Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

Body na řidičském průkazu platí, ale možná se do budoucna změní praxe, jak se o nich řidiči budou dozvídat.
Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

Tento týden rozvířila poklidné vody zpráva, že podle Nejvyššího správního soudu jsou body na řidičském průkazu trestem a pokud o nich řidič neví, tak neplatí a nemůže tedy přijít o řidičský průkaz. Psal to například zpavodajský web iDnes.cz.

Měli jsme pochybnosti, proto jsme zapátrali víc do hloubky a konzultovali záležitost s právníky specializovanými na dopravní problematiku.  Jak se dalo čekat, nic o neplatnosti bodů nezaznělo – vyjma důležité argumentace, že body jako takové jsou trest. Ovšem to souvisí s tím, jak se body připisují, nikoliv s jejich platností.

I body jsou trestem, konstatoval NSS

Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu konstatoval, že „záznam stanoveného počtu bodů v registru řidičů podle § 123b odst. 1 zákona o provozu na pozemních komunikacích je trestem ve smyslu čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod a čl. 7 odst. 1 věty druhé Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.“ (Usnesení rozšířeného senátu ze dne 30. 9. 2015, sp. zn. 6 As 114/2014.)

Nebojte se správního řízení, můžete si tím zachránit body i řidičák

Nebojte se správního řízení, můžete si tím zachránit body i řidičák

Jaká byla věcná podstata kauzy? Jistému řidiči byla 5. 11. 2012 doručena výzva k odevzdání řidičského průkazu, neboť k 19. 10. 2012 dosáhl 12 bodů v registru řidičů. To se mu nelíbilo a podal namitky k záznamu bodů. Úřad je zamítl a případ skončil u soudu.

Sporný byl především přestupek, kterého se měl řidič dopustit 30. 6. 2011. Tehdy byl přistižen s telefonem v ruce a za to dostal pokutu, právní moci nabylo úřední rozhodnutí 8. 11. 2011. Za to dostal tři body. Jenže k 1. 8. 2011 se změnilo bodové ohodnocení přestupku – od té doby se za telefonování dávají ne tři, ale dva body.

Trest měl být mírnější

Soud dal řidiči za pravdu v tom, že k 8. 11. 2011 měl dostat nikoli tři body, ale dva. Dosáhl tak na 11 bodů, ne na 12, a řidičský průkaz mu neměl být odebrán. Nejvyšší správní soud vycházel z toho, že body lze považovat za formu trestu a pokud je možné v době ukládání trestu (zde 8. 11. 2011) uložit za přestupek trest příznivější, než jaký by byl uložen v době spáchání, pak se musí uložit sankce nižší.

Policie převzala tajná auta nakoupená z vašeho povinného ručení

Policie převzala tajná auta nakoupená z vašeho povinného ručení

V usnesení rozšířeného senátu NSS ještě stojí: „S ohledem na skutečnost, že i jednotlivý záznam bodů do registru řidičů je trestem ve smyslu čl. 40 odst. 6 Listiny a čl. 7 odst. 1 věty druhé Úmluvy, jeví se de lege ferenda vhodnějším, aby řidiči bylo z úřední povinnosti oznámeno i provedení jednotlivého záznamu.“

Názor soudu body neruší

Námi oslovení právníci jsou toho názoru, že Nejvyšší správní soud vydává pouze doporučení a vyslovuje svůj názor, že by měl zákonodárce zvážit, zda by nebylo lepší upravit současný stav tak, aby byl při každém bodovém provinění řidič úřadem informován o přidělení bodů. Nic víc.

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

Otázka je, co se bude dít dál – jestli se třeba převezme německý model, podle kterého se po nasbírání určitého počtu trestných bodů posílá řidičům varování. Nebo jestli budou úřady posílat informaci o přidělených bodech při každém „bodovaném“ přestupku. Nebo jestli vše zůstane při starém. Vy každopádně nespoléhejte na to, že body, o nichž jste nebyli informováni, neplatí. Mohli byste se dočkat nepříjemného překvapení.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků