Tuzemský autoprůmysl čeká stagnaci, i to je prý ale dobrá zpráva

Automobilový průmysl v Česku je vysoce orientován na export. Členské firmy Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v roce 2010 vyvezly téměř čtyři pětiny své produkce, z toho 85 procent do zemí EU. Stejné to bude i v roce 2011.
Tuzemský autoprůmysl čeká stagnaci, i to je prý ale dobrá zpráva

Vývoj i v zemích EU tak bude mít hlavní vliv i na tuzemské producenty. Předpovědi vývoje u klíčových partnerů Česka, zejména Německa, Francie, Británie, Polska a Slovenska, ale podle sdružení zatím nehovoří o propadu, ale spíše o zpomalení tempa růstu či stagnaci nebo jen velmi malém poklesu.

Letos firmy v Česku vyrobily 1,18 milionu osobních automobilů, což je o zhruba desetinu více než loni.

 

„V roce 2012 bude zachována úroveň produkce letošního roku, možná s mírnou diferencí ať již směrem k růstu či poklesu. Zatím nemáme signály o nějakém zásadním zhoršování této dynamiky,“ řekl ředitel sekretariátu AutoSAP Antonín Šípek.

 

Vzrůst by měla letos i výroba autobusů a motocyklů, jedinou kategorií, u níž se čeká pokles, je výroba nákladních vozů, a to o zhruba osm procent.

Jistou hrozbou je podle Šípka krize eurozóny a vývoj kurzu eura. „Pokud by docházelo k razantnímu posilování české koruny, mělo by to na automobilový průmysl ČR, pro který je vývoz naprosto klíčový, pochopitelně negativní dopad,“ podotkl Šípek.

Výhodou podle něj ale je, že kvůli dopadům krize v předcházejících dvou třech producenti automobilů i dílů pro ně přece jen výrazně svůj provoz restrukturalizovaly a pro jistotu začaly více vyhledávat i trhy mimo země unie. „Tím se staly odolnějšími a pružnějšími. A jistá obezřetnost je neopustila ani v letech 2010 a 2011, kdy docházelo k opětnému růstu. Proto by měly být na eventuální nepříznivý vývoj dobře připraveny,“ míní Šípek.

Také podle analytika KPMG Jana Linharta je největší výzvou, které budou firmy působící v automobilovém průmyslu čelit v roce 2012, ekonomická situace eurozóny. Neočekává ale, že by vývoj byl tak dramatický jako v letech 2008 a 2009, nicméně určitý pokles celého evropského trhu je velmi pravděpodobný.

Firmy, které dodávají díly do zahraničí, tak budou čelit hrozbě snížené poptávky. Firmy dodávající výrobcům aut působícím v ČR však na tom budou o něco lépe, a to především díky zvyšování výroby největší české automobilky Škoda Auto i nošovického závodu Hyundai,“ řekl Linhart.

Krize eurozóny a oslabování kurzu koruny by ale podle něj mohla mít paradoxně pro firmy působící v Česku i pozitivní faktory. Prodeje jsou totiž v automobilovém průmyslu téměř výhradně v eurech, zatímco nezanedbatelná část nákladů je v českých korunách. Slabá koruna tak především snižuje náklady na pracovní sílu.

 

„Na základě výše uvedeného se domnívám, že tuzemský automobilový průmysl bude v roce 2012 stagnovat, což je možné v kontextu očekávaného vývoje celé ekonomiky považovat za pozitivní,“ míní Linhart.  

 

Zdroj: E15.cz

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků