Trh v ČR? Korejci sprintují, Němci klušou, Francouzi se kochají

Jak vypadají české automobilové statistiky za poslední čtyři roky, kdy v Evropě řádí ekonomická krize? Kterým značkám v kategorii osobních vozů dávají Češi přednost, co se týká „národnosti“ vozu (ponechme stranou skutečné vlastníky)? Jsou Češi víc na domácí produkci, německou, francouzskou, italskou, americkou, či asijskou?
Trh v ČR? Korejci sprintují, Němci klušou, Francouzi se kochají

V našem přehledu jsme nebrali v úvahu značky s malými prodeji, vynechali jsme menšinové luxusní značky mimo většinový záběr (až na Porsche a Ferrari), vzali jsme v úvahu „typické“ národní značky, které trh nejvýrazněji ovlivňují.

Pokud budeme brát Škodu jako český vůz, je od roku 2009, kdy se začala krize výrazněji projevovat, stále jasným lídrem trhu. Svaz dovozců automobilů zaregistroval v této čtyřletce 207 457 aut s okřídleným šípem (2009 – 47 620 ks, 2012 – 53 778 ks).

Ve statistikách bez mladoboleslavského výrobce to vypadá následovně. Na prvním místě se v letech 2009 až 2012 umístila německá auta (počítáme mezi ně i Opel vlastněný koncernem GM). Těch bylo registrováno 120 876.

Druhou příčku drží Francouzi se 111 035 vozy, na třetím místě jsou jihokorejské vozy se 78 308 kusy. Americká auta (včetně evropského Fordu a v jižní Koreji produkovaných Chevroletů) dosáhla na 71 552 registrací čtvrté místo a první pětku uzavírají Japonci s 50 500 vozy. Se značným odstupem jsou šestí Italové – 14 982 aut.

Pokud pomineme Škodu, dominovali našemu trhu v roce 2009 Francouzi (počítaje v to reinkarnovanou rumunskou Dacii), následovali Němci (včetně Seatu), Američani, Korejci, Japonci a Italové.

O dvanáct měsíců později, v roce 2010, už německé vozy přeskočily francouzské a Korejci zase americké. Od této sezóny se drží toto ustálené pořadí:

Roky 2009 a 2012

 národnost20092012
1.Němci26 25533 013
2.Francouzi26 75026 697
3.Jihokorejci15 80123 736
4.Američané20 53515 983
5.Japonci14 06712 237 
6.Italové46133018

Němcům na první příčce jdou čísla sice pomaleji, ale stále nahoru. Trvalý růst lze pozorovat především u BMW, VW, Mercedesu, Audi a s mírným výkyvem i Porsche.

Skokově se však kupředu žene dvojice jihokorejských producentů Kia a hlavně Hyundai, Ssangyong se 76 registrovanými vozy za čtyři roky statistiky moc neovlivní. Korejci jdou ročně nahoru o přibližně tři tisíce aut (15 801 kusů v roce 2009 – 23 736 aut v roce 2012).

Za zmínku stojí, že Francouzi si druhou příčku mezi „nečeskými“ auty drží se čtyřmi značkami, Korejci spěchají nahoru se třemi (dvě hlavní) se dvěma. Němci mají sedm želízek na trhu (nepočítáme končící Maybach). „Ameriky“ zase drží na horních příčkách Ford, s velkým odstupem je Chevrolet, značky jako Cadillac, Jeep, nebo Dodge jsou daleko vzadu. Italové bojovali v posledních čtyřech letech o přízeň s pěti značkami, kdy největší stabilitu zaznamenalo Ferrari (ročně prodeje ale jen v desítkách kusů) a nejvýraznější růst Lancia (ale tam se jedná také jen o desítky vozů).

Pokud se bude aktivita zákazníků a stav jednotlivých lídrů statistik vyvíjet podobným tempem, dá se možná už v letošním roce očekávat postup korejských aut na druhou pozici za německá. Otázkou času pak bude, za jak dlouho začnou Korejci dýchat Němcům těsně na zátylek…
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků