Trabant: legenda slaví padesátku

Východonéměcký „bakeliťák“ snad není třeba nikomu představovat. U nás byl rozšířený hlavně v šedesátých až osmdesátých letech.
Trabant: legenda slaví padesátku

Tento rok uplyne kulatých padesát let od doby kdy z výrobní linky v Německém Zwickau sjel první Trabant. V průběhu pár let se z auta vyráběného společností VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau stal nejrozšířenější vůz ve Východním Německu, ale i v dalších zemích sovětského bloku. Na tu dobu skutečně měl co poskytnout, mezi jeho domény patřil velký zavazadlový prostor, místo po čtyři dospělé osoby, lehkost a na tu dobu i rychlost, alespoň vzhledem k výkonu.

Z počátku se vyráběl Trabant 500, známý i pod označením P 50, ten byl o šest let později nahrazen modelem 601, který Trabantu vydobyl snad věčnou slávu. Oba tyto modely poháněl dvouválec s výkonem 25 koní a maximální rychlostí 112 km/h. Vůz tehdy disponoval jen dvoutaktním agregátem. Po příchodu modelu 601 byla zanedlouho k dostání i verze kombi.

Model 601 se s nejrůznějšími menšími modifikacemi vyráběl až do roku 1990. Tehdy se začala psát další, žel bohu (nebo díky bohu) zatím poslední kapitola historie značky. To byl vyvinut nový model s označením 1,1. Model nabídl řadu různých vylepšení, co se týče techniky a pár drobnějších úprav designu. Pohonná jednotka s výkonem 40 koní byla převzata z VW Polo. V té době společnost vyráběla tento vůz jen kvůli vládě a to i přesto, že poptávka po Trabantech prudce klesala. Na svědomí to měl hlavně průnik kvalitnějších vozů ze západu a dravost jiných německých automobilek. Výroba se nakonec definitivně zastavila v roce 1991. Počet vyrobeních kusů se přitom odhaduje na něco přes tři miliony.

Na závěr připomeňme, že se Trabant za svůj poměrně dlouhý život stával terčem posměšek a předmětem mnoha historek. Přesto, nebo právě proto se objevil i v mnoha filmech a hudebních klipech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Trabant P 50 --- Trabant 601 --- Trabant 1,1

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 241 592 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 240 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 309 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků