Kapitoly článku:
- Stručně o novém Yarisu, přehled motorů a výbav
- Moderní interiér, místo vzadu
- Zavazadlový prostor, zvuk motoru
- Charakteristika motoru, pružnost, podvozek, hodnocení, plusy a minusy
- Technické parametry, fotogalerie, část 1.
- Fotogalerie, část 2.
Špičková variabilita
Yaris nabízí i při své malé délce velmi objemný zavazadlový prostor, 272 l v základu nemají ani některé delší vozy. To ale není to nejlepší: hlavní devizou Yarisu je variabilita zavazadelníku. Po otevření pátých dveří, které se mimochodem neotvírají příliš vysoko (menší osobám ale kontakt se zámkem nehrozí), se naskytne pohled do docela malé „díry“. Je to dáno dvojitým dnem a vysokou nakládací hranou. Malý je také kryt, který zavazadlový prostor zakrývá – je to daň za posuvná sedadla; část krytu nahrazuje látka, která zakrývá prostor při odsunutí sedadel vpřed. Zkrátka po prvním pohledu do kufru si budete říkat, kde těch 272 l vůz schovává; do kufru se vejde sotva pár větších tašek.
Na první pohled je zavazadlový prostor malý
Postupně se ale zvětšuje...
Druhé dno skrývá další prostor
Nejprve odstraňte kryt vč. krycích látek a poté dvojité dno vč. bočních kapes a hle, zavazadelník výrazně povyrostl. Nyní můžete opěradla trošku odklopit dopředu, jsou totiž polohovatelná; a rázem tu máme udávaný objem zavazadlového prostoru. Nyní můžete ještě posunout přední sedadla dopředu a dostanete se na výborných 363 l; takový objem nenabízí ani některé vozy o třídu výše. Následuje sklopení opěradel – není nutné odstraňovat sedáky, jen zastrčte opěrky hlavy. Yaris totiž disponuje systémem Easy Flat, díky čemuž sedadla trochu zajedou do podlahy. Po sklopení vzniká schod, který lze ale eliminovat instalací druhého dna a odklopením speciálních krytů – dobře je to vidět na obrázku. No ne, máme tu zcela rovné dno. Paráda. Za to si Yaris zaslouží jedničku s hvězdičkou.
Po sklopení sedadel bez druhého dna vznikne schod
Druhé dno zavazadelník zcela srovná
Látkový kryt umožňuje posuv sedadel
Mutující motor
Základním agregátem Yarisu je stejně jako v předchozí generaci litrový benzíňák s podobným výkonem. Jde však o zcela jiný motor – nemá čtyři válce, ale jen tři a pochází původem z menšího Ayga a tedy i Peugeotu 107 a Citroenu C1. Oproti staršímu motoru má hned několik výhod: velmi nízkou hmotnost (okolo 70 kg) a je velmi kompaktní. Bez problému se tak vešel do malého Ayga a v Yarisu je v jeho okolí doslova přebytek místa. Menší počet válců znamená také nižší výrobní náklady, nižší spotřebu – tu má Aygo jen 4,6 l na 100 km, těžší Yaris (+ 150 kg) pak 5,4 l na 100 km, a současně i nižší emise.
Malý motor je nejen lehký, ale i nenáročný na místo
Motor Yarisu má však nepatrně jiné naladění. Zatímco Aygo disponuje maximem točivého momentu 93 Nm v 3 600 ot., Yaris až v 3 800 ot., Aygo dosahuje maxima výkonu 50 kW v 5 600 ot., Yaris 51 kW v 6 000 ot. Motor Yarisu je zkrátka točivější a nechá ze bez problému „přetáhnout“ přes hranici 6 500 otáček. Aby se eliminovala vyšší hmotnost většího vozu, má Yaris kratší převody, jednotlivé stupně tedy točí na stejné otáčky více. Příklad: dvojka Ayga má v 80 km/h jen 5 050 ot., Yaris 5 800 ot. Trojka točí 3 900 ot. vs. 3 450 ot. atd. Dálniční pětka má pak při 140 km/h v Yarisu 4 600 ot., zatímco Aygo jen 4 000 ot. přesto nabízí Aygo lepší dynamiku, jak pocitově, tak na stopkách.
Po nastartování se na chvíli ozve podivný zvuk, který vzdáleně připomíná kombinaci mixéru a vysavače. Na volnoběh je ale motor tichý a chod doprovází jen minimální vibrace, nicméně při akceleraci se do interiéru typický tříválcový zvuk motoru proniká dost razantně. Naopak při rovnoměrné jízdě se motor uklidní a řekl bych, že skoro méně slyšet než čtyřválec v předchozí generaci. Zvuk motoru je vysoký a ve vysokých otáčkách neobtěžuje, takže ani jízda po dálnici není problém – motor se už v takových rychlostech ocitá za hranicí 4 000 ot. Celkově lze zvuk motoru přirovnat k chlapci, který má těsně před mutací – vysoké naladění s podivnou příměsí chrapotu.