Tuzemský autoprůmysl čeká stagnaci, i to je prý ale dobrá zpráva

Automobilový průmysl v Česku je vysoce orientován na export. Členské firmy Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v roce 2010 vyvezly téměř čtyři pětiny své produkce, z toho 85 procent do zemí EU. Stejné to bude i v roce 2011.
Tuzemský autoprůmysl čeká stagnaci, i to je prý ale dobrá zpráva

Vývoj i v zemích EU tak bude mít hlavní vliv i na tuzemské producenty. Předpovědi vývoje u klíčových partnerů Česka, zejména Německa, Francie, Británie, Polska a Slovenska, ale podle sdružení zatím nehovoří o propadu, ale spíše o zpomalení tempa růstu či stagnaci nebo jen velmi malém poklesu.

Letos firmy v Česku vyrobily 1,18 milionu osobních automobilů, což je o zhruba desetinu více než loni.

 

„V roce 2012 bude zachována úroveň produkce letošního roku, možná s mírnou diferencí ať již směrem k růstu či poklesu. Zatím nemáme signály o nějakém zásadním zhoršování této dynamiky,“ řekl ředitel sekretariátu AutoSAP Antonín Šípek.

 

Vzrůst by měla letos i výroba autobusů a motocyklů, jedinou kategorií, u níž se čeká pokles, je výroba nákladních vozů, a to o zhruba osm procent.

Jistou hrozbou je podle Šípka krize eurozóny a vývoj kurzu eura. „Pokud by docházelo k razantnímu posilování české koruny, mělo by to na automobilový průmysl ČR, pro který je vývoz naprosto klíčový, pochopitelně negativní dopad,“ podotkl Šípek.

Výhodou podle něj ale je, že kvůli dopadům krize v předcházejících dvou třech producenti automobilů i dílů pro ně přece jen výrazně svůj provoz restrukturalizovaly a pro jistotu začaly více vyhledávat i trhy mimo země unie. „Tím se staly odolnějšími a pružnějšími. A jistá obezřetnost je neopustila ani v letech 2010 a 2011, kdy docházelo k opětnému růstu. Proto by měly být na eventuální nepříznivý vývoj dobře připraveny,“ míní Šípek.

Také podle analytika KPMG Jana Linharta je největší výzvou, které budou firmy působící v automobilovém průmyslu čelit v roce 2012, ekonomická situace eurozóny. Neočekává ale, že by vývoj byl tak dramatický jako v letech 2008 a 2009, nicméně určitý pokles celého evropského trhu je velmi pravděpodobný.

Firmy, které dodávají díly do zahraničí, tak budou čelit hrozbě snížené poptávky. Firmy dodávající výrobcům aut působícím v ČR však na tom budou o něco lépe, a to především díky zvyšování výroby největší české automobilky Škoda Auto i nošovického závodu Hyundai,“ řekl Linhart.

Krize eurozóny a oslabování kurzu koruny by ale podle něj mohla mít paradoxně pro firmy působící v Česku i pozitivní faktory. Prodeje jsou totiž v automobilovém průmyslu téměř výhradně v eurech, zatímco nezanedbatelná část nákladů je v českých korunách. Slabá koruna tak především snižuje náklady na pracovní sílu.

 

„Na základě výše uvedeného se domnívám, že tuzemský automobilový průmysl bude v roce 2012 stagnovat, což je možné v kontextu očekávaného vývoje celé ekonomiky považovat za pozitivní,“ míní Linhart.  

 

Zdroj: E15.cz

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Hyundai ix35 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 96 400 km
Cena: 252 000 Kč
Hyundai Accent 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 82 557 km
Cena: 70 000 Kč
Hyundai Getz 1,1
Rok výroby: 2003
Stav: 71 166 km
Cena: 40 000 Kč
Hyundai ix35 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 55 407 km
Cena: 306 000 Kč
Hyundai i30 1,6
Rok výroby: 2016
Stav: 9 699 km
Cena: 310 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků