Trabant nT: velký návrat malého bakeliťáku

Modelářská firma Herpa vzkřísila někdejší bakelitový zázrak zvaný Trabant. Jak příznačné. Nyní má za jménem nT a je plný inovací.

Trabant byla čistá z nouze ctnost ve světě východně za Železnou oponou, kde byl tradiční nedostatek snad úplně všeho. Právě Trabant se stal pro řadu motoristů jedinou možností osobní přepravy, měl tedy podobnou úlohu jako třeba Ledwinkův VW „brouk“. A ačkoli šlo o velmi spartánské vozidlo, nalezli bychom na něm i několik progresivních řešení.

Továrna ve východoněmeckém Cvikově nakonec v letech 1957 až 1991 zrobila více než tři miliony těchto hlučných a smradlavých vozítek, která nyní v době hledání opory v historii opět vstupují do módy. Jen v Německu je dodnes v provozu přes 50 000 původních Trabantů, ale stojíme na prahu nové éry. Ve Frankfurtu zazářil prototyp s názvem Trabant nT.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přívlastek nT značí spojení „newTrabi“, nicméně ne náhodou je podobný přívlastku NT někdejších Windows, který značil „New Technology“. Se svým vzorem totiž kromě modifikovaných základních linií karosérie nemá prakticky nic společného. Jde paradoxně o zcela „zelený“ automobil, o jehož pohon se stará elektromotor, jenž vozu uděluje nejvyšší rychlost 130 km/h. Další dynamické parametry nebyly zveřejněny, ale s avizovanou hmotností pod 1 000 kg to nebude lenoch ani při skromném výkonu. Akumulátory novému Trabantu umožní jízdní dosah asi 250 km, k čemuž přispívají i solární panely umístěné na střeše.

Pokud očekáváte spartánsky vybavený interiér, nebudete zklamaní, protože přesně takový je, vždyť i v jednoduchosti může být krása. Nenajdete zde klimatizaci ani další zbytečnosti. S výrobou karosérie pomáhala modelářům specializovaná německá společnost IndiKar, jež disponuje bohatými zkušenostmi na poli individuálních úprav karosérií i stavby prototypů. O design se postaral Nils Poschwatta, jenž si vydobyl ostruhy u Volkswagenu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ze starých Trabantů se stávají kultovní vozidla. Prvním v řadě byl Trabant P50 se vzduchem chlazeným dvouválcem s objemem 500 cm a vyrobilo se jej 131 440 exemplářů. Následovala „šestistovka“ s větším motorem o výkonu 23 koní, přčemž vzniklo 106 626 vozů tohoto typu. Nejvíce však vzniklo vozů řady 601, kterých z bran automobilky vyjelo celkem 2 818 547 exemplářů.

Pokusem o modernizaci Trabantu na konci osmdesátých let bylo zavedení modelu Trabant 1,1 osazeného čtyřtaktním motorem Volkswagen. Poslední takový Trabant vzniknul poslední dubnový den roku 1991.

Nyní, téměr o devatenáct let později má Trabant šanci na opravdovou mdernizaci. Šéf IndiKaru Ronald Gerschewski při představení modelu prohlásil, že firma už je dávno za fází vize a nyní je ve frázi implementace. Jasným cílem firmy je teď příprava sériové produkce, která potřebuje již „jen” silného investora. V takovém případě by se první Trabant nT mohl objevit na silnicích v roce 2012.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Trabant nT
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků