Traffic Droid: Proč jsou cyklisté práskači opravdu špatný nápad?

Traffic Droid je skupina britských cyklistů, kteří natáčejí přestupky řidičů a následně své záznamy předávají policii.
Traffic Droid: Proč jsou cyklisté práskači opravdu špatný nápad?

Možná jste si také v médiích všimli zprávy o skupině, která si říká Traffic Droid. Jsou to cyklisté a jejich činnost spočívá v tom, že vozí na kole kamery, natáčejí přestupky ostatních řidičů a hlásí je policii. Zabrousil jsem na twitterový účet této skupiny, shlédl řadu videí a dospěl k závěru, že lidská blbost opravdu nemá žádné hranice. Ptáte se, proč?

Důvodů je celá řada a začít můžeme třeba už samotným principem. Takovéto vyhlašování otevřené války řidičům těžko něčemu prospěje. Naopak to všechny cyklisty postaví do světla udavačů a práskačů. A to pro vzájemnou toleranci na silnici není dobře. Ne nadarmo se říká, že zlo plodí jen další zlo.

Na řešení přestupků máme přece policii, která používá majáky, reflexní oblečení a další podobné pomůcky, aby byla vidět. Zastavovat auta přímo v provozu a vysvětlovat své názory řidiči hned na místě (možná spíše se dohadovat), to bezpečnosti příliš neprospívá.

Za pozornost určitě stojí přestupky samotné, nad kterými se konkrétní cyklisté tolik rozčilují. Že občas někdo jede na těsnou červenou, to samozřejmě správně není, ale řekněme si upřímně: Kdo z nás něco takového neudělal, první hoď kamenem. Myslím, že každý také viděl řadu cyklistů, kteří naprosto bez skrupulí kouknou a pokračují na červenou, jako kdyby se nic nedělo.

Nizozemští cyklisté chtějí airbagy na kapotách aut

Nizozemští cyklisté chtějí airbagy na kapotách aut

Většina přestupků se ale týká situace, kdy řidič ohrozil cyklistu s kamerou. Z videí je dobře patrné, že onen samozvaný strážce pořádku většinou nejezdí u kraje, ale v polovině jízdního pruhu. Není to žádný turista, takže jede relativně rychle a sám za sebe musím říci, že takovíto cyklisté jsou vůbec nejhorší.

Nejedou úplně pomalu, ale vy byste s autem jeli přeci jen rychleji. Jenže oni vám neudělají místo a na předjetí proto potřebujete více prostoru, což bývá ve městě (nebo na úzké okresce) problém. No a z tohoto chování pak zcela logicky pramení situace, kdy už to řidič prostě nevydrží a předjede cyklistu, jak to jde. Zde je typický příklad:

A to je přesně chvíle pro Traffic Droida, který se začne rozčilovat, jak jsou řidiči špatní. Přitom by pouze stačilo, kdyby si dal na kolo zpětná zrcátka, když už tak rád jezdí po silnicích a tak rád hodnotí chování ostatních, a udělal místo alespoň pro předjetí, když už tedy musí jezdit uprostřed silnice.

Vůbec nejzábavnější na tom všem ale je chování samozvaných strážců zákona. Dál od kraje musí údajně jezdit kvůli tomu, aby se cítili bezpečně. Jenže jak je vidět třeba na následujícím videu, když v Traffic Droidovi chytnou saze, neváhá jet málem po obrubníku, porazit při tom ostatní cyklisty, jen aby toho řidiče dojel, zastavil, natočil a pořádně mu vyčinil.

Na Twitteru můžeme najít také fotky, jak někteří řidiči koukají při čekání na zelenou do telefonu a nevěnují se řízení. Opět, správné to není, ale rozhodně to je méně nebezpečné než cyklista, který za jízdy vytahuje červenou kartu, ukazuje jí na řidiče a přitom nekouká, kam jede.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Facebook za volantem samozřejmě není správně, ale červená karta za jízdy na kole je výrazně horší...

Nemám nic proti cyklistice a nemám ani problém respektovat cyklisty na silnici. Velmi mi ovšem vadí podobní neohrožení jedinci, kteří se chovají, jako kdyby se jim nemohlo nic stát a jako kdyby jim silnice patřila. 

Klepněte pro větší obrázek
Cyklisté, kteří se chovají, jako kdyby jim silnice patřila a jako kdyby se jim nemohlo nic stát, jsou vůbec nejhorší. Ovšem cyklista, který se cítí býti bojovníkem, to je ještě docela jiný level. 

Traffic Droid je skupina fungující ve Velké Británii. Naštěstí. Bohužel neohrožené cyklisty najdeme i na našich silnicích. Rozdíl je pouze v tom, že to zatím ještě nejsou práskači a já osobně velmi doufám, že se nenechají inspirovat.

Pět odpovědí na otázku, proč je uzavřené Smetanovo nábřeží nesmysl  

Pět odpovědí na otázku, proč je uzavřené Smetanovo nábřeží nesmysl  

Že bezproblémová koexistence řidičů a cyklistů není možná? Ale je. S takzvanými „nahými ulicemi“, kde není žádné dopravní značení a všichni účastníci provozu sdílejí jeden prostor, experimentují v Holandsku nebo Anglii už delší dobu. Vše kupodivu funguje poměrně dobře, protože takové uspořádání přirozeně podporuje vzájemnou komunikaci a respekt. 

Cesta k bezproblémovému soužití řidičů a cyklistů naopak určitě nevede přes natáčení přestupků, štvaní řidičů a chování se, jako kdybychom místo na kole jeli v autě. Traffic Droid je velmi, ale opravdu velmi špatný nápad. Pokud chceme, aby se k nám druzí chovali jinak, v drtivé většině případů nepotřebujeme kamery a červené karty. Stačí začít u sebe. Ostatně představte si to pozdvižení, kdyby to bylo naopak – kdyby řidič osobního auta (nebo třeba dokonce autobusu) s kamerou natočil cyklistu a přímo na silnici by ho zablokoval, aby si to s ním vyříkal osobně...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků