Tuning motoru: Nemusí pršet, stačí když kape.

Zvyšování výkonu motoru je často doceněno pouze v případě, že se jedná o markantnější přírůstek. Pokud přidáte ke stovce koňských sil další třicítku, bude jasné, že rozdíl před a po úpravě snadno poznáte.
Tuning motoru: Nemusí pršet, stačí když kape.

Vydolovat však na jeden „zátah“ tento výkonový nárůst nebývá příliš jednoduché a už vůbec ne levné. Proto většina úprav probíhá krok za krokem a drobnými změnami či výměnou jednotlivých komponent získáváte potřebné koně navíc. Jednou z těchto drobností pak může být systém na snižování výkonových ztrát od alternátoru – Alterpower.

Celá záležitost vychází se známého faktu, že čistý výkon motoru je vždy o něco nižší než jeho skutečná hodnota. Je to pochopitelně způsobeno součtem všech ztrát, z nichž můžete některé vy sami eliminovat (např. vypnutí klimatizace), jiné nikoliv. K těmto „neodstranitelným“ patří například třecí ztráty a v neposlední řadě také výkon potřebný pro pohon alternátoru. Ten v podstatě funguje jako reversní elektromotor a hodnota spotřebovaného výkonu je pochopitelně tím vyšší , čím větší jsou „nároky“ elektroinstalace. Pokud ale vlastníte vozidlo s atmosférickým motorem, mám pro vás v tomto směru příznivou zprávu. Existuje totiž systém, který po instalaci dokáže ztrátový výkon celkem solidně zredukovat.

Tímto „zázrakem“ je produkt britské firmy RACELOGIC, jehož název zní celkem příznačně – Alterpower. Principem celé věci je pak odpojování alternátoru v okamžiku, kdy není jeho činnost nezbytně nutná, což pochopitelně bývá velmi často. Pokud je totiž jeho připojení trvalé, bývá většina ztrát zbytečných a ty se tak nepříznivě promítají do výkonových charakteristik motoru.

Alterpower je instalován mezi alternátor a kladný pól akumulátoru a jeho funkce je mimo jiné regulována podle polohy škrtící klapky v sání motoru. Toto zaručuje odpojování alternátoru při akceleraci a plném výkonu, což se velmi příznivě odráží na celkovém výkonu. Měření prováděné na brzdě potvrdilo po instalaci Alterpoweru například u vozu Peugeot 205 GTi nárůst výkonu o 6 ks v oblasti jeho maxima a trvalý nárůst točivého momentu již od velmi nízkých otáček. Obecně pak firma uvádí změnu výkonu od 2 ks (starší vozy) až po 8 ks (nové vozy) s tím, že konkrétní číslo pochopitelně závisí na typu a objemu motoru.

Že se v tomto případě nejedná o vyložený nesmysl, kterých již tuningový trh zažil spoustu, svědčí řada referencí, kdy byl mimo jiné tento systém používán také v Britském mistrovství cestovních vozů. Jinak lze jen dodat to, co již bylo řečeno na začátku. Pokud dáte dohromady od každého trochu, můžete se na konci dočkat velkého výsledku. V našem případě pak dohromady s ostatními „drobnostmi“ získáte solidní přírůstek koní pod kapotou.

Klepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků