Kapitoly článku:
Čtyři pro ČR
Paleta motorizací pro nové Verso zahrnuje pět jednotek. Tři jsou naftové, dvě zážehové. Tím nejdostupnějším, co si můžete pro tento model koupit, je benzinová jedna-šestka o výkonu 132 k. Výkonnější alternativou je jedna-osmička naladěná na 147 koní. V obou případech je standardem šestistupňová manuální převodovka, pro výkonnější benzinový čtyřválec lze pořídit také bezstupňový automat.
Pro zájemce o diesel je připraven přepracovaný přeplňovaný dvoulitr D-4D disponující parametry 124 koní a 310 Nm. Motor dostal nové turbo, ložiska s nízkým třením a v praxi nabídne vrchol točivého momentu o 200 ot./min dříve. Standardem je samozřejmě také filtr pevných částic a manuální šestistupňová přeovodovka. V kombinovaném cyklu by si mělo Verso osazené touto jednotkou vystačit s přídělem necelých pěti litrů nafty na 100 km. Jestliže se vám zmíněné parametry zdají nedostatečné, je připravena ještě dieselová dva-dvojka. Pro Verso je naladěná buď na 150 koní, nebo dokonce na 177 koní. Na českém trhu se ale silnější verze nabízet nebude. Standardem pro agregát 2.2 D-CAT je šestistupňová automatická převodovka.
Co se jízdních vlastností týká, můžete se těšit na tužší naladění podvozku s přepracovaným předním zavěšením kol typu McPherson. Jiné jsou i tlumiče a pružiny. Inženýři také provedli několik dílčích úprav karoserie. Konkrétně přidali dalších 34 svarových míst kolem otvoru pátých dveří a c-sloupku. Výsledkem má vyšší tuhost.
Zapracovalo se také na podvozku, který je po modernizaci tužší. Naštěstí to u Toyoty nepřehnali, takže je Verso stále spíše komfortní.
Dvoulitr postačí
Jak už jsem napsal výše, na první kilometry za volantem modernizované Toyoty Vesro jsem si vzal naftový dvoulitr. Tabulkové údaje slibují zrychlení z nuly na stovku za 11,3 s a maximální rychlost 185 km/h. Nejsou to hodnoty, ze kterých byste spadli ze židle, ale vzhledem k tomu, že tohle auto má namířeno hlavně na rodiny s dětmi nebo menší firmy, jde o naprosto dostatečný motor. Samozřejmě jeho největší výhodou by měla být nízká spotřeba, kdy Toyota udává v kombinovaném cyklu 4,9 l/100 km.
První start mě nemile překvapil. Za Versem jsme se vydali do Francie, kde sice není taková zima, jaká aktuálně dorazila do ČR, ale v noci teploty spadly k nule, takže motor byl hodně studený. Každopádně první momenty nedoprovázel moc hezký projev. S trochou nadsázky diesel vypadal, že za chvíli z auta vystoupí. Naštěstí se velmi rychle ohřál a ukázal sliby představitelů automobilky v praxi. Opravdu jde bez vibrací, je příkladně tichý i kultivovaný.
Jakmile se dieselový dvoulitr ohřeje, nevíte o něm. Teplotu chladicí kapaliny na přístrojovém štítu nehledejte. Supluje ji pouze kontrolka.
Vrchol točivého momentu je k dispozici od 1600 do 2400 ot./min a podle toho také projev auta vypadá. Nad třemi tisíci už zátah výrazně slábne, točit je za hranici čtyř tisíc nemá příliš velký smysl. Stejně tak v rychlostech nad 140 km/h začíná pomalu nad motorem vítězit aerodynamický odpor a zrychlovat se základnímu naftovému Versu příliš nechce. Ideál je 130 – 140 km/h, kdy jediné co slyšíte, je sem tam nějaký ten aerodynamický svist.
Na téma spotřeby mohu přidat několik předběžných údajů. Testovací trasa přeci jen nebyla zas tolik dlouhá, takže si přesná čísla necháme na klasický test. Dálniční jízda do 130 km/h znamenala 6,9 l/100 km, svižné cestování po okreskách zvedlo spotřebu na 7,8 l/100 km. Troufám si tvrdit, že jezdit kolem šesti litrů by nemusel být velký problém.
Verso osazené naftovým dvoulitrem boduje především nízkou spotřebou. Jezdit kolem šesti litrů není příliš velký problém.
V zatáčkách jistější
Jednou z oblastí, kde se odehrály ty podstatnější změny, je podvozek. Ten má být tužší a jistější. Trochu jsem se bál, aby výsledek nedopadl jako u Sorenta, které považuji za až zbytečně tuhé. Naštěstí se nic takového nekoná. Toyota Verso nabídne velmi dobrý kompromis mezi jistou jízdou a pohodlím. Uvidíme, jak si poradí s českými rozbitými silnicemi.
K základní naftové jednotce dostanete šestistupňovou manuální převodovku. Jinou možnost nemáte. Na její konto můžu pouze chválit, protože je přesná, převody jsou tak akorát dlouhé a kromě toho je řadicí páka výborně při ruce. Aby byly informace o faceliftu úplné, přidám ještě elektrický posilovač řízení. Ten dostal nový software a v kombinaci s upravenou přední nápravou má přinést větší přesnost. Řízení je ale stále spíše přeposilované, nicméně u rodinného auta to nepovažuji za nějakou zásadní nevýhodu.