TVR Cerbera Speed 12: pekelný stroj (fascinace)

Kerberos, bájný tříhlavý pes, který hlídal vchod do říše mrtvých, není zdaleka tak strašlivý jako automobil od TVR. Pod kapotou se ukrylo dvanáctiválcové monstrum s výkonem 800 koní a při hmotnosti pouhých 1 000 kg byste se i vy měli začít bát, že vás sežere zaživa.
TVR Cerbera Speed 12: pekelný stroj (fascinace)

Britská automobilka TVR připravila model Cerbera na domácí londýnský autosalón v roce 1999. Posádka tohoto vozu z Blackpoolu v závodní úpravě stála desetkrát na stupních vítězů během třináctidílného britského šampionátu GT. Silniční varianta obsahuje obvyklé výrobní metody TVR: kostra je z ocelových trubek a hliníku a na ní je karbonová karosérie, která údajně váží jen 40 kg.

Za přední nápravou našel místo ďábelský agregát. Dvanáctiválec o objemu 7 730 ccm je složen ze dvou motorů R6, kdy řady válců svírají úhel 90 stupňů. Ocelový blok se 4 ventily na válec disponuje celkovým výkonem 597 kW (rovných 800 k) v 7 250 ot/min. Inženýři TVR odvedli dobrou práci při naladění motoru, což dokazuje ukazuje fakt, že litrový výkon pohonné jednotky je 103,5 k. Maximální kroutící moment 882 Nm nastupuje od 5 750 ot/min. Hmotnost vozu je jen 1 000 kg (bez paliva) a to už budí nejen pozornost, ale i hluboký respekt.

Cerbera vystřelí na stovku za 3,5 s a nejvyšší rychlost byla naměřena 386,2 km/h. Šestirychlostní sekvenční převodovka přenáší brutální sílu motoru na zadní kola a když si nedáte pozor, po pár ostřejších rozjezdech spálíte pneumatiky na popel. V mohutných blatnících jsou 18palcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 285/35 ZR 18 vpředu a 345/35 ZR 18 vzadu. Dobré jízdní vlastnosti zajišťují nápravy s lichoběžníkovou konstrukcí zavěšení a trojúhelníkovými rameny.

Tvar karosérie se absolutně vymyká všem koncepcím. Ano, má vpředu karbonový spoiler a v masce otvory do chladiče, ale tvarem a provedením se Cerbera podobá spíše "Batmobilu" než sportovnímu GT. Velké výdechy za předními blatníky mají na starost jediné: odvádět teplo motorů a od brzd. Když už hovoříme o brzdách, ty na přední nápravě mají průměr 378 mm a 273 mm vzadu. Kotouče jsou odvětrávané a příčně vrtané. O bezpečnost se stará především ochranná klec kabiny, udělaná z vysokopevnostních ocelových trubek. Mezi motorem a prostorem pro posádku je navíc vyztužená hliníkovou pláství.

Dvoučlenná posádka bude usazena v anatomických sedačkách se čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Řidič má kromě sedadla i nastavitelné pedály. Kvůli hmotnosti vozu uvnitř nečekejte moc komfortu, standardní výbava obsahuje audiosestavu, elektronicky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, alarm a imobilizér.

Vůz vyjel z Blackpoolu s cenovkou 160 tis. liber a svou klientelu hledá mezi movitějšími lidmi, kteří se chtějí dívat na Ferrari a Porsche svých kamarádů pouze ve zpětném zrcátku.

Technické parametry

TVR Cerbera Speed 12
Rozměry 4300 x 1960 x 1100 mm
Rozvor 2642 mm
Motor 7.7 l V12
Výkon (kW/k) 597 kW (800 k)/7250
Kroutící moment 800 Nm/5750
Hmotnost 1000 kg
0-100 km/h 3,5 s
Maximální rychlost 386,2 km/h
400 m nz
Počet koní na tunu 800
Cena (USD) 245 000

Tip: další silná a rychlá auta najdete v sekci Fascinace.

Fotogalerie

bazar

Audi TT 2
Rok výroby: 2009
Stav: 44 866 km
Cena: 350 000 Kč
Audi S4 3
Rok výroby: 2011
Stav: 42 108 km
Cena: 680 000 Kč
Audi A3 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 130 774 km
Cena: 134 000 Kč
Audi Q7 3
Rok výroby: 2011
Stav: 128 661 km
Cena: 660 000 Kč
Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků