Trendy: prodeje nových aut v letech 1996-2004

Prodeje nových automobilů v České republice dlouhodobě (od roku 1996) stagnují a v loňském roce dokonce oproti průměru poklesly. V článku najdete nejen měsíční prodeje za posledních osm let: nejlépe se auta prodávají na konci jara a před Vánocemi.
Trendy: prodeje nových aut v letech 1996-2004

Trh s automobily patří mezi největší hybatele ekonomiky většiny států, Českou republiku nevyjímaje. Po pádu komunistického režimu v roce 1989 se začala životní úroveň občanů Česka zvyšovat natolik, že si mohli dovolit pořizovat dražší a lépe vybavená auta. Současně s tím se republika otevřela západním trhům, takže k nám začaly proudit kvalitní vozy, které postupně nahrazovaly zastaralé automobily ze zemí bývalého východního bloku. Vozový park se začal pomalu modernizovat.

Trh sleduje SDA

Tento článek sleduje prodeje aut na českém trhu od roku 1996, od kdy jsou dostupná data organizace Svaz dovozců automobilů. SDA byl založen v dubnu 1994 jako samostatné dobrovolné zájmové sdružení právnických osob. Navázal tak na stejnojmenné sdružení, které vzniklo v lednu 1992 s působností pro bývalou ČSFR při Sdružení automobilového průmyslu jako samostatná divize dovozců automobilů.

Primárním posláním Svazu dovozců automobilů ale není sledování automobilového trhu, to je pouze jedna z mnoha činností, kterými se Svaz zabývá. V jeho působnosti je např. vytváření optimálních podmínek pro rozvoj prodeje automobilů, systematické zvyšování úrovně prodejů a poskytovaných služeb zákazníkům, prosazování a hájení společných i individuálních zájmů členů, pokud nejsou vzájemně v rozporu či podporování technického, ekonomického, sociálního a kulturního rozvoj české společnosti v rámci možností.

Přehled od roku 1996

Kompletní přehled prodejů vozů na českém trhu najdete v tabulce, kde jsou uvedena souhrnná data nejen za celý rok, ale i rozdělená do jednotlivých měsíců.

Období Leden Únor Březen Duben Květen Červen Červenec
1996 9 184 10 326 11 675 13 919 15 032 14 750 14 957
1997 8 312 10 936 14 617 18 465 18 594 18 829 14 509
1998 11 239 11 028 11 302 12 543 11 470 16 164 12 759
1999 6 746 9 209 14 936 13 468 13 060 16 016 12 133
2000 8 757 13 050 14 965 12 884 13 681 14 661 10 724
2001 9 605 11 663 14 088 13 482 14 712 14 676 12 650
2002 8 285 10 812 15 044 14 448 13 862 13 710 12 185
2003 9 049 10 518 14 302 13 647 14 353 14 952 12 603
2004 7 994 10 656 11 710 12 169 12 275 12 970 10 769

Období Srpen Záři Říjen Listopad Prosinec Celkem
1996 10 966 11 463 13 819 13 395 14 476 153 962
1997 10 033 13 688 14 542 13 855 15 168 171 548
1998 9 014 11 008 11 904 11 200 11 524 141 155
1999 11 968 11 030 11 390 13 038 13 176 146 170
2000 10 777 10 893 11 718 12 891 13 684 148 685
2001 11 533 10 813 12 792 13 138 12 989 152 141
2002 9 362 10 338 12 375 13 334 13 999 147 754
2003 10 723 12 851 13 009 11 648 11 891 149 546
2004 9 595 11 100 11 264 11 422 11 049 132 973

Pro lepší přehlednost jsem data za jednotlivé roky umístil do jednoduchého grafu, kde je dobře patrné kolísání českého trhu. Celkově má trh s novými auty v České republice klesající tendenci. Zatímco v roce 1996 se prodalo téměř 154 tisíc vozů, v roce 2004 to bylo už jen 133 tisíc vozidel. To je pokles o necelých 14 procent.

Vývoj prodejů 1996-2004

 

Zajímavý je i pohled na průměrné prodeje v jednotlivých měsících za sledované období. Z grafu vyplývá, že nejmenší zájem o nové vozy je v lednu a v únoru, pak postupně roste aby nabyl maxima na přelomu jara a léta, během prázdnin pak klesá a pomalu pak opět roste do Vánoc na konci roku. Vysvětlení je nasnadě: začátek roku není vhodné období pro nákupo vozu, protože se mnohé rodiny finančně vyčerpají po Vánocích. Největší „nákupní horečka“ panuje na jaře a začátkem léta, kdy se rodiny chystají na léto a na dovolenou chtějí odjet už v novém vozu.

Průměrné měsíční prodeje 1996-2004

 

Klesající trend

Vraťme se ale k ročním prodejům a zejména k poměrně drastickému poklesu v roce 2004, kdy Česká republika vstoupila do Evropské unie. Podle prognóz, které analytici zveřejnili na konci roku 2003 a začátkem roku 2004, měly ceny po vstupu do EU výrazněji vzrůst a srovnat se tak s průměrnými cenami v EU. Celkem logicky by se z toho dalo vyvodit, že se s koupí nového auta nevyplatilo otálet. Prodeje ale ukazovaly přesný opak, konec roku 2003 byl oproti předchozím létům o dost slabší, stejně jako začátek roku 2004 – je to dobře vidět z výše uvedené tabulky. Lidé vyčkávali, co se bude dít – a dočkali se.

V květnu 2004, kdy došlo k rozšíření Evropské unie, byla snížena některá dovozní cla. To se dotklo zejména vozů dovážených z Asie a USA, takže ceny v té době spadly až o sedm procent (rozdíl mezi dovozním clem EU a ČR před vstupem do Unie). Konkrétně se to týkalo automobilek jako Nissan, Mazda, Mitsubishi nebo Toyota, a rovněž vozů, které evropské automobilky vyrábí v USA, např. BMW Z4 nebo BMW X5. Na oživení trhu to ale nemělo valnějšího vlivu, protože ceny klesly nejvýrazněji u drahých vozů, které činí na celkovým prodejích jen malý podíl. Prodej nových vozů zkrátka stagnoval, ač by měl s klesajícími cenami růst.

Na otázku „proč?“ je poměrně jednoduchá odpověď: Stále populárnější se stávají ojetá auta, a to nejen auta poprvé zakoupená v ČR a zde opět prodaná, ale zejména ojetiny dovezené ze zahraničí. V roce 2004 se vyrovnal počet dovezených ojetých vozů počtu prodaných nových automobilů. Analytici očekávají, že tento rozdíl se bude do budoucna zvyšovat – ojetin je totiž dováženo více, než se prodá nových automobilů. Proti tomuto trendu se už před časem postavila naše vláda, která několika opatřeními znesnadňuje dovoz ojetin starších než osm let. Na jednu stranu argumentuje tím, že nechce proměnit Českou republiku ve vrakoviště starých aut ze západu, na straně druhé brání volnému obchodu uvnitř EU. Není proto divu, že se proti tomu postavila Evropská komise.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků