Trabant: legenda slaví padesátku

Východonéměcký „bakeliťák“ snad není třeba nikomu představovat. U nás byl rozšířený hlavně v šedesátých až osmdesátých letech.
Trabant: legenda slaví padesátku

Tento rok uplyne kulatých padesát let od doby kdy z výrobní linky v Německém Zwickau sjel první Trabant. V průběhu pár let se z auta vyráběného společností VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau stal nejrozšířenější vůz ve Východním Německu, ale i v dalších zemích sovětského bloku. Na tu dobu skutečně měl co poskytnout, mezi jeho domény patřil velký zavazadlový prostor, místo po čtyři dospělé osoby, lehkost a na tu dobu i rychlost, alespoň vzhledem k výkonu.

Z počátku se vyráběl Trabant 500, známý i pod označením P 50, ten byl o šest let později nahrazen modelem 601, který Trabantu vydobyl snad věčnou slávu. Oba tyto modely poháněl dvouválec s výkonem 25 koní a maximální rychlostí 112 km/h. Vůz tehdy disponoval jen dvoutaktním agregátem. Po příchodu modelu 601 byla zanedlouho k dostání i verze kombi.

Model 601 se s nejrůznějšími menšími modifikacemi vyráběl až do roku 1990. Tehdy se začala psát další, žel bohu (nebo díky bohu) zatím poslední kapitola historie značky. To byl vyvinut nový model s označením 1,1. Model nabídl řadu různých vylepšení, co se týče techniky a pár drobnějších úprav designu. Pohonná jednotka s výkonem 40 koní byla převzata z VW Polo. V té době společnost vyráběla tento vůz jen kvůli vládě a to i přesto, že poptávka po Trabantech prudce klesala. Na svědomí to měl hlavně průnik kvalitnějších vozů ze západu a dravost jiných německých automobilek. Výroba se nakonec definitivně zastavila v roce 1991. Počet vyrobeních kusů se přitom odhaduje na něco přes tři miliony.

Na závěr připomeňme, že se Trabant za svůj poměrně dlouhý život stával terčem posměšek a předmětem mnoha historek. Přesto, nebo právě proto se objevil i v mnoha filmech a hudebních klipech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Trabant P 50 --- Trabant 601 --- Trabant 1,1
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků