou logicky zájemci o ne příliš staré ojetiny. Samozřejmě to neznamená, že takový model nemůže mít najeto statisíce kilometrů, přesto je pravděpodobné, že tři roky starý vůz, který byl předmětem zkoumání společnosti iSeeCars, bude na tom technicky přeci je o něco lépe než deset nebo patnáct let starý stroj.
Než se dostaneme k samotným výsledkům, stojí za připomenutí, že severoamerické reálie nelze příliš vztáhnout na pravidla platící v Evropě. Zatímco v USA je auto především předmět denní spotřeby, který má jednoduše sloužit a velké oblibě se tam proto těší hlavně spolehlivé modely, u nás je vůz více či méně symbolem statusu. Chcete důkaz? Tak se pojďme podívat na žebříček deseti tříletých aut s největší ztrátou hodnoty, která byla vybrána firmou iSeeCar po průzkumu celkem 4,1 milionu automobilů.
Modely s největší ztrátou hodnoty v USA za tři roky podle iSeeCars |
Pořadí |
Automobil |
Průměrná ztráta hodnoty za 3 roky |
Ztráta hodnoty v % |
Ztráta hodnoty s ohledem na průměr |
1. |
BMW řady 5 |
30 846 $ |
52,6 |
1,5x |
2. |
VW Passat |
14 906 $ |
50,7 |
1,4x |
3. |
Mercedes E |
34 010 $ |
49,9 |
1,4x |
4. |
BMW řady 3 |
24 024 $ |
49,8 |
1,4x |
5. |
Ford Taurus |
18 098 $ |
49,7 |
1,4x |
6. |
Chrysler 200 |
14 011 $ |
48,4 |
1,4x |
7. |
VW Jetta |
13 157 $ |
48,1 |
1,4x |
8. |
Audi A3 |
21 120 $ |
47,9 |
1,4x |
9. |
Cadillac SRX |
26 291 $ |
47,2 |
1,3x |
10. |
Buick Enclave |
26 620 $ |
46,8 |
1,3x |
Průměr pro všechna auta v USA |
35,0 |
1,0x |
Že se na první příčce umístila německá luxusní značka, patrně nebude příliš překvapivé. Zmiňovaným tabulkám vévodí BMW řady 5, které po třech letech ztrácí až 52,6 procenta své hodnoty. Jinak řečeno, průměrná cena zánovní pětky se na severoamerickém trhu pohybuje kolem 30.846 dolarů, v přepočtu přibližně 684 tisíc korun.
O moc lépe na tom není ani další německý vůz, konkrétně Volkswagen Passat. V USA vám za tři roky ztratí na hodnotě až 50,7 procenta, a to znamená, že pak si ho jako ojetinu může zájemce koupit za 14.906 dolarů, což dělá zhruba 330 tisíc korun. Ne že by auta od VW v Evropě neztrácela významně na hodnotě, právě Passat si však cenovky drží poměrně slušně, i když má vyšší nájezd nebo vyšší věk.
Třetí příčka iSeeCars patří Mercedesu třídy E. Za stejnou stanovenou dobu tento vůz ztratí téměř polovinu své hodnoty a v USA se takto stará auta prodávají v průměru za 34.010 dolarů, tedy asi 754 tisíc Kč. V první desítce pak z Evropy najdete na čtvrtém místě BMW řady 3, sedmé místo okupuje Jetta a hned za ní stojí Audi A3.
Z japonských modelů nenajdete v žebříku jediný, naopak Amerika obsadila zbylé pozice. Nejvýše stojí Ford Taurus, následovaný Chryslerem 200, přičemž tabulku uzavírají dva crossovery Cadillac SRX a Buick Enclave. Mimochodem, pokud jde o srovnání s běžnými auty, BMW řady 5 ztrácí až jeden a půl násobek své hodnoty oproti průměru.