Turbo slaví 100 let od svého vynalezení

Je tomu již sto let, co turbodmychadlo spatřilo světlo světa. Švýcarský konstruktérAlfred Büchi si ho nechal patentovat v roce 1905. Přestože se turbodmychadlo začalo hojně používat až v posledních letech, provází vývoj automobilů a letectví od svého počátku. Pro příznivce faktů lze uvést celkově čtyři důležité roky.

Tím prvním je rok 1962, kdy bylo turbodmychadlo poprvé nasazeno v civilním, sériovém voze. Jednalo se o Chevrolet Corvair Monza a Oldsmobile Jetfire. Dalším důležitým rokem je rok 1974, kdy se turbodmychadlo poprvé objevilo ve voze Porsche, což je někdy považované za první vůz s turbodmychadlem na světě, protože předchozí nasazení v amerických vozech nemělo, z důvodů velkých a častých poruch, dlouhé trvání. Třetím významným rokem byl rok 1978, kdy se turbodmychadlo poprvé objevilo společně s naftovým motorem. Tato kombinace si našla místo v Mercedesu 300SD. Posledním významným datem je rok 2005, kdy opět Porsche, jako první použil u benzínového motoru turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, tedy obdobou toho, co je dnes běžné u naftových motorů.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků