Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

V roce 2011 se ve světě prodalo necelých 50 000 vozidel poháněných energií z baterií, což odpovídá tržnímu podílu přibližně 0,1 procenta. Je očividné, že i nadále budou dominovat modely s tradičními spalovacími motory.
Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

Proč tomu tak je? Podle mnohých zástupců evropských automobilek za to může přístup EU. Jejich hlasy zazněly na setkání v Bruselu.

Zmínili, že současný přístup Evropské komise k elektrifikaci automobilů by mohl ohrozit pracovní místa, investice i konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. A zapochybovali nad životaschopností tzv. Bílé knihy o dopravě.

Tu vydala Evropská komise a podle ní by měly emise skleníkových plynů v oblasti dopravy do roku 2050 klesnout nejméně o 60 procent, aby bylo možné dosáhnout cílů, jež si EU v souvislosti s klimatickými změnami vytyčila. Dokument také požaduje, aby počet vozidel s konvenčním pohonem klesl ve městech do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 by měla tato vozidla z měst vymizet úplně.

Jenže se ukazuje, že je to nereálné. Státy totiž nákup automobilů s nižšími emisemi podporují nedostatečně, nebo vůbec, jako je tomu v případě České republiky. S tím souvisí i problém minimální podpory samotného výzkumu a vývoje ekologických vozidel, včetně elektromobilů. Cíle EU pro snižování emisí oxidu uhličitého tak jsou vážně ohroženy.

Skandinávský kritik

Snad nejhlasitějším kritikem současných poměrů byl na semináři v Bruselu Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation.

 „Společnost Volvo Car Corporation vyzývá EU, aby zajistila koordinaci pobídek a zároveň zintenzivnila podporu výzkumu a vývoje. Pokud se tak nestane, evropský automobilový průmysl riskuje ztrátu současné vedoucí pozice v oblasti technologií,“ prohlásil Stefan Jacoby.

Klepněte pro větší obrázek
Stefan Jacoby, šéf automobilky Volvo: „Tržní podíl elektromobilů do roku 2020 stěží překoná hranici jednoho procenta.“

A jasně se vyjádřil k otázce opuštění konvenčních dieselových a benzínových hnacích ústrojí. „Na to je brzy. Jejich účinnost se neustále zvyšuje. V posledních dvou letech značka Volvo snížila emise CO2 u svých dieselových a benzínových agregátů o 13 procent,“ řekl Stefan Jacoby.
 
Podle studie Evropské komise nazvané European Strategy on Clean and Energy Efficient Vehicles by měl vzrůst do roku 2020 tržní podíl elektromobilů a plug-in hybridů pouze na 3-až 4 procenta, do roku 2030 by pak tato hodnota mohla vzrůst na 30 procent.

„Oba předpoklady jsou nereálné. Vzhledem k absenci koordinovaných vládních iniciativ a vysokých nákladů na baterie tržní podíl elektromobilů do roku 2020 stěží překoná hranici jednoho procenta,“ uvedl Stefan Jacoby. 

Východisko?

Každý, kdo se otázkou elektromobility zabývá, uvede jako hlavní důvod, který brání rychlému nárůstu počtu elektromobilů na silnicích nedostatečně rychlý pokles cen jejich technologií.

„Snahy automobilek o snižování nákladů nemohou plně kompenzovat cenu baterií. Pro úspěšné zavedení těchto technologií na trh jsou proto zapotřebí celoevropské dotace a pobídky. Tyto nezbytné pobídky jsou však ohroženy v důsledku současné dluhové krize,“ řekl Stefan Jacoby.

A zmínil příklad nového modelu Volvo V60 Plug-in Hybrid. „V60 Plug-in Hybrid je skvělý automobil a zjistili jsme, že na trhu je o něj velký zájem. Přestože jsme udělali maximum pro to, abychom jeho cenu snížili pod padesát tisíc eur, jsou pro oslovení širší zákaznické základny nezbytné další pobídky.“
 
 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

dnes | Jan Mička | 10 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků