Tuning motoru: Nemusí pršet, stačí když kape.

3 komentáře

xxxx
8. ledna • 15:40

Tak to asi moc neuvažuješ,dávat tam v záruce tuto součást,si přečti záruční podminky každého výrobce.

Petr Barák
28. září • 7:34

Alterpover jsem zkoušel na OPEL  ASTRA  G 1.8 16V. Nejen , že automobil měl v podstatě 1X do týdne zcela vymlácenou baterii, ale na autě vznikly další škody, které servis OPEL (Novák - Ústí n/Labem) označil za související s montáží Alterpoweru (zablokování immobilizeru, dizfunkce tempomatu a při startu nefunkčnost el. posilovače řízení a dokonce následné opravy nechtěl v záruce opravit!!!

S prominutím, ale kdo tento výrobek doporučuje k tuningu, tak asi neví o čem píše. Při ceně cca 5.500 byl výkon při odpojení alternátoru takřka neznatelný, a za ty starosti to vůbec nestojí.

Martin V.
26. září • 22:07

Tak za prvé - tohle je z technického hlediska docela úžasný nesmysl. Alternátor odebírá výkon, který se skládá z pasivních odporů (tření řemene, ložisek, setrvačnost při změně otáček, ztrátové magnetické síly) a z dynamického odporu, který je dán ODBĚREM PROUDU. Pokud elektrické spotřebiče v daném okamžiku nevyžadují dodávku proudu, alternátor dynamicky zatěžován není a nemá smysl ho regulovat (t.j. například, nejsou zapnuta světla, vyhřívání skla, atd.) Z tohoto pohledu je jednodušší a účinnější odpojovat spotřebiče než bortit výkon alternátoru.

Za druhé - alternátor v nejvýkonnějších vozech vyrábí dnes řádově max. 100-120A při nejvyšší možné zátěži, což při 14 voltech znamená 1,4-1,8kW, pokud je v autě vůbec takový odběr. To je tedy něco kolem dvou koní při maximálním (opakuji!) odběru. Nesmysl odpojovat tak bezvýznamný spotřebič. Například čerpadlo servořízení nebo vstřikování u dieselu je bariérou větší.

Pokud má smysl něco odpojovat, tak především kompresor klimatizace. Odběr je v kilowattech, obvykle 5-8kW a to je u motorů do výkonu cca 120kW znát. Některé automobilky, především verze s automatickou převodovkou mají při sešlápnutí plynového pedálu na zem nucené odpojení kompresoru proto, aby energeticky méně účinná převodovka ve spojení s kompresorem klimatizace neubíraly motoru příliš mnoho výkonu a zůstalo ještě něco na zrychlení. kdysi se mi na několik dní dostal do ruky Seat Toledo 1,9TD (55kW) s klimatizací a myslel jsem že jezdím se ztataženou ruční brzdou a při předjíždění jsem klimatizaci vypínal. Ještě i Passat 16V s motorem 100kW dával o trochu menší ochotou najevo, že klimatizace běží.

Pokud tedy uvažovat o ladění čehosi na motoru, pak pomineme-li mechanické a drahé úpravy, zůstává reálně jen chip tuning, který u přeplňovaných motorů je za přiměřenou cenu velmi efektivní a kromě mírného zvýšení kouřivosti nemá jiný  podstatný vliv, chipové motory běžně bez problémů plní emisní normy a jezdí statisíce km. Sám mám dostatečnou provozní zkušenost se dvěma chipovými vozy - Audi S6 (benzínový pětiválec 2,2 turbo, firemní nastavení 169kW a 350Nm, po tuningu 228kW a 420Nm) s tímhle autem jsem najezdil 350 000km bez jakékoli poruchy (tedy vliv na životnost motoru nula) a ve 280 000km prošel kontrolou emisí bez ztráty květinky, s původními katalyzátory a s hodnotami lepšími, než měl na vedlejším stanovišti zkoušený Opel Astra s 23 000km. Druhým vozem, je teď poslední verze TDI-PD motoru, kde chip tuning změnil původních 85kW a 310Nm na  114kW a 420Nm. Vizuálně je znatelně vidět zakouření při podtočení motoru (plný plyn někde kolem 1200 otáček), emisní kontrola však prokázala, že limity ani zdaleka nejsou ohroženy. Cena těchto tuningových zásahů se pohybuje někde okolo 15-20 tis. Kč.

Z tohoto pohledu vidím zařízení, které omezí výkon alternátoru jako absolutní nesmysl.

 

Doporučujeme

Články odjinud