Turbo slaví 100 let od svého vynalezení

Je tomu již sto let, co turbodmychadlo spatřilo světlo světa. Švýcarský konstruktérAlfred Büchi si ho nechal patentovat v roce 1905. Přestože se turbodmychadlo začalo hojně používat až v posledních letech, provází vývoj automobilů a letectví od svého počátku. Pro příznivce faktů lze uvést celkově čtyři důležité roky.

Tím prvním je rok 1962, kdy bylo turbodmychadlo poprvé nasazeno v civilním, sériovém voze. Jednalo se o Chevrolet Corvair Monza a Oldsmobile Jetfire. Dalším důležitým rokem je rok 1974, kdy se turbodmychadlo poprvé objevilo ve voze Porsche, což je někdy považované za první vůz s turbodmychadlem na světě, protože předchozí nasazení v amerických vozech nemělo, z důvodů velkých a častých poruch, dlouhé trvání. Třetím významným rokem byl rok 1978, kdy se turbodmychadlo poprvé objevilo společně s naftovým motorem. Tato kombinace si našla místo v Mercedesu 300SD. Posledním významným datem je rok 2005, kdy opět Porsche, jako první použil u benzínového motoru turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, tedy obdobou toho, co je dnes běžné u naftových motorů.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků