Tyto dva Seaty od sebe dělí 60 let. Poměry se za tu dobu dost změnily…

Přesně šedesát let dělí tyto dva malé modely od Seatu. Na jedné straně stojí Mii, auto do města, proti němu legenda španělského motorismu, která převracela dějiny - model 600.

Tyto dva automobily od sebe dělí šest desetiletí - Mii, které se zaměřuje hlavně na městský provoz, a model 600 z roku 1957, který mu posloužil jako předloha. Doba plyne nezastavitelně dobředu a s tím i vývoj automobilů, přičemž dnes máme jedinečnou příležitosti si ukázat, jak velký kus cesty Seat za těch šedesát let ušel.

Model 600 přišel na trh v roce 1957 a vyráběl se téměř 16 let. Ve Španělsku na toto auto velmi rádi vzpomínají hlavně proto, že se výraznou měrou podílelo na vzkříšení, tehdy občanskou válkou a ekonomickou krizí zmítaného státu. Vůz měl sice jen 14 kW, ale byl využíván jako levný dopravní prostředek pro celé rodiny.

Seat už dodává digitální přístrojový štít. Dostaly jej modely Leon a Ateca

Seat už dodává digitální přístrojový štít. Dostaly jej modely Leon a Ateca

Oproti tomu Mii, které je na trhu od roku 2011, je vlastně španělskou verzí Škody Citigo. Podobně jako model 600 se prodává ve třídveřové i pětidveřové verzi a má buď 44, nebo 55 kW. Cílí na zákazníky, kteří potřebují malé auto do přecpaných ulic měst a metropolí.

Společné body tvoří hlavně miniaturní rozměry a s nimi související schopnost vejít do téměř každé "skuliny". Co ale modely rozděluje a v čem současný motorista pociťuje nejcitelnější změny?

Seat Leon Cupra R dorazí i jako kombi. Zřejmě již příští rok

Seat Leon Cupra R dorazí i jako kombi. Zřejmě již příští rok

V prvé řadě je to kufr. Ten byl u modelu 600 téměř třikrát menší než u Mii a navíc byl vpředu. Jeho objem 68 litrů opravdu není veliký, ale i tak s ním španělské rodiny běžně podnikaly třeba i dvoutýdenní výlety k pobřeží. Současné Mii nabízí zavazadlový prostor o objemu 230 litrů vzadu.

Druhý rozdíl najdeme u dveří. Zatímco Mii má klasické moderní otevírání, v šestistovce bylo zadní zavěšení, které umožňovalo opačný chod, podobně jako u Rolls-Roycu Wraith. To v té době působilo velmi elegantně a i dnes mají vozy s takovými dveřmi své kouzlo.

Asi nejvíce se toho ale logicky změnilo ve výbavě. V úplně základním modelu 600 chyběly bezpečnostní pásy a třeba i opěrky hlavy. A i přestože Mii není zrovna nějaký luxusní křižník, zrovna tyhle dvě věci jsou pochopitelně povinností.

První jízda s crossoverem Arona: Jaký je budoucí nejprodávanější Seat?

První jízda s crossoverem Arona: Jaký je budoucí nejprodávanější Seat?

Další veliký rozdíl pocití každý, kdo si Seat 600 vyzkouší na vlastní kůži. Když totiž budete chtít zaparkovat bez posilovače řízení, nejspíše vám upadnou obě ruce, pokud nejste zrovna Arnold Schwarzenegger. A v létě nepotěší ani absence jakéhokoli větráčku, natož klimatizace. 

Doba oproti šedesátým létům také zrychlila, takže se musel snížit i výrobní čas. Moderním strojům v Devínské Nové Vsi u Bratislavy, kde se Mii společně se Škodou Citigo a Volkswagen Up! vyrábí, tak trvá výroba jednoho exempláře asi 16 hodin. Šestistovku tehdy sestavovali manuálně zaměstnanci Seatu bezmála čtyřicet hodin. I tak se jich ale za 16 let vyrobilo 800 tisíc kusů. 

Jeden z velkých rozdílů je pak také ve spotřebě. Dnešní Mii si totiž v průměru vezme okolo 4,5 l/100 km, což je u tak malého auta v současné době standard, kdežto model 600 spolykal na stejnou vzdálenost i 8 litrů.

FOTO:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

 
 
 
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků