Trabant: legenda slaví padesátku

Východonéměcký „bakeliťák“ snad není třeba nikomu představovat. U nás byl rozšířený hlavně v šedesátých až osmdesátých letech.
Trabant: legenda slaví padesátku

Tento rok uplyne kulatých padesát let od doby kdy z výrobní linky v Německém Zwickau sjel první Trabant. V průběhu pár let se z auta vyráběného společností VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau stal nejrozšířenější vůz ve Východním Německu, ale i v dalších zemích sovětského bloku. Na tu dobu skutečně měl co poskytnout, mezi jeho domény patřil velký zavazadlový prostor, místo po čtyři dospělé osoby, lehkost a na tu dobu i rychlost, alespoň vzhledem k výkonu.

Z počátku se vyráběl Trabant 500, známý i pod označením P 50, ten byl o šest let později nahrazen modelem 601, který Trabantu vydobyl snad věčnou slávu. Oba tyto modely poháněl dvouválec s výkonem 25 koní a maximální rychlostí 112 km/h. Vůz tehdy disponoval jen dvoutaktním agregátem. Po příchodu modelu 601 byla zanedlouho k dostání i verze kombi.

Model 601 se s nejrůznějšími menšími modifikacemi vyráběl až do roku 1990. Tehdy se začala psát další, žel bohu (nebo díky bohu) zatím poslední kapitola historie značky. To byl vyvinut nový model s označením 1,1. Model nabídl řadu různých vylepšení, co se týče techniky a pár drobnějších úprav designu. Pohonná jednotka s výkonem 40 koní byla převzata z VW Polo. V té době společnost vyráběla tento vůz jen kvůli vládě a to i přesto, že poptávka po Trabantech prudce klesala. Na svědomí to měl hlavně průnik kvalitnějších vozů ze západu a dravost jiných německých automobilek. Výroba se nakonec definitivně zastavila v roce 1991. Počet vyrobeních kusů se přitom odhaduje na něco přes tři miliony.

Na závěr připomeňme, že se Trabant za svůj poměrně dlouhý život stával terčem posměšek a předmětem mnoha historek. Přesto, nebo právě proto se objevil i v mnoha filmech a hudebních klipech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Trabant P 50 --- Trabant 601 --- Trabant 1,1
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků