Toyota útočí na Evropu

Dle zveřejněných informací letos Toyota v Evropě zvýšila prodeje svých vozů o 3,6% na celkových 256 tisíc aut. V příštím roce by však ráda prodala přes milion nových vozů.

Toyota ovládá, společně s dalšími asijskými výrobci automobilů, již přes 30% amerického trhu. Zde ale již není prostor pro další zvyšování odbytu a asijské automobilky se tak nyní chtějí více zaměřit na Evropu. Zde by rády oslovily zákazníky kvalitní produkcí, konkurenceschopnou cenou a ekologickými vlastnostmi vozů. Sám bývalý šef DaimlerChrysleru řekl: "To, čím jsme museli projít ve Spojených státech, čeká nyní Evropu. Je tu ještě potenciál, který Japonci dosud nevyužili."

Levná pracovní síla

Jednou z hlavních předností, kterou Toyota disponuje vůči většině evropských výrobců, je, že její výrobní závody se nacházejí v zemích s výrazně levnější pracovní silou. Příkladem budiž nedávno otevřené továrny v Česku a Polsku. Toyota dále chystá výstavbu závodu v Rusku. Hlavní evropští výrobci, jako je např. Volkswagen, ale stále vyrábí převážnou část své produkce v zemích s vysokou cenou pracovní síly, jakou je třeba Německo.

Toyota již nyní vyrábí skoro 60% své produkce pro Evropu v zemích s levnou pracovní silou. Sám nový šéf Toyoty Kacuaki Watanabe uvedl, že cílem Toyoty je, aby výroba vozů byla pokud možno v místě, kde se také bude prodávat.

Předností Toyoty vůči svým konkurentům je také unifikovanost výrobních technologií a postupů. Fakt, že Toyota vyrábí své vozy ve více než 27 státech světa, tak nemá vliv na výslednou kvalitu. Unifikovanost nenutí automobilku investovat do různých výrobních technologií a umožňuje jí také snížení nákladů. Tím se Toyota liší od jiných velkých koncernů, které vznikly spojením různých automobilek s rozdílným vedením, technologiemi a portfoliem výroby.

Šéf Toyoty se také netají tím, že do deseti let chce být globální jedničkou na světovém automobilovém trhu. General Motors chce překonat v počtu prodaných vozů i za cenu nižších zisků. Letos chce japonská společnost prodat přes osm miliónů aut, tedy o více než 130tisíc nad původní odhady z konce minulého roku.

Proč tedy klesá čistý zisk?

Přes všechna tato opatření a zvýšený prodej automobilů Toyotě poklesl čistý zisk o 6,9% na 2,39 miliardy dolarů. Nejvyšší vedení automobilky uvedlo, že je to způsobeno velkými investicemi pro podporu globálního růstu. Analytické společnosti s tímto souhlasí a potvrzují, že Toyota investuje do budoucnosti, aby se stála ohlášenou světovou jedničkou.

Na světových trzích si nevede dobře pouze Toyota, ale i další asijské automobilky. Odbyt roste Hondě, Nissanu a dokonce i Mitsubishi, které se pomalu dostává ze záporných čísel. Jedinou černou skvrnou je nyní automobilka Mazda, která je z třetiny vlastněná Fordem. Za druhé čtvrtletí tohoto roku klesl její čistý zisk o 96% na 3,75 miliónu dolarů, ale Mazda uvádí, že tento pokles je zapříčiněn jednorázovým odpisem ve výši přesahující 20 miliard dolarů.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků