Trabant: legenda slaví padesátku

Východonéměcký „bakeliťák“ snad není třeba nikomu představovat. U nás byl rozšířený hlavně v šedesátých až osmdesátých letech.
Trabant: legenda slaví padesátku

Tento rok uplyne kulatých padesát let od doby kdy z výrobní linky v Německém Zwickau sjel první Trabant. V průběhu pár let se z auta vyráběného společností VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau stal nejrozšířenější vůz ve Východním Německu, ale i v dalších zemích sovětského bloku. Na tu dobu skutečně měl co poskytnout, mezi jeho domény patřil velký zavazadlový prostor, místo po čtyři dospělé osoby, lehkost a na tu dobu i rychlost, alespoň vzhledem k výkonu.

Z počátku se vyráběl Trabant 500, známý i pod označením P 50, ten byl o šest let později nahrazen modelem 601, který Trabantu vydobyl snad věčnou slávu. Oba tyto modely poháněl dvouválec s výkonem 25 koní a maximální rychlostí 112 km/h. Vůz tehdy disponoval jen dvoutaktním agregátem. Po příchodu modelu 601 byla zanedlouho k dostání i verze kombi.

Model 601 se s nejrůznějšími menšími modifikacemi vyráběl až do roku 1990. Tehdy se začala psát další, žel bohu (nebo díky bohu) zatím poslední kapitola historie značky. To byl vyvinut nový model s označením 1,1. Model nabídl řadu různých vylepšení, co se týče techniky a pár drobnějších úprav designu. Pohonná jednotka s výkonem 40 koní byla převzata z VW Polo. V té době společnost vyráběla tento vůz jen kvůli vládě a to i přesto, že poptávka po Trabantech prudce klesala. Na svědomí to měl hlavně průnik kvalitnějších vozů ze západu a dravost jiných německých automobilek. Výroba se nakonec definitivně zastavila v roce 1991. Počet vyrobeních kusů se přitom odhaduje na něco přes tři miliony.

Na závěr připomeňme, že se Trabant za svůj poměrně dlouhý život stával terčem posměšek a předmětem mnoha historek. Přesto, nebo právě proto se objevil i v mnoha filmech a hudebních klipech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Trabant P 50 --- Trabant 601 --- Trabant 1,1
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků