Toyota Yaris: parádní kus auta (velký test)

Nový Yaris má hned několik výhod: velký vnitřní prostor, vysokou variabilitu zavazadlového prostoru a dobrou základní výbavu. Testovali jsme verzi Terra Cool se základní litrovým tříválcem, který má relativně nízkou spotřebu, ovšem na těžký vůz je docela slabý.
Toyota Yaris: parádní kus auta  (velký test)
Seznam kapitol
  1. Stručně o novém Yarisu, přehled motorů a výbav
  2. Moderní interiér, místo vzadu
  3. Zavazadlový prostor, zvuk motoru
  4. Charakteristika motoru, pružnost, podvozek, hodnocení, plusy a minusy
  5. Technické parametry, fotogalerie, část 1.
  6. Fotogalerie, část 2.

Nová Toyota Yaris se na českém trhu začala prodávat v závěru loňského roku. Nahradila již dosluhují starší generaci, jejíž vzhled prošel v průběhu jejího života několika modernizacemi. Nový Yaris má ještě výraznější sklon předního skla, díky čemuž takřka neexistuje přechod mezi kapotou a sklem – skoro se zdá, že jde o jednu rovinu. Vůz dostal masivnější kapotu – je však i nadále krátká – a výrazné čelní světlomety protažené do kapoty; nejsou podélné, jak je dnes v módě, ale jsou protaženy ve svislém směru. Nad maskou je výrazný předěl víka kapoty, které je skutečně malé, přesto se k motoru dostanete bez problému.

Záď má o něco větší sklon a působí masivněji, stejně jako celý vůz; ten navíc dostal ostřejší hrany, takže vypadá o mnoho moderněji. Zkrátka design novinky je líbivý a věřím, že se ani po letech neokouká. Oproti staršímu modelu je Yaris nepatrně kratší, je však širší a vyšší – vypadá více jako boubelka. Ostatně to je současný trend, vozy této třídy nerostou ani tak do délky, jako spíše do výšky (viz např. Suzuki Swift). Zvětšil se naopak rozvor, z 2 370 mm na 2 460 mm, což je dnes spíše podprůměr třídy – jsou vozy, které mají rozvor větší: Fiat Punto, Kia Rio, Ford Fiesta či Renault Clio. Díky posuvným sedačkám ale Toyota vykouzlila vzadu téměř až neskutečný prostor, o čemž se podrobněji zmíním později.

Zde bych jen poznamenal, že základní 14" kola (165/70), která mimochodem nahradila dřívější třináctky, jsou pro boubelatý Yaris opticky nedostačující. Dobře vypadá vůz až na 15“ kolech, které se montují od druhé výbavy Terra. Hezké kryty připomínají liťáky, které jsou mimochodem součástí až nejvyšší výbavy Lux (téměř 450 tisíc Kč). Pokud byste chtěli litá kola přikoupit k nižší výbavě, zaplatíte 20 000 Kč za paket – navíc dostanete také chromovanou koncovku výfuku a také přední mlhovky. 15“ kola také pomohou stabilitě, jak příčné, tak v zatáčkách, a současně nijak významně nesníží komfort. Yaris má totiž špičkově naladěný podvozek; i o tom až dále.


Příď je mohutnější a velmi krátká


Nový Yaris je o poznání boubelatější

Jen tři motory

Do začátku dostal Yaris tři motory, dva benzíny a jeden nafťák. A právě nafťák je z celé trojice nejvýkonnější, což dnes není až taková rarita. Základní litrový tříválec nabízí 51 kW, silnější čtyřválec 1.3 l 64 kW a nejsilnější nafťák, rovněž čtyřválec, 66 kW. S nafťákem má Yaris také nejlepší dynamiku, zatímco třináctistovka se na stovku dostane za 11,5 s, ropák za 10,7 s. Současně má také nejnižší spotřebu, chlubí se 4,5 l/100 km v kombinaci, zatímco litr spotřebuje 5,4 l a třináctistovka 6 l. Důvodem, proč se o něm ale příliš nevyplatí uvažovat, je pořizovací cena – stojí o 55 tisíc více než srovnatelný benzínový čtyřválec. Základní cena je tak 374 900 Kč a to ještě ani nemáte klimatizaci.

Systém výbav je prostý a je odvozen od ostatních modelů. Najdete zde standardní názvy jako Base, Terra, Sol a Lux. Základní Base obsahuje posilovač řízení, CD přehrávač, palubní počítač, el. ovládaná zrcátka, ABS a dva airbagy, Base Cool přidává za 20 tisíc klimatizaci. Nejlevnější třídveřák 1.0 Base stojí 264 900 Kč, tedy o 35 tisíc více než malé Aygo. V třídveřovém provedení se nabízí pouze benzinové motory a dostupné jsou jen dvě výbavy, Base a Terra (případně Base Cool a Terra Cool s klimatizací). Důležité je, že za motor 1.3 l se oproti litru připlácí jen takřka bezvýznamných deset tisíc; za ně získáte nesrovnatelně živější motor s vyrovnaným a tišším chodem.


Zadní světla se po stránce designu povedla --- Klasická konstrukce zadní nápravy --- 15" kola vypadají lépe než 14"

  
Zrcátka jsou i ve výbavě Terra černá --- Světla ubíhají dozadu

Třináctistovka ale nastupuje až ve výbavě Terra, za kterou se připlácí 40 tisíc (vč. ceny za lepší motor). Terra už nabízí přední okna v elektrice, dálkové ovládání centrálu, boční airbagy a 15“ kola. Rozumně vybavený Yaris tak přijde s motorem 1.0 l na 314 900 Kč vč. klimatizace (Terra Cool), silnější 1.3 l na 324 900 Kč. Za druhou dvojici dveří připlácíte 15 tisíc korun, zatímco u Ayga jen pět tisíc. Pětidveřový model ale nabízí daleko rozličnější systém výbav. Základní 1.0 Base stojí 279 900 Kč, 1.3 Terra 319 900 Kč, 1.3 Sol 369 900 Kč a konečně nejvybavenější model 1.3 Lux pak 449 900 Kč. U něj najdete chuťovky jako litá kola, automatickou klimatizaci, kotoučové brzdy vzadu či stabilizační systém.

Celkově lze Yaris hodnotit jako drahé auto. Pětidveřový model s rozumným motorem 1.3 64 kW a střední výbavou s klimatizací stojí 339 900 Kč. Za tyto peníze lze pořídit např. Hyundai Getz se srovnatelným vnitřním prostorem, ale výkonnějším motorem a hlavně o 50 tisíc nižší cenou. Nebude mít sice zadní posuvnou lavici či boční airbagy, ale věřím, že cenový rozdíl to bohatě vyváží. Na druhou stranu Yaris není nejdražším vozem ve své třídě, taková Fabia nebo Polo jsou stále dražší. Např. Fabia 1.4 55 kW s klimatizací (výbava Elegance) stojí přes 370 tisíc. Má sice lepší výbavu, ale zato výrazně slabší motor.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Stručně o novém Yarisu, přehled motorů a výbav
  2. Moderní interiér, místo vzadu
  3. Zavazadlový prostor, zvuk motoru
  4. Charakteristika motoru, pružnost, podvozek, hodnocení, plusy a minusy
  5. Technické parametry, fotogalerie, část 1.
  6. Fotogalerie, část 2.
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 8 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 68 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků