Trend dneška: neplatit povinné ručení. Pojišťovny jsou v šoku

Trend dneška: neplatit povinné ručení. Pojišťovny jsou v šoku

Lidé dnes šetří na čemkoliv. Kolikrát se však taková ušetřená stovka nebo tisícovka může vrátit jako bumerang. A pak se musí platit více, než se původně ušetřilo. K takovým případům patří pojištění automobilů. Jenže při nezaplacení povinného ručení hrozí vysoká pokuta, v případě zaviněné nehody mohou být následky mnohem bolestivější…

Každé desáté auto jezdí bez pojistky

Podle České asociace pojišťoven (ČAP) více než 70 procent motoristů vybírá pojištění především podle ceny. V České republice je registrováno 7,2 milionů automobilů. Ačkoliv je povinné ručení ze zákona povinné, každé desáté auto jezdí bez něj. Dobrovolné havarijní pojištění má sjednáno jen každé páté vozidlo.

„Kromě pokuty je největší hrozbou absence pojištění odpovědnosti z provozu vozidla způsobení dopravní nehody. Škody, které zaviní nepojištěný řidič poškozenému na zdraví, mohou dosáhnout milionů korun. Nejen to, ale i veškeré náklady související s nehodou, pak musí nepojištěný uhradit,“ řekla AutoRevue.cz Marcela Kotyrová, manažerka ČAP.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud povinné ručení k vozidlu řidič nemá, jedná se o přestupek proti zákonu. Při nepředložení dokladu (zelené karty) o pojištění při silniční kontrole se pokuta při správním řízení může vyšplhat až na 3000 korun. Pokud je však vozidlo provozováno bez povinného ručení, je horní hranice pokuty 40 000 korun.

Nechci slevu zadarmo

Ceny povinného ručení přitom nejsou vysoké. „Myslím, že jsou docela příznivé. Při srovnání se zeměmi Evropské unie patří určitě k nižším,“ sdělil AutoRevue.cz Petr Milata z ČSOB Pojišťovny. „Konkurence pojišťoven je v Česku vysoká, proto se platí relativně málo. Ceny už moc snížit nejdou. Jednotlivé pojišťovny se o zákazníky přetahují různými službami, výhodami, bonusy nebo dalším připojištěním.“

U vozu střední kategorie je kvůli zaplacení povinného ručení potřeba sáhnout do peněženky zhruba pro 1500 korun. Výše splátky se liší hlavně podle objemu motoru, pojišťovny, ale také se přihlíží k průběhu placení. Mění se také v návaznosti na účel provozu vozidla. Pojišťovny se orientují i podle stáří auta a řidiče. Čím je člověk starší, tím má větší šanci na zvýhodnění. Také se přihlíží k tomu, jestli jde o soukromou osobu nebo podnikatele.

Nezaplatíš, zaplatíš dvakrát!

Motoristům, kteří jezdí bez havarijního pojištění hrozí především to, že škodu, která vznikne na jejich vozidle, si uhradí sami. Tuto pojistku ale zákon nikomu nepřikazuje. „Od určitého stáří vozidla se ani nevyplatí. Uzavírá se hlavně u nových aut. Dražší produkt to rozhodně je,“ připustil zástupce ČSOB Pojišťovny.

Kromě havárie hrozí i krádež vozidla, vandalismus nebo živelní pohromy. „V takových případech vznikají škody v řádech sta tisíců korun. Přitom máme spočítané, že na každé čtvrté havarijně pojištěné vozidlo je v průběhu roku nárokována pojistná událost,“ doložila zástupkyně Česká asociace pojišťoven.

V šoku se nepodepisují

Ze statistiky ČAP také vyplývá, že více než polovina lidí nepostupuje správně při pojistných událostech. „Od chvíle, kdy se hlásí škody až v případě zranění nebo když přesahují sto tisíc korun, vzniká řada chyb při vyřízení havárie mezi řidiči. Velké procento lidí vyplňuje špatně záznam o nehodě. I když se nejedná o extrémně náročný formulář, píší do něj lidé často pod vlivem nehody. Nejde ale žádný prohřešek. Klientovi zavoláme a chybějící údaje se doplní,“ dodal Milata.

Klepněte pro větší obrázek
V archivech pojišťoven lze narazit i na docela bizarní případy zaznamenání dopravní nehody

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků