Toyota Yaris 3D: chudší příbuzný (test)

Toyota Yaris 3D: chudší příbuzný (test)

Toyota Yaris je nabízena v tří a pětidveřovém provedení. Zatímco v pětidveřovým je v nabídce podstatně více různých výbav, třídveřové provedení se musí spokojit s chudší nabídkou. Vyzkoušeli jsme základní model a váháte-li, jaký Yaris zvolit, tento test vám jistě napoví.

Nového Yarise jsme na AutoRevue.cz podrobně proklepli už začátkem května. K testu jsme tehdy získali model vybavený pěticí dveří a ve výbavě Terra Cool, která byla doplněna velmi hezkou metalízou. Nyní jsme si vyzkoušeli zcela základní model – opět s benzinovým litrovým tříválcem, ale ve výbavě Base Cool, v níž stojí vůz jen 284 900 Kč. I tento model ale nabízí velmi dobrou výbavu, v základu máte posilovač řízení, el. ovládaná zrcátka, přední airbagy, ABS, CD přehrávač a klimatizaci, což mnoha uživatelům bude jistě stačit. Dodám jen, že za stejnou cenu se prodává pětidveřové Aygo, které má navíc centrál, přední okna v el. a boční airbagy. Přitom Yaris je podstatně prostornější a dospělejší vůz.

Čtěte také Test Toyoty Yaris 5D 1.0 Terra Cool

Náš testovaný model byl oproti základu dovybaven el. stahováním oken, které nemělo standardní provedení – ostatně podívejte se na ovladače stahování v dříve testovaném pětidvířku. Doplněno bylo i centrální zamykání na dálkové ovládání s alarmem; tím jsou testované vozy vybaveny vždy. Tuto výbavu máte v modelu Terra Cool, která stojí 314 900 Kč. Ve standardu má navíc ještě boční airbagy, el. ovládaná přední okna a také 15" ocelová kola, která vypadají na voze lépe než základní 165/70 R14. Třídveřový hatchback stojí v základní výbavě Base (bez klimatizace) 264 900 Kč, motor 1.3 64 kW je dostupný pouze v Terra a Terra Cool a připlácíte za něj oproti základnímu litru jen 10 000 Kč – vzhledem k vlastnostem motoru vřele doporučuji.


Třídveřové provedení působí dynamičtěji

Pro pětidvířko i nafťák

Daleko bohatší výbavy nabízí pětidveřový model: najdete zde standardní názvy jako Base, Terra, Sol a Lux. S tímto modelem si navíc můžete pořídit i nafťák 1.4 D-4D s výkonem 66 kW, který už dokáže s malým Yarisem hezky zacvičit – na stovku se rozjede jen za 10,7 s, zatímco třináctistovka udělá stovku za 11,5 s. Nafťák má také nejnižší spotřebu, chlubí se 4,5 l/100 km v kombinaci, zatímco litr spotřebuje 5,4 l a třináctistovka 6 l. Na naftu ale zapomeňte, protože stojí o 55 tisíc více než srovnatelný benzínový čtyřválec. Ve výbavě Terra (nabízí se jen ve výbavách Terra a Sol), v níž nemá ani klimatizaci, stojí 374 900 Kč. Na trhu najdete rozhodně lepší nabídky, viz např. Hyundai Accent 1.5 CRDi, Hyundai Getz 1.5 CRDi, Kia Rio 1.5 CRDi aj.


14" kola jsou na boubelatý vůz příliš malá

V třídveřovém provedení působí Yaris o něco dynamičtěji, protože si konstruktéři mohli více vyhrát s profilem zádi. Vůz už nevypadá jako bonbonek, získal výraznější rysy díky protažení předních dveří a jinému profilu zadního sloupku. Jen ta základní červená nevypadá úplně nejlépe, rozhodně by to chtělo nějakou slušivou metalízu nebo perleť; třídvířko si dokážu představit v černé s hezkými stylingovými doplňky a na slušivých 15“ litých kolech. Bohužel liťáky jsou až ve výbavě Lux a ta není pro Yaris 3D dostupná. Můžete si ale připlatit 20 000 Kč za paket, v němž dostanete litá kola, přední mlhovky a chromovanou koncovku výfuku.


Dveře jsou skutečně obrovské

Dozadu se jde hůře

Nastupování dozadu je v třídveřovém provedení o poznání složitější a méně pohodlné – na druhou stranu ušetříte 15 000 Kč za druhou dvojici dveří. Přední dveře jsou velmi mohutné a těžké, takže na dovření budete potřebovat více síly. Na druhou stranu při doklapnutí vydají hezky sytý a dospělý zvuk, nic plechového, jak bývá u malých aut zvykem. Předním sedadlům se po odjištění odklopí opěradlo a posunou se vpřed; svou pozici si pamatují, takže není je nutné pokaždé nastavovat. Třídveřový Yaris zachoval plnou variabilitu zadní lavice, kterou tak lze posunovat. Díky tomu je vzadu i zde královský prostor, v této třídě skutečně nevídaný. I pokud jsou zadní sedadla zcela vpředu, lze si vzadu sednout; musíte ale mít konfekční velikost, jinak se tam horko těžko naskládáte.

 
Nastupování dozadu je o něco horší

   
Vzadu je místa dostatek

Čtrnáctky jsou měkčí

Jízdní vlastnosti třídveřového Yarisu se nijak zvlášť nezměnily, jiná konstrukce sice slibuje vyšší tuhost karoserie, toho si ale na základních 14“ kolech moc neužijete. Zatímco na patnáctkách se vůz choval velmi jistě, měl jen větší náklony, zde daleko dříve dosáhnete na limit přilnavosti a gumy začínají pískat. Vůz se stejně jako na patnáctkách chová neutrálně, jen se dříve sune ze zatáčky ven. Méně citlivé mi přišlo řízení, které je i na patnáctkách docela tupé; nemáte naprosto šanci zjistit, co se děje pod koly. Posilovač je naladěn vyloženě na jízdu po městě a 14" kola perfektně likvidují všechny díry; ostatně o kvalitě „žehlení“ jsem psal už dříve. Nyní je to ještě o poznání lepší, větší profil pneu tu rozhodně má vliv.

  Ovládání el. oken bylo doděláno stejně jako ovládání centrálu

Za mimořádně povedené považují odhlučnění od aerodynamického svistu, jedete 150 km/h po dálnici a stále si můžete bez problému povídat se spolujezdcem, líbí se mi také odhlučnění hluku od náprav. Zkrátka podvozek je vynikající a věřím, že i v chystané sportovní verzi si zachová svoje kvality a Toyota z něj neudělá kostitřas. Mimochodem do sporťáku se spekuluje o motoru 1.8 103 kW, který by z lehkého Yarisu udělal piráta silnic – stovku by mohl mít určitě za 8 s. Otázkou je jen cena, ta se rozhodně pod 500 tisíc nedostane.

  
Zavazadelník je stejně variabilní jako u 5D verze, ale hůře přístupný při sklopení sedadel

Bzučí, ale nežere

Zde se opět musím nepříliš lichotivě vyjádřit o zvuku litrového tříválce, který bzučí jako mixér po generální opravě kombinovaný s vysavačem. Malý objem nedává mnoho šancí na dospělý zvuk stejně jako chybějící válec. Vibrace se do interiéru přenášejí v rozumné míře, při zapnutí klimatizace se ale o poznání zvýší. Nejlépe se motor cítí ve vyšších otáčkách, má totiž nízký točivý moment a tedy menší výkon v nízkých otáčkách; při jízdě udržujte min. 2 500 ot., lépe 3 000 ot., jinak motor nebude vůbec reagovat na plyn. Zatímco v lehounkém Aygu byl motor velmi čilý, s těžším Yarisem si příliš neporadí; o tom svědčí dříve naměřená pružnost a stovka za 16 s.

Pokud ale budete jezdit převážně sami, s motorem si vystačíte a potěší vás lineární růst výkonu až do 6 000 ot. Na dálnici lze bez problému udržovat 140 km/h, musíte ale počítat s tím, že ve stoupáních budete někdy nuceni podřadit až na trojku – to když vás někdo zpomalí. Zkrátka abyste dosáhli rozumné dynamiky, je nutné motor točit. Co mne ale překvapilo, byla spotřeba agregátu. Oproti dřívějšímu testu pětidvířka se mi nyní podařilo dosáhnout v průměru spotřeby 5,7 l na 100 km, což bylo bezesporu dáno i počasím – nebylo nutné tak často zapínat klimatizaci, a současně jsem více „času“ strávil jízdami mimo město. Ale i na dálnici jsem místo za 6,5 l jel pouze za 5,9 l – že by mělo třídvířko lepší aerodynamiku? Těžko říct. Na každý pád spotřeba 5,7 l je skvělá vzhledem k tomu, že jsem vůz nijak nešetřil a že si slabý motor musel poradit s těžkým vozem. To jen ukazuje na jeho kvality – agregát má navíc i velmi nízké emise. Nebýt to tříválec, nebylo by mu co vytknout.

Výborný vůz

Nový Yaris je bezesporu povedený vůz, který má velmi dobrou základní výbavu. Nicméně pokud chcete něco více – klimatizaci, více airbagů apod., už si musíte připlatit docela balík. Rozumně vybavené třídvířko stojí s motorem 1.3 64 kW 324 900 Kč, což není málo – už výše jsem psal, že na trhu máme výhodnější nabídky. Na druhou stranu Yaris potěší kompaktními rozměry, které se hodí ve městě, a současně velkým vnitřním prostorem, stejně jako variabilitou zavazadlového prostoru (až 363 l). Pokud mohu doporučit, ignorujte základní litrový motor a kupte třináctistovku – dosáhnete výrazně lepší dynamiky, motor má lepší zvuk a spotřeba o mnoho nevzroste.

Plusy:

  • dobrá základní výbava 
  • vysoká variabilita zavádkového prostoru
  • velký prostor na zadních sedadlech
  • odhlučnění a kvalita podvozku

Minusy:

  • slabý motor
  • nevyvážený zvuk motoru
  • horší přístup na zadní sedadla

Základní cena (Base Cool): 284 900 Kč

Technické parametry

Motor

  • zážehový tříválec, uložený vpředu napříč, 12V
  • Objem: 998 ccm
  • Největší výkon: 51 kW/6 000 ot.
  • Největší točivý moment: 93 Nm/3 800 ot.
  • Palivo: natural 95
  • Emisni norma: EU 4
  • Emise CO2: 127 g/km

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 155 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 15,7 s
  • Spotřeba paliva: 
    • město: 6,4 l/100 km
    • mimo město: 4,9 l/100 km
    • kombinovaná: 5,4 l/100 km

Podvozek:

  • Přední náprava: zavěšení McPherson
  • Zadní náprava: vlečená ramena
  • Brzdová soustava:
    • Vpředu: kotoučové
    • Vzadu: bubnové

Hmotnosti:

  • Pohotovostní hmotnost: 1 055-1 105 kg
  • Užitečné zatížení: 335-385 kg

Vnější rozměry:

  • Rozměry: 3 750 x 1 695 x 1 530 mm
  • Rozvor: 2 460 mm
  • Průměr otáčení: 9,4 m

Vnitřní rozměry:

  • Objem zavazadlového prostoru: 272-363 l
  • Objem zavazadlového prostoru - sklopena sedadla: 737 l
  • Objem palivové nádrže: 42 l

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud