Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

Body na řidičském průkazu platí, ale možná se do budoucna změní praxe, jak se o nich řidiči budou dozvídat.
Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

Tento týden rozvířila poklidné vody zpráva, že podle Nejvyššího správního soudu jsou body na řidičském průkazu trestem a pokud o nich řidič neví, tak neplatí a nemůže tedy přijít o řidičský průkaz. Psal to například zpavodajský web iDnes.cz.

Měli jsme pochybnosti, proto jsme zapátrali víc do hloubky a konzultovali záležitost s právníky specializovanými na dopravní problematiku.  Jak se dalo čekat, nic o neplatnosti bodů nezaznělo – vyjma důležité argumentace, že body jako takové jsou trest. Ovšem to souvisí s tím, jak se body připisují, nikoliv s jejich platností.

I body jsou trestem, konstatoval NSS

Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu konstatoval, že „záznam stanoveného počtu bodů v registru řidičů podle § 123b odst. 1 zákona o provozu na pozemních komunikacích je trestem ve smyslu čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod a čl. 7 odst. 1 věty druhé Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.“ (Usnesení rozšířeného senátu ze dne 30. 9. 2015, sp. zn. 6 As 114/2014.)

Nebojte se správního řízení, můžete si tím zachránit body i řidičák

Nebojte se správního řízení, můžete si tím zachránit body i řidičák

Jaká byla věcná podstata kauzy? Jistému řidiči byla 5. 11. 2012 doručena výzva k odevzdání řidičského průkazu, neboť k 19. 10. 2012 dosáhl 12 bodů v registru řidičů. To se mu nelíbilo a podal namitky k záznamu bodů. Úřad je zamítl a případ skončil u soudu.

Sporný byl především přestupek, kterého se měl řidič dopustit 30. 6. 2011. Tehdy byl přistižen s telefonem v ruce a za to dostal pokutu, právní moci nabylo úřední rozhodnutí 8. 11. 2011. Za to dostal tři body. Jenže k 1. 8. 2011 se změnilo bodové ohodnocení přestupku – od té doby se za telefonování dávají ne tři, ale dva body.

Trest měl být mírnější

Soud dal řidiči za pravdu v tom, že k 8. 11. 2011 měl dostat nikoli tři body, ale dva. Dosáhl tak na 11 bodů, ne na 12, a řidičský průkaz mu neměl být odebrán. Nejvyšší správní soud vycházel z toho, že body lze považovat za formu trestu a pokud je možné v době ukládání trestu (zde 8. 11. 2011) uložit za přestupek trest příznivější, než jaký by byl uložen v době spáchání, pak se musí uložit sankce nižší.

Policie převzala tajná auta nakoupená z vašeho povinného ručení

Policie převzala tajná auta nakoupená z vašeho povinného ručení

V usnesení rozšířeného senátu NSS ještě stojí: „S ohledem na skutečnost, že i jednotlivý záznam bodů do registru řidičů je trestem ve smyslu čl. 40 odst. 6 Listiny a čl. 7 odst. 1 věty druhé Úmluvy, jeví se de lege ferenda vhodnějším, aby řidiči bylo z úřední povinnosti oznámeno i provedení jednotlivého záznamu.“

Názor soudu body neruší

Námi oslovení právníci jsou toho názoru, že Nejvyšší správní soud vydává pouze doporučení a vyslovuje svůj názor, že by měl zákonodárce zvážit, zda by nebylo lepší upravit současný stav tak, aby byl při každém bodovém provinění řidič úřadem informován o přidělení bodů. Nic víc.

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

Otázka je, co se bude dít dál – jestli se třeba převezme německý model, podle kterého se po nasbírání určitého počtu trestných bodů posílá řidičům varování. Nebo jestli budou úřady posílat informaci o přidělených bodech při každém „bodovaném“ přestupku. Nebo jestli vše zůstane při starém. Vy každopádně nespoléhejte na to, že body, o nichž jste nebyli informováni, neplatí. Mohli byste se dočkat nepříjemného překvapení.

Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků