Tři generace VW Scirocco: Ohlédnutí za ikonou, která již podruhé zemřela

Ikonické kupé se na trhu poprvé objevilo v roce 1974. Za další desítky let německá automobilka přinesla další dvě generace. Nakonec éra modelu Scirocco skončila na podzim minulého roku.

Na začátku stál výrok „To umíme také. A lépe.“. V roce 1971 ve Wolfsburgu následně zahájili vývoj kupé, za nímž se budou všichni otáčet. Model Scirocco měl být hrozbou pro konkurenční modely Ford Capri či Opel Manta.

To, co si inženýři umínili, se jim také dokonale podařilo. Modely Capri a Manta jezdily s tuhou zadní nápravou a pohonem zadních kol. Scirocco přišlo s motory uloženými napříč, pohonem předních kol a moderním podvozkem. Skvělé vlastnosti navíc podtrhovala příznivá cena.

Nový VW Passat má dorazit už na podzim. Bude vypadat takto?

Nový VW Passat má dorazit už na podzim. Bude vypadat takto?

Scirocco I (1974-1981): kupé na základě modelu Golf I

První generace se objevila na trhu v roce 1974. Nevynikala jen svou technickou stránku, ale také tou designovou. Pro designéra Giorgetta Giugiara to nebyl jednoduchý úkol. Právě on se totiž také postaral o vzhled modelu Golf I. Nakonec se mu pro kupé na stejném technickém základě ale povedlo navrhnout elegantný kousek s uspořádáním interiéru 2+2.

Jeho vnější délka byla 3850 milimetrů, výška pouhých 1310 milimetrů. S motorem a převodovkou mělo Scirocco hmotnost pouhých 800 kilogramů. Stejně jako Karmann Ghia, sjíždělo i Scirocco z montážní linky závodu Karmann v Osnabrücku. Delší a těžší jsou dnes i městské hatchbacky!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Scirocco II (1981-1992): 2. generace sportovního bestselleru

Po více než 500.000 vyrobených vozů Scirocco I představila v březnu 1981 automobilka Volkswagen jeho nástupce se zcela novým vzhledem. Základem se znovu stala platforma modelu Golf I. Novinka ale nabízela větší interiér i zavazadlový prostor a také nižší součinitel aerodynamického odporu vzduchu, mimo jiné s cílem zajistit nižší spotřebu paliva.

Zpočátku se o pohon staraly motory známé z první generace. Později se však výkony zvyšovaly. V roce 1985 debutoval čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem a výkonem 102 kW, známý z modelu Golf II GTI. Výkonný agregát, chválený v odborném tisku pro svou chuť po otáčkách, poháněl nový vrcholný model Scirocco GTX 16V.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Scirocco III (2008-2017): motoristický sport na zemní plyn

Po dlouhé přestávce se Scirocco znovu ohlásilo v roce 2008. Třetí generace vycházela ze studie Volkswagen IROC představené v roce 2006 na autosalonu v Paříži. Ta byla rozhodně nepřehlédnutelná hlavně díky metalickému laku v odstínu Viper Green. Nakonec automobilka tento barevní odstín zahrnula také do palety barev sériově vyráběného modelu.

Model Scirocco III, vyráběný v portugalském závodě Volkswagen Palmela, vycházel z technické platformy modelu Golf VI. O pohon se staraly moderní přeplňované motory s rozsahem výkonu od 90 kW až do 206 kW u modelu Scirocco R.

Éra modelu Scirocco po dlouhých desetiletích skončila na podzim 2017. Po 272.150 vyrobených vozech třetí generace této modelové řady. Nástupce se nedočkal, a jak to vzhledem k rostoucí oblibě SUV vypadá, ani se jej nedočká.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Bronzová Erbanová zajela životní závod, od stříbra ji dělila setina

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků