Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

V roce 2011 se ve světě prodalo necelých 50 000 vozidel poháněných energií z baterií, což odpovídá tržnímu podílu přibližně 0,1 procenta. Je očividné, že i nadále budou dominovat modely s tradičními spalovacími motory.
Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

Proč tomu tak je? Podle mnohých zástupců evropských automobilek za to může přístup EU. Jejich hlasy zazněly na setkání v Bruselu.

Zmínili, že současný přístup Evropské komise k elektrifikaci automobilů by mohl ohrozit pracovní místa, investice i konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. A zapochybovali nad životaschopností tzv. Bílé knihy o dopravě.

Tu vydala Evropská komise a podle ní by měly emise skleníkových plynů v oblasti dopravy do roku 2050 klesnout nejméně o 60 procent, aby bylo možné dosáhnout cílů, jež si EU v souvislosti s klimatickými změnami vytyčila. Dokument také požaduje, aby počet vozidel s konvenčním pohonem klesl ve městech do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 by měla tato vozidla z měst vymizet úplně.

Jenže se ukazuje, že je to nereálné. Státy totiž nákup automobilů s nižšími emisemi podporují nedostatečně, nebo vůbec, jako je tomu v případě České republiky. S tím souvisí i problém minimální podpory samotného výzkumu a vývoje ekologických vozidel, včetně elektromobilů. Cíle EU pro snižování emisí oxidu uhličitého tak jsou vážně ohroženy.

Skandinávský kritik

Snad nejhlasitějším kritikem současných poměrů byl na semináři v Bruselu Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation.

 „Společnost Volvo Car Corporation vyzývá EU, aby zajistila koordinaci pobídek a zároveň zintenzivnila podporu výzkumu a vývoje. Pokud se tak nestane, evropský automobilový průmysl riskuje ztrátu současné vedoucí pozice v oblasti technologií,“ prohlásil Stefan Jacoby.

Klepněte pro větší obrázek
Stefan Jacoby, šéf automobilky Volvo: „Tržní podíl elektromobilů do roku 2020 stěží překoná hranici jednoho procenta.“

A jasně se vyjádřil k otázce opuštění konvenčních dieselových a benzínových hnacích ústrojí. „Na to je brzy. Jejich účinnost se neustále zvyšuje. V posledních dvou letech značka Volvo snížila emise CO2 u svých dieselových a benzínových agregátů o 13 procent,“ řekl Stefan Jacoby.
 
Podle studie Evropské komise nazvané European Strategy on Clean and Energy Efficient Vehicles by měl vzrůst do roku 2020 tržní podíl elektromobilů a plug-in hybridů pouze na 3-až 4 procenta, do roku 2030 by pak tato hodnota mohla vzrůst na 30 procent.

„Oba předpoklady jsou nereálné. Vzhledem k absenci koordinovaných vládních iniciativ a vysokých nákladů na baterie tržní podíl elektromobilů do roku 2020 stěží překoná hranici jednoho procenta,“ uvedl Stefan Jacoby. 

Východisko?

Každý, kdo se otázkou elektromobility zabývá, uvede jako hlavní důvod, který brání rychlému nárůstu počtu elektromobilů na silnicích nedostatečně rychlý pokles cen jejich technologií.

„Snahy automobilek o snižování nákladů nemohou plně kompenzovat cenu baterií. Pro úspěšné zavedení těchto technologií na trh jsou proto zapotřebí celoevropské dotace a pobídky. Tyto nezbytné pobídky jsou však ohroženy v důsledku současné dluhové krize,“ řekl Stefan Jacoby.

A zmínil příklad nového modelu Volvo V60 Plug-in Hybrid. „V60 Plug-in Hybrid je skvělý automobil a zjistili jsme, že na trhu je o něj velký zájem. Přestože jsme udělali maximum pro to, abychom jeho cenu snížili pod padesát tisíc eur, jsou pro oslovení širší zákaznické základny nezbytné další pobídky.“
 
 

Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 268 000 Kč
Volvo V70 2.4
Rok výroby: 2008
Stav: 209 064 km
Cena: 205 000 Kč
Volvo V60 2.4
Rok výroby: 2011
Stav: 114 904 km
Cena: 305 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků