Toyota Yaris: parádní kus auta  (velký test)

Toyota Yaris: parádní kus auta (velký test)

Kapitoly článku:


Točit, točit, točit

Relativně nízký točivý moment a tedy méně výkonu v niźších a středních otáčkách má za následek slabou pružnost – ta je ve spojení s vysokou hmotností vozu více než patrná; stačí se podívat na měření, které má Yaris horší než Aygo se stejným motorem a delšími převody. Motor je nutné točit, točit a točit. Pokud chcete předjíždět, budete muset často podřazovat o dva stupně, trojku jsem zpravidla řadil v 70 km/h, čtyřku v 90 km/h a pětku až za hranicí stovky. Na dálnici motor udrží rychlost relativně slušně, jakmile vás ale něco zpomalí, musíte dát čtyřku, někdy i trojku. Motor má holt výkon až ve vysokých otáčkách.

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 10,8 s; 4 st. 15,1 s
  • 80-120 km/h: 3 st. 13,9 s; 4 st. 16,6 s; 5 st. 25,1 s
  • 0-100 km/h: 16 s

Převody:

  • 40: 2 - 2800; 3 - 2000
  • 60: 2 - 4500; 3 - 3000; 4 - 2300
  • 80: 2 - 5800; 3 - 3900; 4 - 3000; 5 - 2500
  • 100:             3 - 4900; 4 - 3900; 5 - 3200
  • 120:             3 - 5900; 4 - 4700; 5 - 3800
  • 140:                           4 - 5500; 5 - 4600
  • 160:                                        5 - 5300

Celkově hodnotím motor – pokud jde o dynamiku a pružnost – hůře než tolik proklínaný tříválec 1.2 HTP ve Fabii. Ten má sice nepatrně nižší absolutní výkon, ale lepší průběh a tedy vyšší hodnoty v nižších otáčkách. Je tak o poznání pružnější a svižnější, a přitom dokáže jezdit s takřka shodnou spotřebou (viz náš dřívější test). Na druhou stranu jakmile motor toyoty dostanete do vyšších otáček, ukáže drápky a uvidíte, že umí i pořádně kousat. Podtrženo a sečteno: s litrem musíte umět jezdit a kdo se bojí, případně nemá rád vytáčení motoru, ten ať si ho nekupuje a připlatí si raději pár korun za třináctistovku. Ta se mu odmění daleko lepší dynamikou a výrazně příjemnějším zvukem.

Toyota deklaruje spotřebu na úrovni 5,4 l v kombinovaném provozu, 6,4 l ve městě a 4,9 l mimo město. Testovaný Yaris strávil zhruba polovinu provozu na dálnici (cca 400 km), dalších 400 km si odbyl v městském a mimoměstském provozu. Celková spotřeba se ustálila na 6,4 l, přičemž na dálnici si při jízdě dálničním limitem vzal 6,5 l, cesty mimo město spotřebovaly 5,9 l a ve městě se dalo jezdit pod 7 l. Nádrž pobere 42 l, což není mnoho. Než „pípla“ rezerva, ujel vůz 460 km; dalších 50 km zbývalo dle palubního počítače. Tomuto údaji ale nelze příliš věřit, protože podle průměrné spotřeby by dojezd měl být okolo 600 km; navíc i když palubák ukazoval dojezd jen 40 km, palivoměr měl stále ještě dvě čárky.

Parádní podvozek

Zatímco z motoru jsem poměrně rozpačitý, naprosto mne dostal podvozek. Oproti minulé generaci je to velký krok kupředu, zejména co se týče příčné stability ve vysokých rychlostech – tam starý Yaris poměrně ztrácel. Novinka se dokáže bez problému sunout 160km/h rychlostí, aniž byste na podvozku cítili jakýkoliv záchvěv nejistoty. Zde motor na podvozek zdaleka nestačí a věřím, že se později objeví podstatně silnější agregát; spekuluje se o motoru 1.8 103 kW. V zatáčkách je Yaris díly lehké přídi spíše neutrální a na 15" kolech se drží asfaltu až enormně dlouho. Náklony jsou sice větší, ale přijatelné a nedoprovází je i přes vyšší stavbu karoserie žádné nepříjemné pocity. Jen v zatáčkách na nerovnostech poznáte konstrukci zadní nápravy – víceprvek se v této kategorii nenosí.

Yarisu rozhodně nelze přisuzovat žádné motokárové jízdní vlastnosti, oproti současné produkci (Fabia, Ibiza, Swift) je Yaris velice komfortní i na velkých kolech. Krásně si poradí se silnicemi rozbitými po zimě, nemá problém s dírami ani výmoly. Na základních čtrnáctkách musí být Yaris doslova žehlička nerovností. Zkrátka při velmi dobrém jízdním komfortu si Yaris ponechal určité sportovní chování v zatáčkách, prostě ideál. S povděkem kvituji také špičkové odhlučnění, v této třídě nevídané – do interiéru se nedostanou žádné rázy od příčných nerovností, pohodová je i jízda na betonovém tankodromu D1. Ticho je vůbec hlavní devizou Yarisu, je totiž rovněž skvěle odhlučněn od aerodynamického svistu, ve 140km/h rychlosti panuje v interiéru pohodový klid rušený jen zvukem motoru. Pokud je o jízdu, je Yaris dospělé auto, které může bez problému konkurovat dražším vozům.

Jak jsem už naznačil výše, podvozek Yarisu je orientován především na komfort a tomu odpovídá také řízení – je „krásně“ tupé. To ale není na škodu, Yaris není sporťák a pokud se na něj díváte pohledem městského a příměstského vozu, je naladění řízení optimální. Pokud se ale objeví verze T-Sport (nebo jiná, sportovně laděná), už to bude chtít rychlejší odezvy řízení, přímější převod a citlivější přenos informací od silnice. A rovněž tužší naladění podvozku, stejně jako ostřejší brzdy a méně uvadající brzdy; ty jsou limitovány bubny na zadní nápravě. Teprve v nejvyšší výbavě Lux má Yaris i vzadu kotouče.

Dobré, velmi dobré

Nový Yaris je parádní auto, jinak se to snad ani napsat nedá. Na první pohled je na něm patrné kvalitní zpracování (při jízdě nic neskřípe, nevrže), má špičkový podvozek, velký vnitřní prostor a vynikající variabilitu zavazadelníku. I při malé délce bez problémů zastane funkci rodinného auta. Jen je vhodné si připlatit za silnější třináctistovku, litrový motor nemusí vyhovovat každému malou pružností a zvukem; může se však pochlubit rozumnou spotřebou, která ani v městském provozu nepřesahuje sedm litrů. Základní výbava je solidní, škoda jen, že kvůli dálkově ovládanému centrálu si musíte připlatit za výbavu Terra. Yarisu zatím chybí také silnější motor s výkonem nad 70 kW, kterým disponují takřka všechny vozy této třídy.

Plusy:

  • dobrá základní výbava 
  • vysoká variabilita zavádkového prostoru
  • velký prostor na zadních sedadlech
  • odhlučnění a kvalita podvozku

Minusy:

  • slabý motor
  • nevyvážený zvuk motoru
  • vyšší cena

Výbava: airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS+EBD+BA, imobilizér, posilovač řízení, výškově nastavitelný sloupek řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, přední okna v el., dálkově ovládané centrální zamykání, zadní sedadlo dělené, sklopné a posuvné, sytém Easy Flat, palubní počítač, rádio s CD + 4 repro, manuální klimatizace, ISOFIX, 15“ ocelová kola

Cena: 339 900 Kč (vč. metalízy za 10 000 Kč)

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud