Nová Toyota Supra oficiálně: Už žádná tajemství! Jen u šestiválce nezůstane

Pátá generace legendárního sportovního vozu je konečně oficiálně venku. Tajemství si moc neuhlídala, něco nového ale přece jen víme. Podívejte se na první globální model závodní divize GR.

Už dávno víme, jak bude vypadat, že sdílí techniku s BMW Z4, a co bude mít pod kapotou. Jediné, co tedy zbývalo, bylo oficiální odhalení. To proběhlo dnes během prvního dne detroitského autosalonu, samozřejmě za přítomnosti prezidenta automobilky Akia Toyody a závodního jezdce Fernanda Alonsa. My si vůz budeme moci prohlédnout na březnovém autosalonu v Ženevě.

Jako boss: Velký šéf Toyoty opět spatřen ve své unikátní limuzíně Century GRMN

Jako boss: Velký šéf Toyoty opět spatřen ve své unikátní limuzíně Century GRMN

Sedmnáct let. Tak dlouho jsme čekali na nástupce čtvrté generace Supry, kterou v minulém desetiletí masivně zpopularizovala série filmů Rychle a zběsile. I díky tomu byla novinka tak ostře sledovaná a každé tajemství se automobilce opravdu těžce skrývalo. Jak pronesl sám prezident automobilky při představení: „Nejsme moc dobří v udržování tajemství“.

Jenže Supra není jen filmová hvězda, v první řadě jde o skvělý sportovní vůz s rodokmenem, který sahá až do konce sedmdesátých let minulého století. A nyní je její pátá generace konečně oficiálně odhalena.

Zapovězeno Evropě: Toyota Mark X GRMN je rychlým sedanem s V6 a manuálem

Zapovězeno Evropě: Toyota Mark X GRMN je rychlým sedanem s V6 a manuálem

Po stránce designu toho bylo řečeno již hodně. Je typicky japonský, ostrý a divoký. Někomu sedne, někomu ne. Za dlouhou kapotou s protáhlým „čumákem“ se skrývá poměrně malá dvousedadlová kabina, přímo ve středu vozidla. Posádku čeká unikátní interiér orientovaný na řidiče, kterému vévodí infotainment s úhlopříčkou 8,8 palce.

Supra využívá ocelovo-hliníkový skelet, u něhož se podařilo dosáhnout dva a půl krát větší tuhosti než u Toyoty GT86, a ve výsledku je i tužší než supersport Lexus LFA, který využívá karbonového skeletu. Díky krátkému rozvoru (2470 mm), perfektnímu rozložení hmotnosti a nízko položenému těžišti má nabídnout opravdový zážitek za volantem.

Toyota Supra 2019: Rozměry karoserie
Délka [mm] 4379
Šířka [mm] 1854
Výška [mm] 1292
Rozvor [mm] 2470
Rozchod vpředu [mm] 1594
Rozchod vzadu [mm] 1589
Zavazadlový prostor [l] 290
Pohotovostní hmotnost [kg] 1495
Celková hmotnost [kg] 1815

Při navrhování byl kladen velký důraz na poměr mezi délkou rozvoru a rozchodem kol. Tento poměr je pro perfektní ovladatelnost klíčový a jeho výsledná hodnota by se měla pohybovat 1,5 až 1,6. Inženýři proto přišli s nejlepším možným výsledkem, poměrem 1,55. Díky tomu byste za volantem měli mít ten správný motokárový pocit.

Vrchol motorové nabídky zastoupil šestiválec. Dostal označení RZ a nabídne velmi slušné hodnoty. Z tří litrů objemu doluje 250 kW (340 koní) a 500 N.m točivého momentu. To bohatě stačí na to, aby sporťák akceleroval z 0 na 100 km/h za 4,3 vteřiny.

Čtyři dekády a čtyři generace Toyoty Supra: Proslavila se virtuálně

Čtyři dekády a čtyři generace Toyoty Supra: Proslavila se virtuálně

Šestiválec doplní dvojice zážehových čtyřválců. Oba mají dva litry objemu, ale liší se výstupním výkonem. Základní verze SZ má 145 kW (197 koní), silnější SZ-R nabídne 190 kW (258 koní). Všechny motory se kombinují s osmistupňovou automatickou převodovkou. Manuál je na cestě.

Vpředu je McPherson s vinutými pružinami, vzadu je pětiprvkové zavěšení. Součástí nabídky má být i adaptivní podvozek, který má fungovat jak při překonávání limitů na okruhu, tak i na obyčejných silnicích při cestě do práce. Adaptivní podvozek bude ovšem určen pouze pro některé motory, nejslabší verzi tak bude zřejmě zapovězen.

Toyota Supra 2019: Dostupná techniká data
Válce/ventily 6/4
Převodovka 8A
Zdvihový objem [cm3] 2998
Největší výkon [kW/min] 250/5000-6500
Točivý moment [Nm/min] 500/1600-4500
Max. rychlost [km/h] 250 (elektronicky omezená)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,3

Co ale najdete v každé Supře, je aktivní zadní diferenciál, který se nastavuje během jízdy pomocí speciální řídící jednotky. Auto bylo pečlivě testováno v běžných každodenních podmínkách i na okruhu v Nürburgringu.

Nová Toyota Supra GR se samozřejmě dostane i na český trh. K mání bude v první edici nazvané jednoduše Supra a nabídne nejsilnější motor společně s aktivním diferenciálem, adaptivním odpružením AVS a 19palcová kovaná kola.

Šéfdesignér BMW vysvětlil, proč se Z4 a Supra vzhledově tolik liší

Šéfdesignér BMW vysvětlil, proč se Z4 a Supra vzhledově tolik liší

K výbavě pak bude patřit to nejlepší z nabídky automobilky. Ať už to bude adaptivní tempomat, prémiový audiosystém JBL, head-up displej, navigace, nebo armáda asistenčních systémů. Podrobnější specifikace a hlavně ceny se dozvíme ještě v lednu.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků