TEST Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force: Když malý Jarda povyroste, šarm neztratí

Máme tu další crossover na bázi malého hatchbacku. Podání růstového hormonu malému autu občas nefunguje, ale to není případ Yarisu Cross.
Radosti
Úsporný a živý motor
Snadná obsluha základních funkcí i infotainmentu
Jízdní komfort
Férová cena vzhledem k hodnotě
Starosti
Vysoké otáčky na dálnici
Pomalý start navigace
9  /10

Ten recept si oblíbila řada automobilek. Škoda udělala ze Scaly o něco vyšší Kamiq, Renault vykřesal z techniky Clia a Capturu honosnou Arkanu... A i když to může na první pohled znamenat, že si tak výrobci usnadňují práci a výchozí model prostě zvýší a nafouknou, výsledky nemusí být špatné. Zvlášť když pracujete s kvalitním základem, jakým je Toyota Yaris. S tímto stylovým autíčkem je svezení příjemné, ale otázkou je (stejně jako u výše zmíněných případů konkurentů), zda je výrobce oprávněn žádat více peněz za stejnou techniku v jiném balení.

Pojďme se nejprve podívat na tvrdá fakta. Platforma TNGA GA-B je samozřejmě u normálního Yarisu i většího Crossu stejná, rozvor 2560 mm taktéž. Crossover je ale o celých 24 centimetrů delší, o dva centimetry širší a o 9,5 centimetru vyšší. V nabídce chybí litrový tříválec – zákazník u crossoveru vybírá mezi dvěma tříválcovými patnáctistovkami s hybridem, nebo bez něj. Klasické provedení 1.5 Dynamic Force má výkon 92 kW (125 k) a dostanete ho s manuální nebo automatickou převodovkou. Hybrid disponuje systémovým výkonem 85 kW a k mání je výhradně s automatem e-CVT. Specialitou hybridu je možnost dostat pohon všech kol, u nějž nahrazují zadní torzní příčku dvojité lichoběžníky.

My zde ale máme po stránce pohonu úplný základ – předokolka, manuál, žádné elektromotory. Je sympatické, že i když hybridní technice Toyoty při její současné vysoké úrovni není moc co vytknout, automobilka nezapomíná na ty, jimž jízda na baterie nevoní.

Patnáctistovka má dost elánu na auto s posádkou i nákladem, nízkých otáček se nebojí a do těch vyšších jde ochotně. Subjektivní pocit adekvátní dynamiky v přímce je možná způsoben vcelku krátkým zpřevodováním – na dálnici na šestku motor točí přes tři tisíce otáček a je tak o chlup hlučnější, než by bylo zdrávo. Na druhou stranu, tříválec má v této hladině dost síly, takže k podřazování na pětku sáhnete jen ve výjimečných případech. Spotřeba se pohybuje okolo pěti a půl litru na sto, což je v kombinaci s 42litrovou nádrží zcela v pořádku. A pozor, tlačítko vypínání stop/startu v kokpitu nehledejte – Yaris Cross ho nemá.

Obsluha řízení nehází pilotovi klacky pod nohy. Řadicí páku s příjemně velkou hlavicí má hezky po ruce, kvalty nedrhnou a strefíte se vždy. Spojka neklade velký odpor, nepřetíží ani ženské lýtko, a v brzdách je dobrý cit. Řízení sice nesnese srovnání s GT 86, ale o nějaké ty informace se i tak podělí.

S českou silnicí si Yaris Cross poradí zdatně, kola stíhají kopírovat i rozbitý povrch a nemají tendenci odskakovat. Na 17“ discích v pneumatikách o rozměru 215/55 je jízdní komfort hodně slušný, posádka se nemusí bát nadskakování na výmolech nebo dírách v asfaltu. Pro pořádek – u Yarisu Cross jsou základem šestnáctky a maximem osmnáctky.

Doménou této benzinové verze jsou města a okresky, na dálnici se sice můžete vydat a zvládne ji, ale jak už jsme konstatovali, motor v legálním stotřicítkovém tempu točí hodně a projevuje se také aerodynamický hluk. Při silnějším bočním větru pak autíčko vyššími boky a hmotností okolo dvanácti metráků trochu vlaje a řidič se musí pilotáži opravdu věnovat. Naopak při parkování vám kompaktní Toyota vyjde vstříc – díky přehledné karoserii a stopovému průměru otáčení 10,6 metru zaplujete do parkovacího místa velmi snadno.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Diskuze (23) Další článek: Týden na zpátečku: Čtyřkolka Lexus, ponorka na poker a konec legendární driftovací trati

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz