Příznivá spotřeba
Plynule fungující hybrid
Snadná obsluha
Malá nádrž
Vyšší cena
V reálu nic moc neušetříte
8 /10
Nedlouho po čistě benzinové předokolce tu máme Yaris Cross v maximální konfiguraci – alespoň co se pohonu týče. Zopakujme si, že stojí na platformě TNGA GA-B, stejně jako výchozí hatchback Yaris, s nímž sdílí rozvor 2560 mm. Cross má však o 240 mm větší délku, o 20 mm narostl do šířky a o 60 mm na výšku. Co je zřejmě nejdůležitější – světlá výška je 170 mm, tedy o 25 mm větší než u hatchbacku. Pro městské a příměstské jezdění tedy rozumná kombinace rozměrů a průchodnosti terénem. Jenže máme zde ještě jednu specialitu – pohon všech kol, což je v této velikostní kategorii spíše výjimka.
Zatím co Yaris Cross (hybridní i nehybridní) s pohonem předních kol má na zadní nápravě torzní příčku, čtyřkolka má řešení s dvojitými lichoběžníky, které vychází z větší RAV4. Elektromotor na přední kola posílá 59 kW a 141 Nm, spalovací motor s označením M15A FXE si proto vystačí s poměrně hubenými 68 kW a 120 Nm. Což je mimochodem o dost méně, než u čistě benzinové verze M15 FKS, naladěné na 92 kW a 153 Nm. Kombinovaně ale jde o důstojných 85 kW a nespecifikované, avšak dostatečné množství newtonmetrů. K těm se v rychlostech do 70 km/h připojuje zadní elektromotor (nebo spíše elektromotůrek) s pouhými 3,9 kW a 52 Nm, který ale má díky vysokému převodu dostatečný elán.
Jak už jsme u Toyoty zvyklí, celý pohon je naladěn velmi elegantně a vlastně ani nevíte, že zde vypomáhá elektřina. Žádné cukání nezažijete, systém pracuje mimořádně plynule a pomáhá vykrývat energeticky náročnější situace nebo podpoří trakci, když je jí na přední nápravě nedostatek. Čtyřkolkové drifty samozřejmě nejsou parketou tohoto crossoveru, ale pohon 4x4 vám dodá potřebnou sebejistotu, pokud se pohybujete na sněhu, ledu nebo nezpevněném povrchu.
Automat typu e-CVT se rovněž chová způsobně, pokud nemáte plyn na podlaze, nevyhledává vysoké otáčky a rozumný akustický komfort zajistí i na dálnici, kde výhradně benzinová předokolka s manuálem točí přes tři tisíce a je tak dost slyšet. Zde je situace lepší, ale i tak se umí tříválec v otáčkách ozvat drnčivým zvukem, i když méně často než u verze bez elektrické podpory. S dálnicí si mimochodem hybrid poradí o chlup zdatněji i po stránce směrové stability při bočním větru.
Výhodou je i sofistikovanější zadní náprava. Ne že by předokolka s torzní tyčí trpěla nedostatkem pohodlí, nerovnosti zvládá velmi zdatně, ale u hybridu záď poskakuje o něco méně. V obou případech je jízdní komfort na dobré úrovni – a to měl zkoušený hybrid kola v maximální velikosti 18 palců, zatímco dříve testovaná předokolka obouvala sedmnáctky. Vůz si vede zdatně i v zatáčkách, v přesném řízení je tak akorát zpětné vazby, nedotáčivost bývá důsledkem skutečně hrubého zacházení nebo řidičské chyby.
Nyní ale k otázce, která vás jistě zajímá nejvíce – spotřeba. Už u nehybridního modelu jsme chválili úsporný pohon, se kterým se dalo jezdit za méně než 5,5 l/100 km. Vězte tedy, že hybrid si vystačí s nějakými 4,6 l/100 km. Jistě, není to 3,8 litru jako u jedničkové dieselové Octavie, ale na současné poměry jde o úctyhodné číslo. Ale to je u hybridu kombinováno s dvěma dalšími údaji, které mohou potenciálním zájemcům poněkud nahlodat představu o úsporách.
Začněme menším z problémů: Nádrž. Hybrid má kapacitu pouhých 36 litrů a i když jezdí za málo, oproti nehybridu s 42l nádrží si z hlediska četnosti tankování moc nepolepšíte. Problém druhý a vážnější: Cena. Hybridní čtyřkolka startuje na 615.000 Kč v druhé nejnižší (avšak kompletní) výbavě Comfort. To je o 50.000 Kč více, než u ještě úspornějšího hybridu s pohonem předních kol, oproti čistě benzinové verzi s automatem jde o rozdíl 105.000 Kč a proti benzinovému motoru s šestistupňovým manuálem se bavíme už o 140.000 Kč. Ve stejné specifikaci.
Výhodou hybridu je dostupnost dvou nejvyšších specifikací Executive a Adventure, maximální (akční) cena čtyřkolky je ale nezanedbatelných 710.000 Kč, což je na auto na technické bázi a s rozvorem městského Yarisu – byť povedené – pořádný ranec. Pokud srovnáme konvenční předokolku s hybridní čtyřkolkou ve stejné výbavě Comfort, úspory plynoucí z nižší spotřeby se dle naší chytré kalkulačky začnou vyplácet po nějakých 350.000 kilometrech. Pokud si tedy hybrid s 4x4 pořídíte, nebude to kvůli finanční stránce věci, ale spíše půjde o schopnosti a kultivovanost.
Pokračování 2 / 3
Vpředu pohoda, vzadu je znát kratší rozvor
Za volant se vyhoupnete snadno, díky ideální výšce sedaček nad silnicí je nastupování pohodlné. S prostorem vpředu budou mít problém pouze nadstandardně vysocí a širocí jedinci, normálně rostlá osoba si na stísněnost stěžovat nebude. Z palubní desky nic výrazně neční, což prospívá vzdušnosti v první řadě sedadel. Ovládání klimatizace je řešeno hezky velkými otočnými ovladači a i pro hlasitost se našla klasická tlačítka vedle 9“ obrazovky infozábavního systému Toyota Smart Connect. V něm se zorientujete snadno skrze šest dlaždic pro různé funkce – ale stejně jako u dříve testované verze má spouštění navigace po nastartování k svižnosti hodně daleko.
Sedmipalcový digitální přístrojový štít je dobře čitelný a nemate řidiče zbytečnými designovými kudrlinkami. Po pravé straně obrazovky najdete stav nádrže a teplotu chladicí kapaliny, vlevo místo otáčkoměru ukazatel vytížení hybridního pohonu. Za voličem řazení na středovém tunelu oproti nehybridní předokolce přibyl přepínač jízdních režimů, tlačítko pro aktivaci výhradně elektrického pohonu a také volič pro pohon 4x4 s nastavením pro jízdu mimo silnici a po sněhu. Se sjížděním svahů pak pomůže přibrzďování, které aktivujete tlačítkem na středovém panelu.
Jan Mička, Richard Herbich
Na zadních sedadlech je rozumné množství místa nad hlavou, s prostorem pro kolena to ale není valné – navzdory solidním vnějším rozměrům je zde limitem rozvor klasického malého Yarisu. Zadní opěradla jsou dělena v poměru 40:20:40 (standardně u dvou vyšších výbav Executive a Adventure, nižší Active a Comfort mají 60:40), takže převezete delší předměty pohodlně i ve čtyřech.
Kufr se kvůli pohonu všech kol smrskl z 397 litrů na 320 litrů. Zhruba dvacetiprocentní pokles kapacity sice je znát, ale vzhledem k předpokládanému využití jako druhého (pří)městského přibližovadla do rodiny jde o stále použitelný prostor – byť s relativně vysokou nakládací hranou.
Pokračování 3 / 3
Závěr: Hodně umí, hodně stojí
„Plná palba“ je u Yarisu Cross s otazníkem. V nejschopnější konfiguraci pohonu jde o stroj, kterému nic nechybí a projede téměř všude. Potěší nízkou spotřebou, kultivovaností pohonu a snadnou obsluhou, nicméně jsou tu jisté kompromisy po stránce rychlosti startu navigace, velikosti nádrže a vzhledem k celkové ceně je také nutné ptát se na zpracování.
To u zcela dostatečně vybaveného kousku s cenou okolo půl milionu neurazí, ale když se u takto naspecifikovaného vozu přehoupnete přes 700 tisíc korun, některé méně kvalitní plasty už trochu zamrzí. Cross má řadu zcela objektivních kvalit, ale pokud se pro hybridní čtyřkolku rozhodnete, raději si neberte do ruky kalkulačku.
Toyota Yaris Cross: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
435.000 Kč (1.5 Dynamic Force Active/92 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
710.000 Kč (1.5 Hybrid Adventure/85 kW) |
Cena testovaného vozidla |
727.000 Kč (1.5 Hybrid Adventure/85 kW)
|
Technické údaje: Toyota Yaris Cross
Rok • stupeň výbavy
2022 • Adventure
Počet válců/ventilů na válec
3/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 490 cm3
Vrtání • zdvih
80,5 mm • 97,6 mm
Nejvyšší výkon
68 kW (92 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
120 Nm při 3 600 až 4 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,8 s
Nejvyšší rychlost
170 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
320 l • 1 038 l
Objem palivové nádrže
36 l
Hmotnost: provozní • celková
1 260 kg • 22 440 kg
Prům. spotřeba: komb.
4,7 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 517 mm • 1 517 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 180 × 1 765 × 1 560 mm
Základní výbava: 18" kola z lehkých slitin, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, kožený multifunkční volant, ambientní osvětlení, automatická dvouzónová klimatizace, zadní parkovací kamera, přední a zadní parkovací senzory, bezklíčové odemykání, bezdrátové nabíjení chytrého telefonu, vyhřívaný volant, světelný a dešťový senzor, bi-LED světlomety, LED mlhovky vpředu, sada na opravu pneumatik, sklopná zadní sedadla v poměru 40.20:40, látkové čalounění s koženými bočnicemi, palubní počítač se 7" displejem, multimediální systém s 9" obrazovkou včetně navigace, asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, sledování únavy řidiče, sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, sedm airbagů atd.
Příplatková výbava: Lak zlatá hřejivá + černá střecha (17.000 Kč)