TVR Cerbera Speed 12: pekelný stroj (fascinace)

Kerberos, bájný tříhlavý pes, který hlídal vchod do říše mrtvých, není zdaleka tak strašlivý jako automobil od TVR. Pod kapotou se ukrylo dvanáctiválcové monstrum s výkonem 800 koní a při hmotnosti pouhých 1 000 kg byste se i vy měli začít bát, že vás sežere zaživa.
TVR Cerbera Speed 12: pekelný stroj (fascinace)

Britská automobilka TVR připravila model Cerbera na domácí londýnský autosalón v roce 1999. Posádka tohoto vozu z Blackpoolu v závodní úpravě stála desetkrát na stupních vítězů během třináctidílného britského šampionátu GT. Silniční varianta obsahuje obvyklé výrobní metody TVR: kostra je z ocelových trubek a hliníku a na ní je karbonová karosérie, která údajně váží jen 40 kg.

Za přední nápravou našel místo ďábelský agregát. Dvanáctiválec o objemu 7 730 ccm je složen ze dvou motorů R6, kdy řady válců svírají úhel 90 stupňů. Ocelový blok se 4 ventily na válec disponuje celkovým výkonem 597 kW (rovných 800 k) v 7 250 ot/min. Inženýři TVR odvedli dobrou práci při naladění motoru, což dokazuje ukazuje fakt, že litrový výkon pohonné jednotky je 103,5 k. Maximální kroutící moment 882 Nm nastupuje od 5 750 ot/min. Hmotnost vozu je jen 1 000 kg (bez paliva) a to už budí nejen pozornost, ale i hluboký respekt.

Cerbera vystřelí na stovku za 3,5 s a nejvyšší rychlost byla naměřena 386,2 km/h. Šestirychlostní sekvenční převodovka přenáší brutální sílu motoru na zadní kola a když si nedáte pozor, po pár ostřejších rozjezdech spálíte pneumatiky na popel. V mohutných blatnících jsou 18palcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 285/35 ZR 18 vpředu a 345/35 ZR 18 vzadu. Dobré jízdní vlastnosti zajišťují nápravy s lichoběžníkovou konstrukcí zavěšení a trojúhelníkovými rameny.

Tvar karosérie se absolutně vymyká všem koncepcím. Ano, má vpředu karbonový spoiler a v masce otvory do chladiče, ale tvarem a provedením se Cerbera podobá spíše "Batmobilu" než sportovnímu GT. Velké výdechy za předními blatníky mají na starost jediné: odvádět teplo motorů a od brzd. Když už hovoříme o brzdách, ty na přední nápravě mají průměr 378 mm a 273 mm vzadu. Kotouče jsou odvětrávané a příčně vrtané. O bezpečnost se stará především ochranná klec kabiny, udělaná z vysokopevnostních ocelových trubek. Mezi motorem a prostorem pro posádku je navíc vyztužená hliníkovou pláství.

Dvoučlenná posádka bude usazena v anatomických sedačkách se čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Řidič má kromě sedadla i nastavitelné pedály. Kvůli hmotnosti vozu uvnitř nečekejte moc komfortu, standardní výbava obsahuje audiosestavu, elektronicky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, alarm a imobilizér.

Vůz vyjel z Blackpoolu s cenovkou 160 tis. liber a svou klientelu hledá mezi movitějšími lidmi, kteří se chtějí dívat na Ferrari a Porsche svých kamarádů pouze ve zpětném zrcátku.

Technické parametry

TVR Cerbera Speed 12
Rozměry 4300 x 1960 x 1100 mm
Rozvor 2642 mm
Motor 7.7 l V12
Výkon (kW/k) 597 kW (800 k)/7250
Kroutící moment 800 Nm/5750
Hmotnost 1000 kg
0-100 km/h 3,5 s
Maximální rychlost 386,2 km/h
400 m nz
Počet koní na tunu 800
Cena (USD) 245 000

Tip: další silná a rychlá auta najdete v sekci Fascinace.

Fotogalerie

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků