Trocha deprese: život ve světě bez ropy

27 komentářů

delph
28. září • 21:31

pokud vím tak existuje nějaká bionafta dělaná z nějakejch rostlinek a prodává se už v dnešní době. vím že jsme to nějak doma řešili že pokud ji člověk začně používat stratí zaruku na motor ale kdyby se vynalezl motor na tuhle naftu nebo upravili stávající tak by to moho laky hodně vyřešit....a bohaté státy by byli ty kde jsou velká pole..polsko rusko a kanada s amerikou možná i čína....

nebo se v něčem pletu já teď už taky jsem zmatenej jak blecha šude tvrdí něco jinýho

Stanislav
28. září • 22:40

Jasně, ta rostlinka je řepka olejná, esterifikací jejího oleje (a to lze i malovýrobně) vzniká tzv. Bionafta I. generace.
Tož jenom několik poznámek:
-- to, co koupíš u benzínky je tzv. Bionafta II. generace a moc (v podstatě vůbec) motoru neškodí, aspoň pokavaď jí tam nemaj moc dlouho a není navlhlá (a to taky bejvá). Navíc trochu čistí palivovou soustavu (a na to pozor, pokavaď přecházíš z nafty - rozpustíš i svinstvo po normální naftě a ucpeš si naftovej filtr - nutno vyměnit) a pro malý motory není znát změna výkonu, pro velký motory už jo.
-- to, co koupíš u benzínky toho methylesteru ... (zkr. MEŘO) obsahuje max. 30%, zbytek je stejně z ropy
-- např. Opel jí zakazuje, VW (na nátlak Němců - ti mají příměs bio v normální naftě, ale tuším do 5%) bionaftu v zásadě připouští, ale v zásadě nedoporučuje
-- čistý methylester motorům celkem dost škodí ...
-- vláda napálila i bionaftě dost vysokou spotřební daň, aby měla co rozšpidlat, takže ani cenová výhoda už není moc velká :-\
Snad to někdo vymyslí trochu líp, než to je ...

Z
29. září • 18:52

IMHO az se zvysi cena ropy nad unosnou uroven, tak zacne rapidne pribyvat poli s repkou olejkou a naftovych motoru "optimalizovanych pro paliva horsich technickych parametru".

skutrista
28. září • 14:21

Já bych řekl, že za těmito problémy také stojí nenasytnost světových ropných korporací. Oni mají technologie, díky kterým by se spotřeba ropy dala snížit, ale naco je využívat. Již před asi 15 lety jeden jistý australský vědec vymyslel spalovací motor na bázi spalování uhlovodíků, ale šejkové ho zaplatili a patent a celý projekt hodili k ledu. Jestli jste se někdo zajímali o Teslu to je to samé (zemřel mladý měl nespočet vynálezů) po jeho smrti mu úřady oficielně vyrabovali dům včetně sejfu a všechno šlo k amíkům do kapsy. To samé platí o postupném uvolňování počítačových technologií. Lidi sou hnus, business je business

JirkaK
28. září • 8:33

Možná je to opravdu přehnané, ale není od věci se nad tím zamyslet. Chováme se tak trochu jako malé děti, které nepřemýšlí nad tím, co budou jíst (maminka přece sáhne do ledničky a hned bude něco hotové) ani jestli jim nebude zima (doma je přece teplo, nebo tatínek otočí víc tím knoflíkem u radiátoru).  My zase máme plno pump s relativně levnou naftou a benzínem,  plné supermarkety levného jídla, spoustu věcí kolem sebe z plastů, a protože je všeho poměrně dost, nepřemýšlíme nad tím kde se tam berou, a že tenhle stav nemusí trvat věčně.

Klidně se může stát, že za dvacet let už nebudeme řešit problém jestli koupit OktávkuVI nebu Golf XI, ale jak velký kus pole je potřeba, aby brambory na něm vyrostlé dokázaly uživit tři-čtyři lidi, jedno prase, a ještě zbyla sadba na příští rok.

Jestli někdo máte odkazy na REALISTICKY uvažující stránky které řeší aspoň základní problémy přežití bez závislosti na civilizaci, tak sem s nima. Nejsem ale zvědavý na vejšplechty ekofanatiků, jadernou energii chápu jako jedinou alternativu přežití po zhroucení fosilních paliv, a řízeček nebo sekanou si taky dám docela rád.  No a sice to sem nepatří, ale když jsem viděl včera v televizi, jak banda ekoblbů protestovala proti liščí farmě, a nakonec do ní vlezla, tak se mě otvírala kudla v kapse. Být jejím majitelem, tak při příští "návštěvě" by si s nimi povídala smečka brazilských fil... Holt je vidět, že tihle "komsomolci" nemají  nic pořádného na práci a nemusí řešit žádné problémy, a tak mají dost času a energie na ptákoviny.

NovoCZ
28. září • 1:45

Až dojde ropa, vrátí se severočeské rafinerie k tomu, k čemu byly Hitlerem plánovány, tj. výrobě benzínu z hnědého uhlí a z ČR bude nový Kuvajt (starý bude v háji).

Sch
28. září • 12:02

To je presne ono, nedavno jsem v nejakem rozhovoru s reditelem, nebo co to bylo, Ceske rafinerske slysel, ze by pro ne bylo ekonomicky zajimave zacit stavet rafinerii na vyrobu benzinu z hnedeho uhli pri cene ropy kolem 40dolaru za barel (nevim jestli to dokonce nebylo min). Technologie je to znama a neni v podstate potreba vyvijet.

Hnedeho uhli mame opravdu dost a netezime ho jen proto ze ho nikdo nechce. Kdyby se po tezbe dala krajina zase do poradku, ne jak to delaly bolsevici, bylo by to dost v pohode tak na 40let

Vita
27. září • 23:46

Stačí to dočíst k větě ,kde vypráví o výpadcích el.en ,. v Americe = výpadky jsou jen důsledek debilní privatizace el.sítí a jinak globálně propojené sítě,která se zhroutila. He a o těch zásobách .Nejaká ropa nám může být ..někde. 100km pod povrchem jsou nevyčerpatelné zdroje metyl..nevimco .Méme čím jezdit na 1000let.

Vita
27. září • 23:53

"Kromě toho - ropa je pro naši existenci podstatnější, než cokoli jiného. I kdyby se prognózy okolo Y2K vyplnily, byla by naše civilizace v jistých ohledech vržena zpět do roku 1965. Časem bychom obnovili normální stav."

No a tohle je kotel přirovnávat konec ropy k Y2K  vejmysl solution firem aby se napakovaly na zakázkách od bohatých trdičních firem. Tento plátek má informační hodnotu "Ohníčku"

Dusan
27. září • 22:06

To o co prijdeme je jedna z forem energie, kterou mame. Je pro nas samozrejme velice dulezita svou efektivitou pro mobilni zarizeni, ale neni jedina. Dulezite je, ze lidstvo (=vyspele staty) maji v podstate nevycerpatelne mnozstvi energie, ktere lze v horizontu rekneme deseti let zmobilizovat. Nahrada ropy nebude revoluci, ani katastrofou, ale prostou evoluci, ceny budou rust pomalicku polehoucku nahoru az prestane byt ropa nejvyhodnejsi a bude postupne nahrazovana v te dobe jiz levnejsimi zdroji energie. Umerne s tim zacnou narustat investice do ruznych variant nahrady. Samozrejme pro treti svet to muze byt pruser, ale vyspele staty majici dostupnou technologii to musi zvladnout bez vetsich problemu.

Jíra
27. září • 22:11

Jenže z ropy se dělají léky, plasty, hnojiva atd.

Dusan
28. září • 10:21

Ta spotreba na tyhle vyrobky je zcela zanedbatelna a navic uhlovodiky jsme schopni bez problemu vyrabet, jen ne za ceny akceptovatelne pro motoristy. Vyhodou ropy je, ze ji je (relativne) obrovske mnozstvi a ma dobre vlastnosti na skladovani a prepravu.
Az dojde ropa tak nejvetsi problemy budou mit aplikace kde jsou nutne velikostne omezene, ale velice silne motory. Tam bude skutecne tezke neco vymyslet. Jde zejmena o vojenske pouziti, neni zrovna snadne nahradit naftovy motor nebo dokonce plynovou turbinu elektromotorem, ktery by se vesel do nevelkeho prostoru a mel podobny vykon. Jen tak pro zajimavost plynova turbina Honeywell AGT 1500 (pro tanky M1A2) ma na delku jen 1.3 metru, vazi pouze jednu tunu, ale ma vykon 1500 koni!
V civilnim sektoru jsou to napriklad lodni motory (i kdyz tam je alespon misto) a samozrejme letectvi, kde bude pravdepodobne nutne nejake palivo na bazi uhlovodiku vyrabet.
Myslim, ze se asi bude pokracovat ve vyvoji spalovacich motoru s nahradnim palivem, coz je ovsem docela problem. Nejnadejnejsi vodikove motory jsou bohuzel dost pruser z hlediska bezpecnosti a neumim si moc predstavit jejich masove nasazeni treba v ulicich mest. Nicmene pro armadu to mozna bude ta nejlepsi volba.
Co se tyce problemu zemedelstvi toho bych se nebal, jednak traktor nebude az tak tezke vybavit nahradnim pohonem a jednak tam mame obrovske rezervy v produktivite, neni problem behem nekolika let zvednout produkci evropy na petinasobek stavajiciho (dotacne utlumeneho) stavu, takze i velky propad v efektivite lze pokryt.

edison
25. července • 14:02

S motory ve skutečnosti vůbec není problém, např. zmiňovaných 1,1 MW (1500 koní), 1 t a 1,3 m je snadno dosažitelné elektromotory, které bylo možno vyrobit již před cca 30-50 lety. Horší je to se zdrojem energie:
Ze 100 kg benzínu/nafty získáte spalovacím motorem asi 0,4 MWh (tedy 22 minut plného výkonu uvedeného motoru).
Do 100 kg levných olověných akumulátorů dostanete stěží 4 kWh, asi nejlépe na tom budou Li-Pol, kde do stejné hmotnosti dostanete 20 kWh.
Superkondenzátory stejné hmotnosti jsou naprostá bída - jen 1 kWh.
Do supravodivé cívky též váhy se vejde asi 1 MWh, ale všechny prakticky použitelné supravodiče se stále musí chladit kapalným heliem na teploty okolo -260 až -270 °C, což by v daném případě znamenalo trvale běžící dvoustupňovou chladící jednotku o příkonu 1 kW a hmotnosti několik desítek kg, nebo pravidelné dolévání kapalného helia v ceně od 400 Kč/litr výše.
Palivové články na tom budou různě, v závislosti na typu paliva (většinou dost bída, jedná se o celkem slušně ředěné roztoky). Palivo se samozřejmě musí z něčeho vyrábět, takže pokud nám nestříká ze země, je jasné, že na to spotřebujeme o něco více energie, než z něj pak dostaneme.
Vodík je na tom s hmotností velmi dobře, ze 100 kg získáme 1-2,5 MWh v závislosti na použité technologii, ale je nutno si uvědomit, že 100 kg dostanete do objemu stolitrové nádrže při tlaku 1 GPa. Při tomto tlaku působí na každý čtvereční centimetr plochy nádoby síla, jako kdyby na něm stála cca 1 tuna. Takovéto tlaky se v průmyslu sice používají (např. při výrobě umělých diamantů, nebo řezání velmi tvrdých materiálů vodním paprskem), ale není reálné, že by se pro ně dala vyrobit rozumná nádrž do vozidla. Kdyby oněch 100 kg vodíku náhle uniklo, objem se zvětší na cca 10 000 krychlových metrů, tzn. postupně vznikne okolo 200 000 krychlových metrů výbušné směsi se vzduchem (protože je vodík řádově lehčí než vzduch, dostane se poměrně rychle dost vysoko, takže úniky nemusí být nutně zas tak katastrofické). Vodík se také musí nějak vyrábět a jak už to tak bývá, je na to potřeba o něco více energie, než z něj potom získáme.
Vysokootáčkový setrvačník z uhlíkových vláken stejné hmotnosti zvládne okolo 100 kWh, ale ještě není plně zvládnuto použití v dopravních prostředcích.
Pro představu, co je to 1 MWh -
to je množství energie, které použije tunové osobní vozidlo při jízdě rychlostí 200 km/h na vzdálenost 2000 km, 140 km/h na vzdálenost 4000 km, nebo 100 km/h na vzdálenost 8000 km (počítáno pro jízdu spalovacím vozidlem konstantní rychlostí po rovině, nebo elektromobilem vybaveným rekuperací i s jízdou přes hory, bržděním a rozjezdy, rychlost by pak měla být geometrickým průměrem).
Ze zásuvky v běžné domácnosti dostanete MWh za cca 3600 Kč, v nízkém tarifu okolo 1000 Kč, v benzínu, či naftě skoro 7000 Kč.
Poznámka: např. Temelín vyrobí 2000 MWh za každou hodinu provozu - taky bych chtěl zlatej důl
Osobně dávám šanci supravodivým cívkám (provozní náklady kolem 20-30 Kč/den při nabíjení za NT jsou při každodenním používání vozidla zanedbatelné), setrvačníkům a běžným akumulátorům (100-200 kWh se do dvoutunového vozidla celekm dobře vejde).

JJ
27. září • 22:25

Ano, ale to jsou většinou výrobky s vyšší přidanou hodnotou, na jejichž cenu nemá cena ropy takový vliv jako na cenu paliv a na jejichž výrobu se spotřebuje zlomek množství ropy, které v podobě paliv proženeme různými komíny a výfuky.

Leonardo Cupranek
27. září • 22:56
Pavel
29. září • 9:43

Dobrá hovadina ten článek pana Simona, dočetl jsem to jen po: "Zdroje jsou neomezené a budou se stále zvyšovat...  Trošku Špidloidní ne? Ten měl taky zdroje...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Dušan D.
29. září • 13:18

On to ten pan Simon asi myslel tak, že lidi jsou vynalézaví a budou objevovat nové zdroje, dosud nevyužité nebo neznámé zdroje energie apod. V dějinách to tak přece fungovalo, člověk postupně objevoval dřevo, uhlí, ropu, jadernou energii ... a každý z nových objevů mu dal mnohem víc možností než předchozí. Simon i Špidla jsou optimisti

Leonardo Cupranek
29. září • 19:10

Ano, presne tak to pan Simon myslel. Samozrejme jeho nazory jsou diskutabilni a i mezi libertariany neni on nejakou vudci autoritou v tomto oboru.
Ale az bude ropy a uhli malo, budou drahe a o to vice se vyplati investovat do dalsich zdroju energie - jaderne energie, palivovych clanku, ci nakonec treba do studene fuze.
Staci se zeptat nejakeho vedce a myslim ze potvrdi, ze okolo je energie o mnoho radu vice, nez ji v soucasnosti potrebujeme. Takova ta prirovnani typu: "v teto sklenici vody je energie dost pro cely New York na pul roku".
Rekl bych, ze jiz dnes zname a technologicky zvladnute zdroje energie (alternativni k fosilnim palivum) - jadernou energii pocinaje a slunecni energii ci palivovymi clanky konce - by byly schopne tato fosilni paliva nahradit. Prakticky okamzite - je to jen otazkou financni vyhodnosti.
Naopak lide strasici dochazejici ropou mohou byt povazovani za lidi bez predstavivosti a bez viry v pokrok. Asi jako ti, co v devatenactem stoleti navrhovali zruseni patentovych uradu, protoze vse jiz preci bylo vynalezeno

Miša
27. září • 23:14

Tak jsem to přelouskal a zdá se mi to jako nesmysl.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ex
28. září • 11:53

Co se zda, to je sen, vyspime se, mame den !

JJ
27. září • 21:59

Já myslím, že si stačí přečíst pár článků na tom webu, aby bylo člověku jasno, co je zdroj zač (odkazy na M. Moora mluví samy za sebe). Ropa je pochopitelně důležitý zdroj energie, ale zdaleka ne jediný. Až se používání ropy stane ekonomicky neúnosným, začnou se používat zdroje jiné.

Když na to přijde, tak ani palivo do běžného spalovacího motoru nemusí mít ropný základ, o průmyslové výrobě elektřiny nemluvě (USA, které získávají z ropy nezanedbatelnou část elektrické energie jsou v celosvětovém měřítku spíš výjimka).

JJ
27. září • 21:59

Já myslím, že si stačí přečíst pár článků na tom webu, aby bylo člověku jasno, co je zdroj zač (odkazy na M. Moora mluví samy za sebe). Ropa je pochopitelně důležitý zdroj energie, ale zdaleka ne jediný. Až se používání ropy stane ekonomicky neúnosným, začnou se používat zdroje jiné.

Když na to přijde, tak ani palivo do běžného spalovacího motoru nemusí mít ropný základ, o průmyslové výrobě elektřiny nemluvě (USA, které získávají z ropy nezanedbatelnou část elektrické energie jsou v celosvětovém měřítku spíš výjimka).

Adam
27. září • 22:00

Jaké zdroje? Myslíš vodík? Jenže jeho výroba je zatím strašně drahá.

JJ
27. září • 22:20

Není to jen vodík. Když zůstaneme u fosilních paliv, tak třeba zemní plyn nebo uhlí. (Pochopitelně také dojdou, to nevyvracím.) Další běžně používaný zdroje - např. biomasa, methanol či ethanol, získávaný z rostlin (kdyby polovina farmářů v EU nevyráběla přebytky, ale pěstovala nějakou rozumně zužitkovatelnou plodinu...). Ačkoli osobně moc nemusím průmyslovou výrobu elektřiny v jaderných elektrárnách, i to je možnost. Termojaderná fůze jistě není otázkou roku nebo dvou, nicméně pokrok v oblasti k jistému optimismu opravňuje. Také bych neřekl, že jsme v současné době na vrcholu co se týče možné efektivity využívání zdrojů (kolik že je účinnost takového typického spalovacího motoru?) a jsou tu ještě (těžko kvantifikovatelné) reservy v tomto směru.

Rozhodně netvrdím, že energie bude pořád stejně levná jako teď a že se nebude muset šetřit. Ale i když se spousta věcí mohla udělat jinak a lépe, jeví se mi jako pravděpodobné, že současná západní civilizace se s tím bude schopna vypořádat.

Jarda
27. září • 22:26

No sám jsem zvědav jak to dopadne, aby nakonec nevypukla kvůli ropě třetí světová, jak se o ni budeme přetahovat s Irákem 

Spike
27. září • 21:06

No kdyz jsme uz u tech depresi, tak tady je taky odkaz na jeden clanek. http://www.petrol.cz/noviny/clanek.asp?id=5298

Doporučujeme

Články odjinud