Trocha alkoholu v krvi u nás bude možná legální

Prozatímní nulová tolerance vůči alkoholu v krvi při řízení by mohla padnout. Český Autoklub ČR totiž předkládá ministru dopravy návrh, který by umožnil mít v krvi až 0,2 promile alkoholu.

Ministerstvo Dopravy navíc tento návrh okamžitě nezamítlo, ale předloží jej k diskusi a v paragrafovém znění ke schválení poslancům, kde je vcelku velký počet příznivců určité tolerance.

Česká republika by se tak zařadila mezi mnohé vyspělé země, které umožňují řídit i s trochou alkoholu v krvi a navíc hodnota 0,1-0,2 promile bývá přirozenou výši alkoholu v krvi u mnohých lidí, kteří vůbec alkohol nepožili.

Obhájci navíc argumentují řadou velmi vyspělých států s nízkou nehodovostí, které alkohol do určité výše tolerují. Německo umožňuje např. mít až 0,5 promile, Švédsko 0,2 a Velká Británie až 0,8 promile. Zde je ale třeba říci, že v mnohých státech s tolerancí k alkoholu v krvi platí, že v případě způsobení dopravní nehody, kde bude zjištěn alkohol, může přijít výrazně tvrdší trest.

Už dlouho se navíc ukazuje, že i přesto, že máme jedny z nejtvrdších trestů v Evropě a stát netoleruje téměř nic krom absolutní poslušnosti mnohdy absurdním předpisům, nehodovost na počet vozů a řidičů u nás není z nejnižších. Restrikce tedy opravdu neřeší téměř nic.

Ze strany kritiků ovšem přichází názory, že Češi by podobnou toleranci hojně zneužívali a již tak špatný stav na silnicích by se jen zhoršil. Zde je třeba říci, že alkohol byl zjištěn u zhruba 4 procent dopravních nehod a z tohoto počtu byl příčinou souvislosti s nehodou zjištěn ani ne u dvaceti procent. V ostatních případech sice jeden z řidičů požil před jízdou alkohol, ale ten nebyl důvodem dopravní nehody a ta by se stala i bez alkoholu v krvi.

Uvidíme tedy, zda tento návrh projde. Tímto krokem by byla přenesena část odpovědnosti na řidiče, který si v určitém regulovaném pásmu musí sám rozhodnout, zda je schopen jízdy bez problémů, nebo svěří řízení někomu jinému. Což je principielně nesporně správné...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků