Tuning s razítkem

Jestliže se vrátí tuzemský příznivce tuningu ze sousedního Německa, jistě si položí otázku, proč tam „frčí“ na silnicích upravené auta v daleko větší míře než u nás.
Tuning  s razítkem

Není to samozřejmě otázka jen našich nejbližších sousedů, protože při cestě na západ by se více či méně dalo to stejné tvrdit i o ostatních zemích. Protože není důvod předpokládat, že příznivců tuningu by v domovině bylo méně než kde jinde, zůstává nejspíše problém v rovině možnosti, jak nějakou úpravu pořídit či koupit. Zde se již začíná objevovat problém, který se jako vždy vyskytne všude tam, kde člověk něco potřebuje. Peníze.

Nebudeme tentokrát řešit jak moc je kdo movitý a spíše se podívejme na jeden z aspektů, který dokáže cenu tuningu nejen navýšit, ale často zabrání tomu, aby se některé skvělé věci, které omrknete v zahraničním katalogu daly pořídit u nás v republice. Abychom ale nechodili kolem horké kaše, řekněme to rovnou. V tomto konkrétním případě mám na mysli věc týkající se schvalování dílů a příslušenství pro silniční provoz, jinými slovy známý atest 8SD. Každý z těch, kdo se někdy zajímal o import některého z tuningových dílů do tuzemska jistě potvrdí, že inkriminované atesty se nerozdávají zadarmo a zboží tohoto typu (s vyjímkou litých kol) se neprodává jako Pokémoni.

Nastává tak dilema, jak zkalkulovat ceny a jaký druh výrobku vybrat, aby byla rozumná ekonomická návratnost. Řešení je často velmi jednoduché. Koupí se pár kousků na zkoušku a bez patřičného atestu se nabídne na trh. O celé věci se však dozví pár fandů a zbytek utře nos. Rovněž cena v tomto případě není úplně nejlepší, protože o slušné slevě od výrobce za „kusovky“ nemůže být ani řeč. Pokud se jedná o oficiální zastupování výrobce a odpovídající kvanta dovezených dílů je většinou atest potřeba, což se opět promítne do ceny. Proč se o tom všem tady zmiňuji, když v konečné fázi není vliv na výslednou cenu nikterak tragický a navíc dovozci dokáží všelicos skoulet? Protože většina těchto výrobků vlastnící mezinárodní homologace týkající se spolehlivosti, bezpečnosti, funkčnosti a kdoví čeho ještě se bez problémů prodává po celé Evropě.

Česká republika je opět něco extra a v této „zásadní“ věci je pochopitelně nutno úřední schválení a nějaký ten penízek do státní kasy (o což jde asi hlavně). Bez potřebného razítka se tak po překročení západní hranice stávají inkriminované díly nebezpečné a tudíž k provozu nezpůsobilé a takto vyšlechtěný vůz je z hlediska předpisů na úrovni rozpadajícího se vraku bez brzd.

No a jaké poučení z toho všeho plyne pro běžného tunera? Pokud chcete být v pohodě nakupujte věci s českým atestem. Moc toho nebude, ale co máte, to je „štempl“. Jestliže se však nebojíte zvídavých policistů, můžete si bez problémů pořídit cokoliv co se vám zalíbí a vystoupit z ilegality až vstoupíme do Evropské unie (snad).

V této blahé budoucnosti se snad i u nás objeví na pultech více věcí a snad se zlepší i ekonomická situace. A ačkoliv záležitosti kolem atestů nemají na počet „otuněných“ aut u nás zásadní vliv, jistě znáte tu známou průpovídku: Stokrát nic umořilo osla. Osel je však tentokrát někde jinde.

Klepněte pro větší obrázek

  • 2. 8. 2001 21:42 Vladimír Zelenka

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků