Toyota Yaris je evropským Autem roku 2021! Octavii nedala nejmenší šanci

Přestože se tradiční autosalon nekoná, i letos proběhlo vyhlášení ankety na ženevském výstavišti Palexpo. Samozřejmě ale bez publika a ve formě on-line přenosu.

V lednu jsme se dozvěděli sedmičku finalistů a nyní už známe vítěze ankety o evropský Vůz roku 2021 (Car of the Year, COTY). Získáním největšího počtu bodů (266) si letos titul COTY odnáší Toyota Yaris, která porotu evropských novinářů zaujala více než Fiat 500e na druhé příčce s 240 body a třetí Cupra Formentor s 239 body.

Evropské Auto roku (COTY) 2021: Konečné pořadí
Pořadí Model Počet bodů
1. Toyota Yaris 266
2. Fiat 500e 240
3. Cupra Formentor 239
4. VW ID.3 224
5. Škoda Octavia 199
6. Land Rover Defender 164
7. Citroën C4 143

Auto roku se vybíralo z původních 29 kandidátů. Pro konečnou sedmičku finalistů měl každý z porotců k dispozici 25 bodů, které musel rozdělit mezi nejméně pět ze sedmi finalistů a žádnému z nich nesměl udělit více jak deset bodů. Hlasování bylo veřejné a každý z porotců musel svoji volbu odůvodnit.

Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963 a je zcela nezávislá. Porota je v současnosti složená z celkem 59 odborných novinářů z 22 evropských zemí. I Česká republika má svého zástupce, kterým je od roku 2016 Jiří Duchoň, šéfredaktor motoristického časopisu Automobil.

COTY 2021: Jiří Duchoň a jeho hlasování
Pořadí Model Počet bodů
1. Škoda Octavia 7
2. Cupra Formentor 5
3. Toyota Yaris 4
4.-5. Citroën C4 3
4.-5. Fiat 500e 3
6. VW ID.3 2
7. Land Rover Defender 1

Nejvíce úspěchů posbíral v historii ankety Fiat s celkem devíti vítězstvími – 124 (1967), 128 (1970), 127 (1972), Uno (1984), Tipo (1989), Punto (1995), Bravo/Brava (1996), Panda (2004) a 500 (2008). Šestkrát se povedlo vyhrát Peugeotu a Renaultu, přičemž Renault Clio obdržel titul dokonce dvakrát v první generaci (1991) a třetí generaci (2006). Dvojku vítězství drží i VW Golf ve třetí (1992) a sedmé generaci (2013).

Prvním vítězem ankety v roce 1964 byl Rover 2000. Napříč historií pak nejčastěji vítězí vozy nižší střední a střední třídy. Najdou se však i výjimky, například když v roce 1978 vyhrálo Porsche 928. V roce 1968 obdrželo titul i auto s Wankelovým motorem, NSU Ro 80. A prvním japonským autem, které dokázalo v evropské anketě zvítězit, byl v roce 1993 Nissan Micra.

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Rekordně největší oblibu mezi novináři zaznamenaly Peugeot 405 (1988) a Volkswagen Golf (2013), když oba tyto vozy v anketě nasbíraly vůči konkurenci náskok 212 bodů.

Škoda se mezi finálovou sedmičkou objevila už několikrát – naposledy před pěti lety s třetí generací Superbu, která skončila na šestém místě. Mezi finalisty byl nicméně i Roomster (2007; 4. místo), druhá generace Superbu (2009; 6. místo), Yeti (2010; 4. místo) a třetí generace Octavie (2014; 6. místo).

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

TEST Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid: Obr se bez zásuvky neobejde

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost

Je vám Ford Galaxy malý? Chcete plnotučné SUV s výkonem Mustangu? Milujete ticho? Pokud jste odpověděli třikrát ano, vlajková loď americké značky na českém trhu může být to pravé.

včera | Richard Herbich
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

16.  4.  2021 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička