Typický neplatič povinného ručení? Mladý muž 18 až 30 let!

Pokud je vaše auto takzvaně na značkách, musíte za něj platit povinné ručení. Pokud s ním po určitou dobu nejezdíte a máte ho třeba doma ve stodole (a tudíž mimo veřejnou komunikaci), placení se stejně nevyhnete.
Typický neplatič povinného ručení? Mladý muž 18 až 30 let!

I když dokážete České kanceláři pojistitelů (ČKP), která vymáhá neplacení povinného ručení, že váš vůz opravdu stál několik měsíců a nejezdil (a ČKP musí takový argument uznat), může na vás dosáhnout státní správa prostřednictvím obecního úřadu.

Podle zákona č. 198/199 Sb. je každé vozidlo povinné mít SPZ. Pokud ho nemá a úředníci obce to zjistí (bez ohledu na to, kde auto parkuje), může majiteli vyměřit ve správním řízení pokutu od 5 do 40 tisíc. Proti tomu může být sankce ze strany České kanceláře pojistitelů směšným spropitným.

„Pokud vás s takovým autem chytí na silnici policista a vy se neprokážete platnou zelenou kartou, může vás to na místě stát ještě 3000 korun,“ připomíná Petra Zlatohlávková, zástupkyně výkonného ředitele ČKP.

Nedejte na pověsti

„Nejlepším řešením je přirozeně po dobu, kdy auto nepoužíváte, odevzdat SPZ do depozitu na registru vozidel,“ říká výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.

Poplatek za přerušení povinnosti platit povinné ručení je symbolický ve srovnání s tím, co nepořádný majitel auta zaplatí po zjištění do garančního fondu. Ten existuje od roku 2009 a jsou z něho vypláceny škody za ty, kteří právě povinné ručení neplatí. Peníze do něho proudí ze sankcí, které postihují neplatiče povinného ručení.

Denní sazba zpozdného se pohybuje od 20 do 300 korun podle typu vozidla a objemu motoru. Nejčastější sazbou je částka 50 a 70 Kč, což pokrývá vozy do objemu motoru do 2 litrů.

Tohle a mnohé další uvedli zástupci České kanceláře pojistitelů v reakci na řadu mýtů. A také v reakci na články poskytující návody, jak se vyhnout placení.

„Kolují například pověsti, že po ukončení povinného ručení platí nějaká ochranná lhůta. Což je přirozeně nepravda,“ říká Jakub Hradec.

Častou chybou majitelů aut je, že nechají svůj vůz v autobazaru na komisní prodej a ještě týž den odhlásí povinné ručení. Auto se však může prodat až po týdnech či měsících. Jestliže vůz způsobí nehodu během předváděcí jízdy, jde vše stále na účet stávajícího majitele auta.

Nejvíc chyb jde na vrub Centrálnímu registru vozidel

ČKP přiznává, že část výzev, kterými obesílají, je nakonec stornována. „Z 81 procent jsou výzvy v pořádku. 10,9 procenta připadá na chyby v centrálním registru vozidel, 2,7 procenta mají na svědomí chyby pojišťoven a u 5,4 procenta chybných výzev je nějaké zanedbání motoristů,“ uvádí Petra Zlatohlávková.

Mezi nejčastější pochybení patří, že při prodeji prodávající neoznámí na registru změnu vlastníka. „Pokud je vše v pořádku, stačí naší kanceláři doložit například kopii kupní smlouvy.“

ČKP rozeslala za dobu své existence 1 430 000 výzev k zaplacení dlužných částek (bez roku 2013) a inkasovala 1,74 miliardy korun. V průměru tedy vybrala ročně 435 milionů korun.

Je dobré vědět, že případná promlčecí lhůta pro neplacení povinného ručení je obecně tři roky, ale ČKP porovnává registry vozidel a údaje pojišťoven průběžně.

„Počet oznámených nepojištěných škod klesl od roku 2008 do roku 2012 o 36 procent,“ uvádí výkonný ředitel ČKP. Ještě v roce 2007, kdy šly škody způsobené neplatiči na úkor pojišťoven (a přirozeně se promítaly do výše pojistného všeobecně), dosahovaly nepojištěné škody výše 442 milionů korun. V loňském roce to bylo už jen 144 milionů korun.

Nehoda může rodinu neplatiče zruinovat

Podle údajů ČKP bylo v České republice v roce 2012 přes 597 tisíc vozidel bez povinného ručení. Lze odhadovat, že podle údajů se z velké části jedná i o auta a motocykly už dávno neexistující.

V průměru se však na českých silnicích denně pohybuje podle statisticky propočítaných údajů přes 110 000 vozidel bez platného povinného ručení.

„Jen výjimečně narazíme na firemní vozidla, jako třeba nepojištěný kamion,“ říká Jakub Hradec. „Drtivá většina je z privátní sféry. Podle toho, komu vozidlo v registru patří, nejtypičtějším neplatičem povinného ručení je mladý muž mezi 18 až 30 roky. Po 30. roku věku křivka mírně klesá a po 36. roku prudce padá dolů.“

Vzhledem k tomu, že ČKP registruje škody způsobené vozidlem bez platného povinného ručení i v částkách od 10 do 35 milionů korun (od nepojištěných škůdců se daří vracet do garančního fondu asi 30 procent z vyplacených plnění), může jedna havárie majitele vozu i jeho rodinu doživotně zruinovat.

Od roku 2014 se mají v Občanském zákoníku zvýšit škodné částky za zdraví, následky mohou být ještě citelnější. „Jedná se o dlouhodobé zatížení toho, kdo škodu a zranění způsobil. Můžete postiženému platit nejen rentu, ale i výpomoc v domácnosti, ztrátu výdělku a další položky,“ upozorňuje výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.
 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků