TÜV SÜD Czech je první společností autorizovanou pro certifikaci udržitelnosti biopaliv

Pro firmy zapojené do výroby a obchodování s kapalnými biopalivy a produkty určenými k jejich výrobě, včetně biomasy, nastala počínaje 1. lednem 2012 povinnost prokazovat shodu s tzv. kritérii udržitelnosti. Ta jsou definována v nařízení vlády č. 446/2011 Sb. České společnosti měly doposud možnost využít pouze nabídky na certifikaci dle mezinárodního standardu ISCC.

První a prozatím jedinou certifikační společností, která nabízí také cenově přijatelnější variantu certifikace dle české legislativy, je společnost  TÜV SÜD Czech.

Do konce tohoto roku byly především společnosti exportující biopaliva či biomasu do Německa, ale i jejich dodavatelé nuceni získat mezinárodní certifikát ISCC. Od ledna 2012 se požadavky na zajištění shody s kritérii udržitelnosti přímo či nepřímo vztahují na všechny české výrobce a články zapojené do řetězce výroby kapalných biopaliv.

Doposud se však české společnosti nemohly nechat certifikovat podle české legislativy, zákona o ochraně ovzduší, protože zde nebyla žádná certifikační společnost s patřičnou akreditací a autorizací.

Prvním držitelem akreditace a autorizace č. CZ-01, uděleným MŽP po dohodě s MZe, je společnost TÜV SÜD Czech. Autorizace se kromě certifikace udržitelnosti biopaliv vztahuje také na ověřování emisí skleníkových plynů u dodavatelů pohonných hmot, což je další legislativní novinka, která však vstoupí v účinnost až opožděně.

Hlavním kritériem udržitelnosti biopaliv je požadavek na min. 35 % úspory emisí skleníkových plynů v celém životním cyklu biopaliva v porovnání s referenčním fosilním palivem. Od roku 2017 se požadovaná redukce emisí skleníkových plynů zvýší na 50 %. U nových zařízení budou požadavky na úspory ve výši 60 %.

Dalšími neméně důležitými kritérii jsou požadavky na ochranu ploch s vysokou hodnotou biologické rozmanitosti, půd s vysokou zásobou uhlíku a rašelinišť. Důležitý je také způsob pěstování biomasy, který musí být v souladu s požadavky tzv. správné zemědělské praxe, což v praxi znamená, že biomasa musí v rámci EU pocházet od zemědělců, kteří jsou příjemci dotací, a tudíž tyto podmínky splňují.

Zdroj: TÜV SÜD Czech
 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků