Toyota se s Yarisem Cross vrhá do nabitého segmentu malých SUV. Na poměry kategorie přináší unikátní kombinaci hybridního pohonu a pohonu všech kol. Okruh zájemců tak může být velmi široký.
Zástupce mezi nejmenšími SUV Toyotě v jinak pestrém portfoliu trochu chyběl. Rok po uvedení klasického yarisu se nyní přidává i odvozený Yaris Cross. Nejde však jen o pouhé zvýšení a oplastovaní, je to zcela nový a svébytný model, byť technika obou vozů si je samozřejmě blízká. Základní stavební kámen představuje platforma TNGA-GA B a pro oba vozy jsou shodné jednotky 1.5 Dynamic Force/ 92 kW a 1.5 Hybrid/85 kW. Velikostně novinka narostla proti yarisu ve všech směrech. Na délku měří 4180 mm (+240 mm), na šířku 1765 mm (+20 mm) a na výšku 1595 mm (+ 95 mm). Světlost činí 170 mm, což je o 25 mm více, naopak rozvor zůstává 2560 mm.
Elegantní čtyřkolka
Proti yarisu dostal podvozek jinak odladěné tlumiče a o 29 % tužší zadní vlečenou nápravu. Velkým benefitem je navíc možnost pohonu všech kol, v tom případě má Yaris Cross vzadu víceprvek. Konvenční čtyřkolku nečekejte, zadní kola pohání elektromotor a kombinuje se výhradně s hybridem. O rozdělování točivého momentu rozhoduje elektronika samočinně, dozadu ho může směřovat maximálně 60 % a činnost zadního elektromotoru je omezena rychlostí 70 km/h. Pro typické použití to však není nijak limitující. Přenos na zadní kola probíhá vždy při rozjezdu, v ostatních případech závisí na aktuálních podmínkách.
V rámci prvních jízd jsme vyzkoušeli hybridní verzi s oběma variantami pohonu. Dynamikou nám přišly obě verze subjektivně podobné a pro běžné cestování plně dostačující. Akustické utlumení je na dobré úrovni. Převodovka e-CVT s výjimkou prudké akcelerace motor zbytečně nevytáčí, monotónní hučení se tedy nekoná. Spotřebu jsme měřili jen orientačně, vesměs klidná jízda striktně podle přísně kontrolovaných belgických limitů znamenala hodnoty mezi 3,5 a 4,5 l/100 km. Minimálně ve městě bude hybrid velmi úsporný.
Stejně jako u yarisu je naladění podvozku spíše tvrdší, ale zároveň díky tuhé karoserii se k posádce nepřenášejí žádné rázy, a to ani u testovaných, největších kol 18“ (215/50). V případě preference většího komfortu lze volit i jen 16“ (205/65). Na zkoumání rozdílů mezi vlečenou a víceprvkovou zadní nápravou nebyl na kvalitních belgických silnicích prostor. Obě verze však řidičsky zaměřené zákazníky určitě potěší stejně jako yaris. V zatáčkách se i SUV málo naklání, pohotově mění směr a řízení je dostatečně přímé s dobrou zpětnou vazbou.
Také uvnitř se novinka yarisem v mnohém inspiruje, palubní deska je podobně tvarovaná a shodné je i rozmístění ovladačů. Zároveň se však sedí výše a palubní deska je výrazně hlubší, jste tedy daleko od čelního skla. Vyšší jedinci se budou muset odsunout ještě více, neboť středový panel není zrovna útlý. Rozsah seřizování volantu je naštěstí stejně jako v yarisu široký, takže optimální pozici najdete snadno. Nevýhodou je, že za vámi už mnoho místa nezbývá. V prostoru vzadu tak novinka příliš nezáří.
Velikost zavazadelníku se liší dle provedení. Předokolky Hybrid s předním pohonem nabízejí 397 litrů, čtyřkolka se kvůli instalaci elektromotoru musí spokojit s 320 litry. S výjimkou čtyřkolky se nabízí i dvojitá podlaha, netypicky dělená na dvě části, takže snížit můžete jen jednu část. Na boku pak nechybějí fixační oka a v rámci příslušenství se nabízejí i příslušené popruhy. Nápady se nám líbí, celkové zpracování kufru však působí laciněji, podlážky jsou tenké a mají nekvalitní čalounění.
Základní cena v Česku začíná na 435.000 Kč, přičemž ve výbavě nechybí klimatizace, elektrická okna, světelný senzor, 7“ rádio s Apple CarPlay či Android Auto, adaptivní tempomat ani řada bezpečnostních asistentů. Největší zájem se čeká o druhý stupeň Comfort (od 470 000 Kč), který přidává parkovací kameru, mlhovky, 16“ litá kola, dekorovaný interiér, dešťový senzor či kožený, volant.
Příplatková výbava se u Toyoty tradičně omezuje na několik paketů a úplnou volnost nemáte ani v případě barev, které se také často vážou jen ke konkrétní verzi. Jen několik měsíců bude ve výbavě úvodní výbava Premiere Edition. Mimo české specifikace zůstává panoramatická střecha a také v této kategorii unikátní světlomety s funkcí Matrix LED. Není však vyloučeno, že v případě zájmu tuzemský importér i tyto prvky v budoucnu zařadí.
Toyota Yaris Cross: Technická data a české ceny |
Motor |
1.5 Dynamic Force |
1.5 Hybrid (AWD) |
Zdvihový objem [cm3] |
1490 |
1490 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
92/6000 |
68/5500 |
Točivý moment [N.m/min] |
153/4800-5000 |
120/3600-4800 |
Výkon (el. motor) [kW] |
- |
59 (předu) + 3,9 (vzadu) |
Točivý moment (el. motor) [N.m] |
- |
141 (předu) + 52 (vzadu) |
Systémový výkon |
- |
85 |
Převodovka |
6M (CVT) |
e-CVT |
Vnější rozměry, rozvor [mm] |
4180 x 1765 x 1595, 2560 |
Objem kufru [l] |
397/1097 |
397/1097 (320/1038) |
Max. rychlost [km/h] |
180 |
170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,9 (11,7) |
11,2 (11,8) |
Komb. spotřeba WLTP [l/100 km] |
5,7 - 6,2 (6,0 - 6,4) |
4,4 - 5,0 (4,7 - 5,1) |
Cena od [Kč] |
435.000 (505.000) |
525.000 (610.000) |
Plusy
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Zdařilý hybridní pohon
- Možnost pohonu všech kol
- Dobrá ergonomie
Minusy
- Pomalá online navigace s méně intuitivním ovládáním
- Málo místa na zadních sedadlech
- Slabší zpracování kufru
Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.