Trend dneška: neplatit povinné ručení. Pojišťovny jsou v šoku

Lidé dnes šetří na čemkoliv. Kolikrát se však taková ušetřená stovka nebo tisícovka může vrátit jako bumerang. A pak se musí platit více, než se původně ušetřilo. K takovým případům patří pojištění automobilů. Jenže při nezaplacení povinného ručení hrozí vysoká pokuta, v případě zaviněné nehody mohou být následky mnohem bolestivější…

Každé desáté auto jezdí bez pojistky

Podle České asociace pojišťoven (ČAP) více než 70 procent motoristů vybírá pojištění především podle ceny. V České republice je registrováno 7,2 milionů automobilů. Ačkoliv je povinné ručení ze zákona povinné, každé desáté auto jezdí bez něj. Dobrovolné havarijní pojištění má sjednáno jen každé páté vozidlo.

„Kromě pokuty je největší hrozbou absence pojištění odpovědnosti z provozu vozidla způsobení dopravní nehody. Škody, které zaviní nepojištěný řidič poškozenému na zdraví, mohou dosáhnout milionů korun. Nejen to, ale i veškeré náklady související s nehodou, pak musí nepojištěný uhradit,“ řekla AutoRevue.cz Marcela Kotyrová, manažerka ČAP.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud povinné ručení k vozidlu řidič nemá, jedná se o přestupek proti zákonu. Při nepředložení dokladu (zelené karty) o pojištění při silniční kontrole se pokuta při správním řízení může vyšplhat až na 3000 korun. Pokud je však vozidlo provozováno bez povinného ručení, je horní hranice pokuty 40 000 korun.

Nechci slevu zadarmo

Ceny povinného ručení přitom nejsou vysoké. „Myslím, že jsou docela příznivé. Při srovnání se zeměmi Evropské unie patří určitě k nižším,“ sdělil AutoRevue.cz Petr Milata z ČSOB Pojišťovny. „Konkurence pojišťoven je v Česku vysoká, proto se platí relativně málo. Ceny už moc snížit nejdou. Jednotlivé pojišťovny se o zákazníky přetahují různými službami, výhodami, bonusy nebo dalším připojištěním.“

U vozu střední kategorie je kvůli zaplacení povinného ručení potřeba sáhnout do peněženky zhruba pro 1500 korun. Výše splátky se liší hlavně podle objemu motoru, pojišťovny, ale také se přihlíží k průběhu placení. Mění se také v návaznosti na účel provozu vozidla. Pojišťovny se orientují i podle stáří auta a řidiče. Čím je člověk starší, tím má větší šanci na zvýhodnění. Také se přihlíží k tomu, jestli jde o soukromou osobu nebo podnikatele.

Nezaplatíš, zaplatíš dvakrát!

Motoristům, kteří jezdí bez havarijního pojištění hrozí především to, že škodu, která vznikne na jejich vozidle, si uhradí sami. Tuto pojistku ale zákon nikomu nepřikazuje. „Od určitého stáří vozidla se ani nevyplatí. Uzavírá se hlavně u nových aut. Dražší produkt to rozhodně je,“ připustil zástupce ČSOB Pojišťovny.

Kromě havárie hrozí i krádež vozidla, vandalismus nebo živelní pohromy. „V takových případech vznikají škody v řádech sta tisíců korun. Přitom máme spočítané, že na každé čtvrté havarijně pojištěné vozidlo je v průběhu roku nárokována pojistná událost,“ doložila zástupkyně Česká asociace pojišťoven.

V šoku se nepodepisují

Ze statistiky ČAP také vyplývá, že více než polovina lidí nepostupuje správně při pojistných událostech. „Od chvíle, kdy se hlásí škody až v případě zranění nebo když přesahují sto tisíc korun, vzniká řada chyb při vyřízení havárie mezi řidiči. Velké procento lidí vyplňuje špatně záznam o nehodě. I když se nejedná o extrémně náročný formulář, píší do něj lidé často pod vlivem nehody. Nejde ale žádný prohřešek. Klientovi zavoláme a chybějící údaje se doplní,“ dodal Milata.

Klepněte pro větší obrázek
V archivech pojišťoven lze narazit i na docela bizarní případy zaznamenání dopravní nehody
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků