Toyota Venza podle Lotusu: jde to i „lehce”

Lotus Engineering představuje svoji vizi mimořádně odlehčených vozů pro budoucnost. Postavit lehké auto je zdá se stále možné.

U Lotusu byli vždy posedlí často až extrémním snižováním hmotnosti svých vozů. Colin Chapman šel v šedesátých letech dokonce tak daleko, až jeho monoposty ztrácely díky svým subtilním závěsům kola. Dodnes je pak značka Lotus úspěšným producentem kompaktních sportovních vozů, jež udivují právě hlavně svojí nízkou hmotností. Nyní zde dokončili dvě studie, které mají za úkol zkoumat možnosti dalšího zásadního snižování pohotovostní hmotnosti, přičemž některé jejich prvky by se mohly v sériové výrobě objevit okolo roku 2017. V těchto snahách totiž tkví hlavní potenciál pro redukci spotřeby paliva a emisí CO2.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

U Lotusu si vzali v obou případech za příklad crossover Toyota Venza, na jehož karosérii se konstruktérům podařilo uspořit plných 38 % hmotnosti. Jeden z vozů odpovídá vizi podmínek v modelovém roce 2017, ten druhý pak 2020. Kromě toho snížili počet karosářských dílů z více než čtyř stovek na 211. Přesto údajně zůstaly komfort prostoru pro posádku i úroveň  bezpečnosti na nezměněných hodnotách. Sedadla jsou nyní spolu s klimatizační jednotkou nebo navigační soustavou až o polovinu lehčí. Použití větších dílů umožňuje zvětšit interiér a snížit hmotnost. Za příklad poslouží rozměrný dotykový displej, jenž ovládá nejen klimatizaci, rádio a navigaci, ale též řazení převodovky a elektromechanickou parkovací brzdu. Prvky závěsů kol byly zmenšeny a těžké části byly ve své ploše zredukovány a nahrazeny lehčími náhradami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

 
Základ: Toyota Venza
(bez pohonné jednotky)
Lotus Engineering Design
Soustava
Hmotnost
(kg)
2020 Venza
2017 Venza
% Snížení hmotnosti
% Bilance nákladů
% Snížení hmotnosti
% Bilance nákladů
Karoserie
383
42 %
135 %
15 %
98 %
Blatníky
143
41 %
76 %
25 %
102 %
Nárazníky
18.0
11 %
103 %
11 %
103 %
Vytápění
9.25
0 %
100 %
0 %
100 %
Elektroinstalace
23.6
3 6%
96 %
29 %
95 %
Interiér
252
39 %
96 %
27 %
97 %
Osvětlení
9.90
0 %
100 %
0 %
100 %
Podvozek
379
43 %
95 %
26 %
100 %
Zasklení
43.7
0 %
100 %
0 %
100 %
Ostatní
30.1
24 %
99 %
24 %
99 %
Celkově
1290
38 %
103 %
21 %
98 %
 

 
Jak si můžete všimnout v přiložené tabulce, mnohdy velmi výrazně snížení hmotnosti neprovázejí zásadně zvýšené náklady. V extrémním případě celková bilance odpovídá snížení hmotnosti o 38 procent za cenu nákladů vyšších o pouhá tři procenta. Co byste řekli třeba Octavii s hmotností okolo 850 kg za víceméně současnou cenu? To by při aktuálních výkonech bylo docela jiné svezení za docela jiné spotřeby paliva.

Takto podle nás vypadá efektivita. Současné trendy jsou bohužel přesně opačné, ač se automobilky tváří jinak. Sehnat rozumně výkonné auto přiměřené velikosti s hmotností pod 1,5 tuny je prakticky nemožné. Snad se budoucnost bude podobat více vizi Lotusu než současnému stavu...

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků