Trocha alkoholu v krvi u nás bude možná legální

Prozatímní nulová tolerance vůči alkoholu v krvi při řízení by mohla padnout. Český Autoklub ČR totiž předkládá ministru dopravy návrh, který by umožnil mít v krvi až 0,2 promile alkoholu.

Ministerstvo Dopravy navíc tento návrh okamžitě nezamítlo, ale předloží jej k diskusi a v paragrafovém znění ke schválení poslancům, kde je vcelku velký počet příznivců určité tolerance.

Česká republika by se tak zařadila mezi mnohé vyspělé země, které umožňují řídit i s trochou alkoholu v krvi a navíc hodnota 0,1-0,2 promile bývá přirozenou výši alkoholu v krvi u mnohých lidí, kteří vůbec alkohol nepožili.

Obhájci navíc argumentují řadou velmi vyspělých států s nízkou nehodovostí, které alkohol do určité výše tolerují. Německo umožňuje např. mít až 0,5 promile, Švédsko 0,2 a Velká Británie až 0,8 promile. Zde je ale třeba říci, že v mnohých státech s tolerancí k alkoholu v krvi platí, že v případě způsobení dopravní nehody, kde bude zjištěn alkohol, může přijít výrazně tvrdší trest.

Už dlouho se navíc ukazuje, že i přesto, že máme jedny z nejtvrdších trestů v Evropě a stát netoleruje téměř nic krom absolutní poslušnosti mnohdy absurdním předpisům, nehodovost na počet vozů a řidičů u nás není z nejnižších. Restrikce tedy opravdu neřeší téměř nic.

Ze strany kritiků ovšem přichází názory, že Češi by podobnou toleranci hojně zneužívali a již tak špatný stav na silnicích by se jen zhoršil. Zde je třeba říci, že alkohol byl zjištěn u zhruba 4 procent dopravních nehod a z tohoto počtu byl příčinou souvislosti s nehodou zjištěn ani ne u dvaceti procent. V ostatních případech sice jeden z řidičů požil před jízdou alkohol, ale ten nebyl důvodem dopravní nehody a ta by se stala i bez alkoholu v krvi.

Uvidíme tedy, zda tento návrh projde. Tímto krokem by byla přenesena část odpovědnosti na řidiče, který si v určitém regulovaném pásmu musí sám rozhodnout, zda je schopen jízdy bez problémů, nebo svěří řízení někomu jinému. Což je principielně nesporně správné...

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků