Toyota Yaris a Škoda Fabia: Andílci s ďáblíkem v těle

Nestává se to vždycky, ale někdy i nadupaného sporťáka předjede velkou rychlostí auto patřící do kategorie malých vozů. My takto na silnicích před pár dny provokovali s modely Toyota Yaris a Škoda Fabia, přesněji řečeno s jejich špičkovými variantami T-Sport a Elegance 2,0 MPI.
Toyota Yaris a Škoda Fabia:  Andílci s ďáblíkem v těle
Smyslem tohoto testu je ukázat, že rychlost se neskrývá jen pod elegantní karosérií manažerského sedanu či sportovního kupé, ale že i posmívaná nákupní taška může v tomto ohledu překvapit. Oba vozy v testu jsou nejvýkonnějšími variantami daného modelu, stojí kolem půl miliónu Kč a okolnímu provozu dokáží připravit skutečné překvapení. Každý z nich na to však jde trochu jinak.

Moment překvapení

Většina Fabií se po českých silnicích pohybuje s motory 1,4 MPI o výkonu 44 kW a Toyotu Yaris máme všichni zažitou jako auto roku 2000, jež vyniká úsporným litrovým motorem o výkonu 50 kW. Řidiči výkonnějších vozů tak znají Fabie i Yarisy jako nepříliš dynamické účastníky silničního Klepněte pro větší obrázekprovozu, kteří většinou po prvním zablikání rychle vyklízejí levý pruh dálnice.

Je tak pro ně značným překvapením, když některý z těchto vozů zareaguje razantním zrychlením. V tom právě tkví kouzlo malých výkonných vozů, které kdysi „postavili“ u Volkswagenu (Golf GTI) – nikdo by do nich jejich schopnosti neřekl, takže při silničních „soubojích“ na jejich straně stojí moment překvapení. Než se tak řidič Passatu vzpamatuje, je Fabia 2,0 MPI či Toyota Yaris T-Sport většinou dávno z dohledu. Až při studiu autokatalogu v klidu domova pak překvapený motorista zjistí, že ta nákupní taška měla pod kapotou tolik výkonu, co jeho rozměrný sedan, což ve spojení s nízkou hmotností znamená jednoznačně lepší dynamiku.

Tradice a pokrok

Zanechme však poněkud zakomplexovaných úvah o tom, jak „chudý“ člověk za volantem malého vozu může vyškolit bohatého podnikatele jedoucího v luxusním sedanu a věnujme se srovnání testovaných vozů. Oba patří do kategorie malých automobilů, i když každý na její opačný konec. Škoda Fabia je s celkovou délkou 3960 mm o celých 325 mm delší než Toyota Yaris a též rozvor náprav má s hodnotou 2462 mm v dané třídě nadprůměrný a o 92 mm větší než Toyota.

V úvodu jsme naznačili, že každý z vozů dociluje své dynamiky jiným způsobem. U Škody vsadili na tradici, když pro pohon vrcholného provedení Fabie použili motor, jenž je ukázkou z automobilové historie. Má objem válců dva litry, litinový blok a osmiventilový rozvod OHC. Již v osmdesátých letech minulého století pracoval pod kapotou tehdejšího Volkswagenu Passat. Pro použití ve Škodě dostal bezkontaktní zapalování a vícebodové vstřikování paliva, díky tomu plní dokonce nejnáročnější emisní normu Euro IV. Na svůj objem má dost nízký výkon 85 kW a vysoký není Klepněte pro větší obrázekani vrchol točivého momentu 170 N.m, který je však dosahován velice brzo – již při 2400 otáčkách.

U Toyoty vsadili na pokrok. Její motor má objem válců jen 1,5 litru, šestnáctiventilový rozvod DOHC, plynule proměnné časování sacích ventilů označované VVT-i a samozřejmě také vícebodové vstřikování s bezkontaktním zapalováním. Plní sice jen aktuální normu Euro III, ale zato má vzhledem ke své velikosti vysoký výkon 78 kW a vcelku očekávaný vrchol točivého moment 145 N.m při 4200 otáčkách.

Shrnuto a podtrženo, motor Fabie bojuje svojí velikostí a motor Yarisu zase moderní technikou. O tom, který automobil bude jezdit dynamičtěji však nerozhoduje pouze výkon jeho motoru, ale především poměr mezi výkonem a hmotností. U Fabie připadá na každý kilowatt výkonu 14,11 kg pohotovostní hmotnosti (prázdná Fabie 2,0 MPI váží 1200 kg), zatímco každý kilowatt produkovaný motorem Yarisu musí táhnout téměř o kilogram méně – jen 13,14 kg (prázdný Yaris T-Sport váží 1025 kg).

Dynamika především

Teoretický předpoklad v případě námi testovaných vozů nachází oporu v parametrech udávaných jejich výrobci. Dvoulitrová Fabia zrychlí z klidu na 100 km/h za 9,9 sekundy, zatímco sportovní Yaris to zvládne za čistých devět sekund. V otázce maximální rychlosti platí něco jiného. Tam jde o poměr aerodynamického odporu vůči výkonu motoru a je-li odpor u obou vozů zhruba stejný, jede rychleji ten s výkonnějším motorem. Podle údajů výrobce tak Yaris jede nejvíce 190 km/h a Fabia 195 km/h.

Pojďme však k prvnímu praktickému srovnání – co se stane, když oba vozy postavíme vedle sebe a rozdají si to ve sprintu. Škodovka možná trochu zaspí na startu, protože její motor reaguje na sešlápnutí Klepněte pro větší obrázekplynu dosti těžkopádně a s prodlevou. Zato Toyota vyrazí jak namydlený blesk, zde se stačí na pedál akcelerátoru jen podívat a první koně se probouzejí k životu. I následující vteřiny po startu pak jsou ve jménu vítězství její moderní techniky.

U motorů obou vozů zasahuje omezovač při 6500 otáčkách, ale u Toyoty Yaris T-Sport je hned po zařazení vyššího převodového stupně k dispozici výkon, jenž vás opět zamáčkne do sedačky, zatímco těžkotonážní motor Škody potřebuje nejdříve sesbírat síly, aby pak od pěti tisíc otáček výše zabral s dunivou razancí. Úvodní část sprintu však toyota nevyhrává ani tak díky výkonu a pružnosti motoru, jako zásluhou svého zpřevodování. Tohle auto má převody jako skutečný závodní vůz: krátké a poskládané těsně u sebe. Zatímco převodovka Fabie je přizpůsobena pro ekonomický a tichý provoz na dálnicích a má tedy dlouhé převodové poměry, tak u Yarise mysleli konstruktéři výhradně na sport. V praxi tak u Toyoty řadíte „čtyřku“ po dosažení otáčkového maxima již ve sto dvaceti, zatímco ve Škodovce třetí rychlostní stupeň končí až při rychlosti 150 km/h.

Kratší převody vždy znamenají lepší akceleraci, ale je-li naše dráha dostatečně dlouhá, Fabia nakonec přece jen nad Yarisem zvítězí. Tkví to právě v převodech. Již při sto třiceti totiž motor Yarisu „točí“ 4000 otáček a v rychlosti asi 205 km/h zasáhne při 6500 otáčkách omezovač. Fabia má „pětku“ mnohem delší, při 130 km/h „točí“ jen 3400 otáček. A ani při praktickém maximu zhruba 220 km/h není dosaženo otáčkového maxima – takže se na dlouhých rovinách Yarisu vzdaluje.

Sport a komfort

Již popis zpřevodování obou vozů mnohým naznačí, na co jejich konstruktéři při vývoji nejvíce mysleli. Není to nikterak těžké uhádnout ani z designu. Zatímco „dvoulitrová“ Fabie se od svých slabších kolegyň ničím neliší a za patnáctipalcová kola stejně jako za sportovní paket obsahující anatomické sedačky a kůží potažený tříramenný volant je nutné připlatit, u Yarisu T-Sport jsou tyto prvky ve standardu.

Sportovní Yaris se vůbec dost výrazně liší od běžného provedení tohoto modelu. Má výraznější přední nárazník s většími vstupy vzduchu a integrovanými mlhovkami, jinou mřížku chladiče nesoucí znak T-Sport (Toyota Sport), vytažené blatníky, nástavce prahů, mohutnější zadní nárazník, nižší světlou výšku a i nápis Toyota na zádi je zde červený. Sportovní model poznáte i v interiéru a to nejen podle zmíněných sedaček a sportovního volantu potaženého bílo-černou kůží, ale i podle hlavice řadicí páky a hlavně při pohledu na přístrojovou desku. Stejně, jako ostatní malé Toyoty má i Yaris T-Sport přístroje v Klepněte pro větší obrázekkapličce uprostřed palubní desky, ty však nejsou digitální se speciální „vzdálenou“ projekcí, ale klasické analogové, navíc bíle podbarvené.

Opět shrnuto a podtrženo – Yaris vedle Fabie vypadá jako produkt pečlivého úsilí nějaké tuningované firmy, nutno však říci že takové, která ví, co dělá. Provedené úpravy jsou u něj nejen pěkné, ale i funkční. Zmenšilo se množství vzduchu proudící pod vozem a bez nežádoucích turbulencí se zvýšila rychlost tohoto proudu, takže malá Toyota je nyní ve vysokých rychlostech nečekaně aerodynamicky stabilní – i ve na hranici maximální rychlosti drží přímý směr, jako by jela v kolejích, což u takto malých vozů není rozhodně běžné.

Sportovní jízda

Rozdíly mezi oběma vozy nejlépe vyniknou, začnou-li se honit na úzkých vesnických silničkách plných zatáček. Škoda Fabia se v zatáčkách chová velmi dobře, ale vlivem relativně měkkého pérování se v nich výrazněji naklání a řidič tak často ztrácí odvahu využít maximálního příčného zrychlení, které vůz nabízí. Zato podélné zrychlení si jistě vychutná do sytosti, zejména díky účinným brzdám. Ty jsou kotoučové na všech čtyřech kolech, přičemž zadní kotouče odvádějí svoji práci možná až s přílišnou vehemencí, takže záď vozu má při přibrzdění v zatáčce tendenci vybočovat.

Také ABS příliš nepřeje sportovní jízdě, když brzdný účinek začíná regulovat dosti brzo. Dvoulitrový osmiventilový motor vyžaduje trochu zvyku, ale jistě si vás získá svojíi buldočí vůlí táhnout. Stoupání tak jsou na dynamice Fabie jen málo znát a bude-li to potřeba, tak s ním snad vytáhnete i autobus z příkopu. To se pak ale sériově dodávaný protiprokluzový systém pěkně zapotí. Největším nepřítelem sportovní jízdy však u Fabie je elektrohydraulický posilovač řízení, jehož účinek sice se zvyšující se rychlostí klesá, ale ne tak, jak by bylo pro sportovní účely potřeba. Též lehoučké řazení lanovody neposkytuje takový cit pro třídění koleček v převodovce, jaký je potřeba při rychlém řazení s jen částečným vyšlápnutím spojky.

To Yaris T-Sport má posilovač nastavený podle našeho gusta a také účinek čtveřice kotoučových brzd tady lze lépe dávkovat. Škoda jen, že ABS není o nic sportovnější, než u Škody. Zatáčky Yaris projíždí radostněji než Fabia, tvrdší pérování a kratší rozvor mu dodávají vlastnosti motokáry. Společně se spontánní reakcemi jeho neuvěřitelně pružného motoru, který snese stejně dobře jízdu rychlostí 80 km/h na zařazený druhý i pátý převodový stupeň, vás tak bude jízda s ním mnohem více bavit. Jedním z nejlepších prvků v ovládání tohoto vozu je jeho řazení. „Kvalty“ tam padají s kovovým lupnutím a hlavně až neskutečně rychle, jako v pravém závodním automobilu. Po chvíli překonáte i obavu z vyšší pozice sezení, která je v tomto voze tím jediným, co brzdí sportovní emoce. Též subjektivní pocit horšího bezpečí v subtilní Toyotě oproti robustní Škodě nemá reálný základ – v nárazových testech Euro NCAP získaly oba dva vozy špičkové čtyřhvězdičkové hodnocení.

Praktické použití

Zatímco při sportovním řádění jednoznačně vítězí Yaris, v každodenním používání nás více oslovila Fabia. A to i přes vyšší spotřebu - při klidné jízdě jsme jí na zkušebním okruhu naměřili 7,6 l/100 km, zatímco Yaris byl o dost úspornější, když v testu na 100 km průměrně spotřeboval jen 6,3 litru. Fabia je totiž při jízdě předpisovými rychlostmi relativně tichá a její podvozek s posádkou zachází velmi vybraným způsobem. Kromě dobré prostornosti a dostatečného zavazadelníku je její hlavní předností velmi kvalitní dílenské zpracování – ani pražská dlažba z vozu nevyloudí jediné zavrzání. Dále Fabia ve výbavě Elegance boduje dobrou komfortní výbavou, když oproti Yarisu obsahuje navíc elektrické stahování zadních oken, vyhřívání předních sedaček a poloautomatickou klimatizaci.

Ani Yaris T-Sport však ve své pětidvéřové variantě rozhodně není nepraktický. Posuvná zadní lavice a velká výška vozu umožňují i cestu čtyř dospělých osob s bezvadným prostorovým komfortem jak v oblasti kolenou, tak nad hlavou. Podstatně menší délka Yarisu oproti Fabii je tak znát jen v zavazadelníku, který má při „komfortní“ pozici zadních sedadel jen malý objem 210 litrů a skrývá se pod ním pouze dojezdové náhradní kolo. Hlavní chybou japonského vozu však je špatná akustická pohoda v interiéru. Sportovní zvuk motoru, který na dálnici citelně proniká do interiéru, vás na delších cestách omrzí, při krátkých jízdách po městě zase ruší pazvuky v interiéru. Karosérie totiž nemá zrovna příkladnou torzní tuhost, takže se na nerovnostech kroutí a tvrdé plasty vržou. Na druhou stranu – nižší zákonné pojištění a tříletá záruka na nový vůz jsou fakty, kterými sportovní Toyota silně boduje i u prakticky založených lidí.

Škoda Octavia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 163 602 km
Cena: 150 000 Kč
Škoda Octavia 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 88 111 km
Cena: 204 000 Kč
Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 154 604 km
Cena: 125 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků