Třicet tisíc kilometrů za volantem Fabie sedan (zkušenosti)

Třicet tisíc kilometrů za volantem Fabie sedan (zkušenosti)

Kapitoly článku:


Zevnitř auto neotevřete

Fabia má od verze Comfort ve standardu centrální zamykání. To funguje bez problému včetně dálkového ovládání; máte-li kombinaci s alarmem, zamknutí dveří dálkovým ovládáním či klíčem aktivuje i alarm. Pokud jej chcete mít vypnutý, musíte zamknout pomocí DO a hned poté stisknout ještě jednou zamykací tlačítko. Bude vypnut alarm a deaktivován safe systém. Pokud budete auto odemykat při aktivovaném alarmu klíčem, alarm se nevypne a do několika sekund se spustí; zabránit se tomu dá vložení klíče do zapalování.


Zástrčka centrálního zamykání

S centrálem dodává škodovka také tzv. Safe system, který při zamknutí zabrání otevření dveří zevnitř. Pokud tedy zloděj rozbije okénko, dveře neotevře. Pokud tlačítkem na DO po zamknutí auta deaktivujete alarm, zároveň se vypne Safe systém. Je to vlastně totéž, jako když se auto zamkne zevnitř; zvenku otevřít nejde, zevnitř však už ano.

S centrálem souvisí bohužel jedna vlastnost, která je docela nepříjemná. Víko kufru nemá vlastní zámek, kufr se tedy otvírá buď současně s centrálem nebo speciálním tlačítkem vedle sedadla řidiče. Pokud se rozjedete rychlostí větší než pět kilometrů v hodině, kufr se automaticky zavře a otevře se, když zastavíte a otevřete přední dveře. Pokud tedy stojíte na křižovatce a jste v autě, kufr je stále zavřený. To je v pořádku. Vadí mi ale nemožnost mít zavřený kufr v případě, že auto stojí s otevřenými dveřmi. Příklad: sedíte v autě na parkovišti a aby auto větralo, otevřete dveře. Tím se odemkne i kufr. Jíte, nevnímáte a hle, vaše věci, které jste měli v zavazadlovém prostoru, jsou ty tam. Hm…

Podvozek: jako dělaný pro zatáčky

Jízdní vlastnosti Fabie jsou označovány ve všech testech jako dobré. Podvozek dobře drží zvolenou stopu, ale jen do určité rychlosti. Pokud ale jedu přes sto padesát po dálnici, už cítím, že auto poněkud vratší a citlivé na boční vítr. Nicméně tak rychle jezdím jen velmi zřídka, takže mě to netrápí.

Podvozek je naladěn velmi tvrdě, což umožňuje sportovnější jízdu na silnicí plné serpentin či prudké ježdění do zatáček. Fabia je velmi dobře čitelná, dostat se do smyku je poměrně obtížné. Pokud to opravdu přeženete, bude Fabia neotáčivá, nicméně korekce je snadná. Právě toto tvrdé naladění podvozku mi ale vadí, uvítal bych více komfortu. S Fabií cítím každou nerovnost, každý příčný práh a jezdit s Fabii po kostkách je utrpení – tehdy dostávám pořádnou masáž do zad. Právě proto se nikdy netěším na jízdu s Fabií po dálnici D1, která je z velké části v dezolátním stavu. ¨

Mimochodem, právě se chystám na výměnu stabilizátorů, které byly do roku 2002 poddimenzované. Občas to v podvozku zahrčí a když přejedu nerovnost, cukne to s volantem více, než by mi bylo milé.

Chtělo by to více síly

Má fabia je vybavena nejslabším motorem, který se v sedanu a kombi prodává – 1,4 50 kW MPI. Jde o motor se starší koncepcí dvou ventilů a rozvodu OHV. Stejný motor se používá ve Felicii, ve Fabii je však mírně modernizován a, bohužel, převrtán na vyšší objem. Kvůli jednomu deci platím vyšší povinné a havarijní ručení, přičemž se jen lehce zvýšil točivý moment na 120 Nm při 2500 otáčkách, zatímco výkon 50 kW zůstal stejný. Kromě toho je Fabia na tento motor dost těžká, sedan má s klimatizací více než 1100 kg. Fabii by zcela jistě slušel motor s objemem 1,6 l – pojištění by bylo stejné a dynamické vlastnosti výraznější.

Poznámka: Tento motor se už v česku přestal nabízet, časem jej nahradí motor 1,2 12V 47 kW.

S tímto motorem Fabia zrychlí na 100 km/h přibližně za 15 sekund, přičemž ve čtyřech tisících otáčkách klesá hodnota točivého momentu strmě dolů, výkon pak jde dolů někde u pěti a půl. Kombinovanou spotřebu uvádí škodovka 7,2 litru, v městě 9,8 a mimo město 5,6. Vzhledem k tomu, že jezdím maximálně úsporně v rámci zachování jisté dynamiky (tj. snažím se nepřekážet ostatním účastníkům silničního provozu), mívám i s tímto motorem spotřebu na nádrž v létě okolo šesti litrů se zapnutou klimatizací – v zimě to je pak zhruba sedm litrů. Nádrž 45 litrů tak vydrží zhruba na 650-700 km, v zimě zhruba na šest set. 

Poznámka: Ze všech motorů s objemem 1,4 litru, co znám, má tento škodovácký nejvyšší udávanou spotřebu. To samo už leccos napovídá…

Výhodou motoru je cena

Co tedy mluvilo ve prospěch tohoto motoru? Jedině cena – byla o třicet tisíc nižší než za motor 1,4 55 kW 16V. Za tolik peněz lze pořídit třeba klimatizaci nebo ABS s prokluzem (já nakonec dal přednost klimatizaci). Český zákazník je na peníze citlivý, takže se nemůžeme divit tomu, že motory MPI jsou (byly) ve Fabii zdaleka nejprodávanější. Jen tak na okraj, 16V motor, TDI i SDI mají převodovky se snadnějším řazením a přesnější dráhou řadící páky.

Dvouventil má ale jednu výhodu - lépe táhne v nízkých otáčkách, takže není problém se rozjet bez plynu, jen pomalým puštěním spojky. To se hodí třeba v kolonách. Auto se dokáže bez rozjet až do zařazení páté rychlosti, kdy při tisíci otáčkách (tolik točí volnoběh) jede necelou čtyřicítkou, a to plynule a bez škubání.

I přesto jsem s tímto motorem docela spokojen, protože jezdím převážně ve městě, kde bych vlastnosti silnějších verzí příliš nedocenil. Kromě toho jezdím spíše ekonomicky než dynamicky. Motor je Fabii velmi dobře odhlučněn, zvukový projev známý z Felicí proto není tak výrazný. Silnější hluk uslyšíte až při jízdě na 3500 otáček. Mimochodem, uvažuji o chiptuningu (podle Renocaru 57 kW, 128 Nm), pokud s ním máte zkušenosti, budu rád, když se o ně podělíte v diskusi. 

Poznámka: Tachometr ukazuje více, než ve skutečnosti jedete (měřeno pomocí GPS). Při 60km/h rychlosti jede fabia ve skutečnosti 54 km/h, při 140km/h pak 132 km/h.

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud