Toyota útočí na Evropu

Dle zveřejněných informací letos Toyota v Evropě zvýšila prodeje svých vozů o 3,6% na celkových 256 tisíc aut. V příštím roce by však ráda prodala přes milion nových vozů.

Toyota ovládá, společně s dalšími asijskými výrobci automobilů, již přes 30% amerického trhu. Zde ale již není prostor pro další zvyšování odbytu a asijské automobilky se tak nyní chtějí více zaměřit na Evropu. Zde by rády oslovily zákazníky kvalitní produkcí, konkurenceschopnou cenou a ekologickými vlastnostmi vozů. Sám bývalý šef DaimlerChrysleru řekl: "To, čím jsme museli projít ve Spojených státech, čeká nyní Evropu. Je tu ještě potenciál, který Japonci dosud nevyužili."

Levná pracovní síla

Jednou z hlavních předností, kterou Toyota disponuje vůči většině evropských výrobců, je, že její výrobní závody se nacházejí v zemích s výrazně levnější pracovní silou. Příkladem budiž nedávno otevřené továrny v Česku a Polsku. Toyota dále chystá výstavbu závodu v Rusku. Hlavní evropští výrobci, jako je např. Volkswagen, ale stále vyrábí převážnou část své produkce v zemích s vysokou cenou pracovní síly, jakou je třeba Německo.

Toyota již nyní vyrábí skoro 60% své produkce pro Evropu v zemích s levnou pracovní silou. Sám nový šéf Toyoty Kacuaki Watanabe uvedl, že cílem Toyoty je, aby výroba vozů byla pokud možno v místě, kde se také bude prodávat.

Předností Toyoty vůči svým konkurentům je také unifikovanost výrobních technologií a postupů. Fakt, že Toyota vyrábí své vozy ve více než 27 státech světa, tak nemá vliv na výslednou kvalitu. Unifikovanost nenutí automobilku investovat do různých výrobních technologií a umožňuje jí také snížení nákladů. Tím se Toyota liší od jiných velkých koncernů, které vznikly spojením různých automobilek s rozdílným vedením, technologiemi a portfoliem výroby.

Šéf Toyoty se také netají tím, že do deseti let chce být globální jedničkou na světovém automobilovém trhu. General Motors chce překonat v počtu prodaných vozů i za cenu nižších zisků. Letos chce japonská společnost prodat přes osm miliónů aut, tedy o více než 130tisíc nad původní odhady z konce minulého roku.

Proč tedy klesá čistý zisk?

Přes všechna tato opatření a zvýšený prodej automobilů Toyotě poklesl čistý zisk o 6,9% na 2,39 miliardy dolarů. Nejvyšší vedení automobilky uvedlo, že je to způsobeno velkými investicemi pro podporu globálního růstu. Analytické společnosti s tímto souhlasí a potvrzují, že Toyota investuje do budoucnosti, aby se stála ohlášenou světovou jedničkou.

Na světových trzích si nevede dobře pouze Toyota, ale i další asijské automobilky. Odbyt roste Hondě, Nissanu a dokonce i Mitsubishi, které se pomalu dostává ze záporných čísel. Jedinou černou skvrnou je nyní automobilka Mazda, která je z třetiny vlastněná Fordem. Za druhé čtvrtletí tohoto roku klesl její čistý zisk o 96% na 3,75 miliónu dolarů, ale Mazda uvádí, že tento pokles je zapříčiněn jednorázovým odpisem ve výši přesahující 20 miliard dolarů.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

dnes | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků