Toyota v Paříži: Prius GT a super „čistý“ nafťák

V Paříži ukáže Toyota koncept vozu Toyota D-4D 180 Clean Power, který je vybaven nejvýkonnějším a nejekologičtějším vznětovým motorem ve své kategorii. Ukáže rovněž výkonný Pruis GT a faceliftovaný Land Cruiser s inovovaným nafťákem 3.0 D-4D.
Toyota v Paříži: Prius GT a super „čistý“ nafťák

Toyota D-4D 180 Clean Power Concept

Toyota D-4D 180 Clean Power concept naznačuje možnosti moderní dieselové technologie. Ultramoderní vznětový motor objemové kategorie 1,9 – 2,2 l, který se nachází pod kapotou tohoto vozu, se do sériové produkce dostane v průběhu příštího roku a bude se jednat o pohonnou jednotku s nejlepšími výkonovými parametry a nejnižšími emisemi ve své třídě.

Inovativní motor koncepční studie Toyota D-4D 180 Clean Power concept vnáší do objemové kategorie 1,9 – 2,2 l zcela nový význam pojmu „Clean Power“: je nejvýkonnější, má nejlepší točivý moment a díky unikátnímu systému Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) i nejnižší obsah NOx a pevných částic ve výfukových plynech na světě.

Srdcem zařízení Toyota D-CAT je DPNR (Diesel Particulate Nox Reduction System) a nový piezo-elektrický systém vstřikování common-rail. K této špičkové technologii jsou plně integrovány další řídicí systémy a zařízení, které společně přispívají ke konečné redukci emisí ve výfukových plynech.

Čtyřválcový motor Toyota D-4D disponuje výkonem 180 koní (130 kW), který je v kategorii pohonných jednotek objemu 1,9 až 2,2 l zcela ojedinělý a který je dosažitelný pouze u vznětových vidlicových šestiválců. Totéž platí o točivém momentu s maximální hodnotou 400 Nm. Nekompromisního souladu mezi maximálním výkonem a ochranou životního prostředí bylo možné dosáhnou pouze špičkovou dieselovou technologií, včetně unikátního systému Toyota D-CAT.

Inovovaný model Toyota Land Cruiser

Třílitrový turbodiesel D-4D modelu Toyota Land Cruiser byl vylepšen novým systémem vstřikování common rail, modernějším turbodmychadlem a především novým systémem Swirl Control System. Tyto modifikace přinášejí lepší výkonové charakteristiky motoru, zvláště v nízkých otáčkách, a přispívají k lepší ovladatelnosti vozu v terénu. Navíc zvyšují trakční schopnosti automobilu, jeho tažnou kapacitu, a to ve všech případech při redukci spotřeby paliva a emisí ve výfukových plynech.

Díky těmto úpravám vzrostl točivý moment na 410 N.m v rozmezí 1600 až 1800 1/min, čímž se agregát 3.0 D-4D stal z hlediska točivého momentu nejlepším čtyřválcovým motorem na trhu. Navíc 90 % maxima točivého momentu je k dispozici již při 1500 1/min. Kromě toho vzrostl i největší výkon motoru, a to o 3 k (2 kW) na 166 koní (122 kW) při 3400 1/min.

Pohonná jednotka 3.0 D-4D je nyní standardně pro všechny verze vozu vybavena novou šestistupňovou manuální převodovkou. Zvýšená pozornost při vývoji této převodovky byla kladena nejen na její minimální hmotnost a malé stavební rozměry, ale také na zlepšenou funkci a rychlost řazení.

Stávající čtyřstupňová samočinná převodovka byla nahrazena novým inteligentním pětistupňovým „automatem“ s funkcí AI-SHIFT, který svou činnost adaptivně přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče a kvalitě povrchu vozovky. Konstrukce převodovky obsahuje lineární elektromagnetický ventil, který ve spojení s řídící jednotkou motoru zajišťuje plynulé řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Nová pětistupňová samočinná převodovka bude standardně nabízena v kombinaci se zážehovým motorem 4.0 V6 a na přání se bude dodávat i do verzí s výše uvedeným motorem 3.0 D-4D.

Nové převodovky a další inovace u motoru 3.0 D-4D výraznou měrou přispívají ke snížení spotřeby paliva a výfukových emisí. U verze se samočinnou převodovkou klesla kombinovaná spotřeba paliva o 13 % (9,0 l/100 km) a emise CO2 byly redukovány o 12 %, z 277 na 243 g/km.

Toyota Land Cruiser se může pochlubit dalšími inovacemi, zejména v oblasti bezpečnosti. Ve výbavě vozu nyní najdeme například nový posilovač brzd či dvojčinný varovný systém nezapnutého bezpečnostního pásu spolujezdce na předním sedadle. Toyota Land Cruiser je rovněž vybavena i nejnovějším navigačním systémem.

Světová premiéra Toyoty Prius GT

Toyota Prius GT, vysoce výkonný prototyp odvozený od sériové verze vozu, se představí v Paříži ve své světové výstavní premiéře. Prius GT je dokladem vyspělé hybridní technologie a zároveň dokumentuje veškeré výhody a univerzálnost tohoto systému pohonu, jenž přináší nízké emise a ochranu životního prostředí. Spalovací motor 1,5 l propojený s elektromotorem disponuje výkonem 145 koní, což je hodnota, kterou se může pochlubit málokterý současně nabízený zážehový či vznětový motor zdvihového objemu 1,5 l. Jmenovitý litrový výkon se blíží hodnotě 100 k/l.

Výrazného zvýšení jízdních výkonů dosáhli konstruktéři vozu jednoduchými úpravami. Motor, elektromotor, generátor a akumulátory jsou naprosto shodné jako u sériové verze modelu Toyota Prius. Upraveny byly tlumiče, vinuté pružiny a příčné zkrutné stabilizátory tak, aby se zlepšila ovladatelnost vozu a jeho stabilita. Hybridní akumulátory byly z důvodu optimálního rozložení hmotnosti přesunuty nad zadní nápravu. Toyota Prius GT používá stejné pneumatiky s vynikající přilnavostí jako sportovní model Toyota Celica.

Interiér vozu byl maximálně odlehčen a vybaven dvojicí sportovních sedadel, čtyřbodovými bezpečnostními pásy a ochrannou bezpečnostní klecí. Výsledkem je celková hmotnost pouhých 1120 kg, což je o 180 kg méně než u sériové verze vozu.

Větší výkon a nižší hmotnost zaručují Toyotě Prius GT vynikající jízdní parametry, včetně pozoruhodného zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s. V běžném provozu je spotřeba paliva a úroveň emisí u verze Prius GT takřka shodná jako u mnohem těžšího a méně výkonného sériového modelu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 758 km
Cena: 330 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 965 km
Cena: 264 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2006
Stav: 118 684 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Auris 1,2
Rok výroby: 2016
Stav: 22 728 km
Cena: 350 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2007
Stav: 164 465 km
Cena: 118 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků