Známý sklápěč je ve špičkovém stavu po kompletní renovaci a nechybí mu typický oranžový lak.
V muzeu kopřivnické Tatry překvapivě dlouho chyběl jeden z nejznámějších nákladních modelů automobilky. Nyní už však vedení tamní sbírky oznamuje, že ikonicky oranžová Tatra 148 ze 70. let, kterou ve formě hračky mnoho z nás prohánělo v dětství po pískovištích, oficiálně doplňuje expozici muzea. A samozřejmě je náklaďák v perfektně vypulírované kondici.
„Troufneme si tvrdit, že zřejmě nejznámější tatrovkou je jednostranný sklápěč Tatra 148. A to nejen pro své krásné a ladné tvary, ale i proto, že jako plastová hračka provází již několik generací kluků a holek. Bohužel ve sbírce samotné automobilky toto provedení dlouho chybělo, přičemž nebylo zastoupeno ani ve sbírce Jiřího Hlacha, pořízené v roce 2015,“ uvádí na webu muzea Radomír Smolka, zástupce sbírky Tatra.
Vystavovaný exemplář z roku 1978 nejdříve sloužil u podniku Jihomoravské cukrovary n. p. Uherské Hradiště, načež po roce 1989 vystřídal několik majitelů. U toho posledního již tatrovka v roce 2019 vykazovala známky pořádného opotřebení, navíc byla lakována v modré barvě. Po odkupu vozu muzeem jej čekalo nejdříve uložení do depozitáře, poté v roce 2021 již schválená kompletní renovace, v rámci které byla vozu vyrobena i zcela nová korba a zajištěna mnohem známější oranžová barva.
Zástupce sbírky Tatra k novému exponátu muzea dodává, že sklápěč si za svá léta práce odnesl mnoho různých oprav i úprav, jež často neodpovídaly původnímu sériovému provedení: „Byť byl vyroben v roce 1978, tedy v původním provedení T 148, do sbírky se dostal již jako ‚dvojka‘, což je patrné zejména na masce kapoty, a hlavně na pérování přední nápravy, resp. na uložení torzních tyčí, které již bylo velmi blízké provedení z tehdy vyvíjené T 815. Sklápěč tak v naší expozici představuje typickou ‚dvojku‘. ‚Jedničku‘ v původním, navíc vojenském, provedení reprezentuje valník T 148 VNM, který se sklápěčem doplnil modifikovanou expozici.“
Pod kapotu legendárního sklápěče tehdy Tatra montovala vznětový, vzduchem chlazený osmiválec o objemu 12,7 litru, který produkoval výkon 202 koní (149 kW). Sériová výroba T 148 probíhala mezi léty 1972 až 1982. Celkem z kopřivnické linky za tu dobu sjelo 113.647 kusů modelu, jehož schopnosti oceňovala i rozsáhlá klientela Tatry za hranicemi.
Do celkem 43 států tehdy zamířilo více jak 60 tisíc vozů T 148. Nešlo přitom pouze o sklápěče, model vznikal v celé řadě provedení včetně civilních a vojenských valníků, autojeřábů a autobagrů, cisteren, hasičských speciálů nebo dvou či třínápravových tahačů.