Toyota Yaris: parádní kus auta  (velký test)

Toyota Yaris: parádní kus auta (velký test)

Kapitoly článku:


Moderní interiér

Stejně jako předchozí generace Yarisu i ta současná používá centralizaci přístrojů. To na jedné straně uvolňuje místo před řidičem, na straně druhé je to stále poněkud neobvyklé řešení a ne každému vyhovuje. Osobně s tím nemám problém a naopak chválím výrobce za další odkládací prostory za volantem. Je zde kapsa, která se dá využít na drobnosti, plus výsuvný držák na nápoje. Stejně má řešenou palubku spolujezdec, u něj je navíc klasická přihrádka ve spodní části palubky. Celkové designové řešení není špatné, jen imitace hliníku na středové konzole je poněkud laciná.

  
Kaplička je ve středu, za volantem je tak "prázdno"

  
Středová konzola má nepříliš hezkou imitaci hliníku

Kaplička je už tradičně digitální, všechny údaje jsou číslicové, ne analogové. Nic proti tomu, ale digitální tachometr je přece jen méně přehledný než klasické „kolečko“ – alespoň pro mne. Digitální je také palivoměr, který tím pádem neukazuje přesně; najedou zmizí jedna čárka, což může znamenat nějakých šest sedm litrů benzinu. Ukazatele jsou čitelné, jen mám jednu výtku – pokud zapnete světla, podsvícení se ztlumí a za jasného dne jsou údaje o poznání hůře viditelné. (Doplněno: stmívání podsvětelní lze vypnout.) Na „budíku“ najdete kromě tachometru, otáčkoměru a stavu paliva také celkový počet ujetých km, dvě paměti pro krátké jízdy, hodiny a palubní počítač s dojezdem, aktuální a průměrnou spotřebou a průměrnou rychlostí. Přepíná se dost nešikovně tlačítkem přímo na „budíku“, takže musíte vždy natáhnout ruku, což ubírá na pozornosti při jízdě.

  
Ovladače klimatizace --- CD přehrávač --- Budíky jsou digitální

  
Sedadlům by prospělo lepší tvarování

Středová konzola je přehledná a ergonomická, jen si musíte zvyknout na ovládání klimatizace třemi otočnými ovladači. Horní nastavuje rychlost větráku (vnitřní ovladač) a současně zavírá vnitřní okruh (vnější ovladač), druhým zapínáte klimatizaci a regulujete směr foukání a konečně spodní mění teplotu vzduchu a současně zapíná vyhřívání zadního skla. Celkově působí kokpit moderním až futuristickým dojmem, což nemusí každý strávit. Kvůli umístění budíků do středu je za volantem nezvyklé místo a vypadá to přinejmenším zvláštně; je to ale samozřejmě o zvyku. S povděkem kvituji nadbytek odkládacích prostor, není problém umístit hned několik kelímků, stejně jako větší láhev do dveří.

  

  
Odkládacích schránek je v interiéru celá řada

Pozastavit se ale musím nad sedadly, která nejsou úplně optimální. Už v předchozí generaci jsem žehral na lepší sedačky a věřil jsem, že se to s příchodem nové generace zlepší. Nová sedadla už nejsou tak měkká, ale prospělo by jim lepší tvarování v oblasti zad a zejména v bedrech. Sedák je spíše kratší, ale nabízí rozumnou oporu stehen. Ve standardu není výškové nastavení sedadla, takže posaz je vyšší, na druhou stranu nikde nic netlačí a nad hlavou je místa dostatek. Přední sedadla jsou – z mého pohledu – asi největší slabinou interiéru.

I pro dlouhány

Yaris mezi malými vozy dominuje místem, které je k dispozici na zadních sedadlech. Na nich máte před koleny více místa, než v některých vozech nižší střední třídy, a současně dostatek pohodlí díky polohovatelným opěradlům. Opěrky se vysouvají dostatečně vysoko, uprostřed chybí tunel, který obtěžuje zejména tehdy, sedí-li vzadu tři lidé. Místa je zkrátka nadbytek a dá se sedět i v případě, že jsou přední sedadla posunutá zcela vpřed. Nic pohodlného, ale jde to. Yaris tak dokáže zastat funkci rodinného vozu. Díky posunutí menšího děleného sedadla (za spolujezdcem) se zvětší zavazadlový prostor natolik, že se vejde i kočárek, na sedadlo se připevní dětská sedačka s malým dítětem a to větší si sedne za řidiče, kde bude mít dost místa. Yaris ode mne dostává za prostor extra body navíc.

 
Sedadla mají sklopná opěradla --- I prostřední opěrka se vysouvá dostatečně --- Vzadu je místa dostatek

 
Dlouhán si sedne i sám za sebe

 
Za menším řidičem je místa o poznání více

 
Sedadla jsou posuvná

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud